The Evil Within 2

The Evil Within 2

How far can one man truly go? Överleva eller inte? Union är inte den lättaste av världar att leva i.

Utvecklat av Bethesda Softworks och publicerat av Tango Gameworks, The Evil Within 2 är en uppföljare som fortsätter storyn kring Sebastian Castellanos från The Evil Within. Du behöver dock inte oroa dig om att behöva spela det första spelet för att kunna följa med i händelserna. Skaparna har funnit ett bra sätt att väva in referenser till händelserna i det första spelet som gör det lätt att hänga med. Spelets story är utformad på ett vackert sätt med blandningar av flash-backs och sidouppdrag när Sebastian återigen försöker lösa mysteriet om sin försvunna dotter. Under sin resa genom den nya spelvärlden vid namn Union, får vi se att saker och ting inte alltid är som de ser ut att vara, och Sebastians förflutna kommer återigen tillbaka för att plåga honom.

Spelets värld är vackert utformad och mer rymlig än väntat, vilket ger mer frihet att utforska de mörka gatorna i Union och upptäcka de olika samlarföremålen som finns gömda lite här och var. Jag uppskattar verkligen hur miljön passar in i spelets story och ger rum för kreativ användning av utrymmen för att bland annat söka skydd eller attackera fiender från ovan.

Till sitt förfogande har Sebastian tillgång till en rad olika vapen och förmågor för att överleva spelets fasor, vissa bättre än andra. Spelet har en bra balans mellan vapenuppgraderingar och personlig utveckling vilket gör att det hela tiden finns någonting nytt att uppleva. Det krävs dock en del arbete för att kunna uppgradera sig. Vapenuppgraderingarna kräver olika material och delar som du hittar ute i världen och sedan behöver du uppsöka arbetsbänkar på bestämda platser. Vissa vapen och föremål är så väl gömda att jag fick stanna upp och fundera på var jag inte tidigare letat för att kunna hitta dem. För mig var det en perfekt balans mellan risk och belöning, är föremålet som gömmer sig bakom två skrikande lik verkligen mödan värd?

Personliga utvecklingar för Sebastian återfinns även i The Evil Within 2 och det klumpiga utvecklingsträdet från det tidigare spelet har ersatts om en mer strömlinjeformad design som ger spelaren mer frihet att fokusera på de aspekter som tilltalar spelaren mest. Oavsett om du föredrar att smyga runt i skuggorna eller storma rakt in i fienderna så finns det utvecklingar som passar dig och din spelstil. Samtidigt är det värt att notera att under vissa delar av spelet kommer du behöva smyga runt, så det kan vara en bra idé att hitta en balans som fungerar för dig.

Grön gel som du samlar från fiender eller hittar i olika delar av världen omkring dig är det du använder för att utveckla Sebastians förmågor, och ju mer du samlar desto bättre blir version av Sebastian. För mig är det här en positiv utveckling från systemet i det första spelet, även om färdigheter såsom reflex dodge är ytterst irriterande och var orsaken bakom de allra flesta gånger min karaktär dog första gången jag spelade spelet. Jag tycker personligen att den här funktionen hade varit bättre att använda genom en knapptryckning till skillnad från den procentuella chansen att ducka som finns nu. När fienderna slår flera gånger mot den långsamma Sebastian så hinner han bara undvika den första smällen utan att ha tid att komma undan från nästa sving, vilket stundvis kan vara extremt irriterande.

Sammanfattningsvis så tycker jag att The Evil Within 2 är bland de bästa spelen inom sin genre som för tillfället finns på marknaden. Det tydliga fokuset på överlevnadstekniker och psykologiska plågor såväl som den generöst rymliga spelvärlden gör att spelet känns mer levande än de flesta andra spel. The Evil Within 2 bjuder även på en del skräckinjagande överraskningar vilket känns aningen frustrerande. Jag tycker att spelet hade en stark början och slut, men tyvärr med lite ljummet innehåll däremellan. Jag tycker också att spelet innehöll lite väl mycket onödig vaddering som hade kunnat skalats bort, och jag hade inte väntat mig att spelet höll på så länge som det gjorde.

Jag rekommenderar The Evil Within 2 starkt eftersom spelets början och den generella estetiken är bland de bästa jag sett på länge, även om storyns innehåll kunde varit bättre på sina håll. Om storyn hade haft lite mer riktning hade jag njutit av spelet ännu mer. Om du är sugen på en riktigt ordentlig överlevnadsupplevelse i spelformat så är det här spelet definitivt för dig.

• Överlevnadteknikerna
  • Visuellt vackert
  • Fortsätter från förra spelet