The Last of Us Part II

Av i i Recensioner, 3 Mer

The Last of Us Part II

Hur gör man en fortsättning på ett av de mest hyllade och älskade spelen genom tiderna? Detta är en fråga många av oss ställde Naughty Dog när The Last of Us Part 2 utannonserades 2016. Naughty Dogs svar på denna fråga fyra år senare är med ett fullkomligt mästerverk.

Nu när jag väl sitter här och skriver en recension på ett spel jag haft en sådan obeskrivlig längtan efter känns det nästan overkligt hur jag ska beskriva min upplevelse. Detta med ett spel jag närmast kan beskriva som en enda lång berg- och dalbana av varje känsla en människa kan uppleva hoptryckt under spelets gång. Allt från sorg, glädje, lycka, rädsla, hat, paranoia, ångest och listan bara fortsätter av de känslor jag fick av Last of Us Part 2.

Last of Us Part 2 är vad kan bli den svåraste text att jag skrivit, då jag fortfarande försöker ta in vad jag precis upplevt samt att skriva en text om ett spel som har ett så stort fokus på just berättandet och handlingen utan att i sin tur förstöra eran upplevelse. Men för att få ett större perspektiv på Last of Us Part 2 får vi hoppa tillbaka i tiden till 1:an och vart det lämnade oss, då detta fortsätter bara något år efteråt. *Spoilervarning för The Last of Us 1* Efter att Joel räddat Ellie från Fireflies har de begett sig till Jackson där de numera är bosatta i det lila samhället man fick en snabb blick av med Ellie och Joel i slutsekvensen av första spelet. *Spoiler slut*

Nu får vi dock bekanta oss med en lite äldre Ellie som huvudprotagonist i Part 2 där man märker en del distinkta skillnader i spelstilen hur hon och Joel hanterades i det tidigare spelet. Då hon nu är äldre och lite starkare, som det faktum till exempel att hon nu har en kniv vilket gör att du slipper partiet av att konstant skapa shivs. Men du behöver inte oroa dig för att de minskat på sakerna du kan skapa. Det finns en del nyheter på den fronten även om själva systemet i sig är i stort sett identiskt med hur det fungerade i föregångaren. Men som man brukar säga ”if it ain’t broke don’t fix it”. Tack vare sitt implementerade crafting-system så ligger det ett större fokus nu på att utforska sin omgivning. Den har fått en mycket större skala än tidigare. Man märker att Naughty Dog spunnit vidare på vad de lärde sig med Uncharted Lost Legacy och även Uncharted 4 till en viss del då man ibland kommer över spelmekanik från dessa spel vilket inte är en dålig sak, snarare tvärtom.  Men något som slog mig ganska snabbt var att jag tycker de har förbättrar själva skjutmekaniken från sina tidigare titlar. Det känns som att vapnen har en större påverkan både ljudmässigt och det grafiska våldet som inträffar när man skjuter någon. Det leder mig just till våldet i Last of Us Part 2, det är mer brutalt än någonsin då de valt att gå på en mer realistisk infallsvinkel av hur de representerar våld. Så när du väl spränger någon i luften kan du garantera att effekten blir extremt rå och jag kan tänka mig att en del tycker det är för rått. Jag personligen älskar att de satsat mer på realism och därmed visa spelaren hur brutal och rå denna värld är. Som ett exempel: ljudet av när en kniv åker in i någons strupe och man hör det där gurglande ljudet av blod som fyller hals och lungor är något som nog får de flesta att rygga tillbaka lite.

Överlag så är ljuden i spelet bland de bästa jag hört på evigheter, med sina fenomenala bakgrundsljud från miljön och andra bakomliggande ljudeffekter. Apropå ljudet så har Naughty Dog valt att ha med en valmöjlighet gällande 5.1 ljud.  Denna funktion har jag aldrig tidigare skådat, att man kan välja vart man har sina högtalare placerade i sitt rum vilket ökar inlevelsen lite extra. Ser gärna denna funktion i flertal andra spel i framtiden. Men det är inte bara inlevelsen via ljud från miljön som sätter stämningen utan åter igen får vi höra ett briljant soundtrack av Gustavo Santaolalla som gör ett lika fenomenalt jobb även i Part 2. Soundtracket sätter verkligen en perfekt ton allt från striderna, till de mer lågmälda tillfällen där man strövar omkring och utforskar omgivningen, Santaolalla gör ett fenomenalt jobb från början till slut som säkerligen fler än bara jag kommer lyssna på efteråt. Det finns scener där musiken känns som en del av karaktärernas inre och hur musiken även påverkar dig som spelare i en del av situationerna som uppstår.

Naughty Dog har gjort ett fantastiskt jobb på att ta elementen från föregångaren och förbättrat varje aspekt till nästintill perfektion så som miljön som känns större och mer realistiskt än någonsin. Detta tack vare sin ljussättning som ibland fick mig att bara stanna upp för att förundras över hur verkligt det kan se ut, samt hur detaljerad världen är där varje rum under spelets gång är helt unik än copy paste-metoden man är så van vid i spelmediet för att spara tid. Det gör att man känner sig mer förankrad i världen de skapat då man inte tas ut ur upplevelsen med klonat rum nr 27. Gällande miljön så finns det en del nya spelmekaniker så som att man nu kan krypa i medellångt gräs och högt gräs som faktiskt påverkar hur mycket man syns för diverse fiender. Apropå fiender och AI så är även den förbättrad med hur de försöker att attackera dig på olika vis med hjälp av hundar som känner av din doft, vilket gör att du måste vara konstant rörelse för att inte bli upptäck eller smyga runt dig från sidorna vilket gör att varje sammandrabbning blir en väldigt intensiv upplevelse. Finns även lite överraskningar på denna front som jag gärna håller mig ifrån att avslöja, men när det väl dyker upp så höjs taket av hur du får hantera stridsmomenten.

Gameplay i all ära, men en lika viktig aspekt av Last of Us Part 2 är berättelsen. Jag kommer hålla hela den här sektionen spoilerfri så oroa dig icke om vad som kan ha bringat fram varenda känsla inom mig under de timmar det tog mig att klara spelet. Tomheten av precis klarat ett av de bästa spel jag någonsin fått lägga händerna på var minst sagt känslomässigt när eftertexterna började rulla och man satt där med sina egna tankar och försökte ta in vad man precis varit med om. ”Ellies resa” som Naughty Dog själv beskrev det som innan spelsläpp är verkligen en resa alla borde ta. Denna resa erbjuder så mycket som jag verkligen inte vill ta upp för att förstöra samma upplevelse jag själv hade. Då karaktärerna är så förbannat välskrivna och utförandet av röstskådespelarna är på en helt annan nivå. Detta tillsammans med vad jag anser vara de snyggaste animationerna jag sett i spel till den grad att man ibland glömmer bort att man faktiskt spelar ett spel och inte tittar på en film. Så den filmiska upplevelsen som Naughty Dog blivit kända för genom åren, har de nu höjt till en helt ny nivå för industrin som helhet. Om någon annan kan mäta sig med detta är något vi får se längre fram.

Karaktärerna är nog de som verkligen lyfter spelet till en ny nivå med alla små underliggande nyanser av berättande samt även hur välskött karaktärsutvecklingen är för varje individuell karaktär som medverkar i spelet. Man kan till och med argumentera för att världen i sig berättar med allt berättande som sker via lappar och hur man själv bygger upp scenarier kring vad som skett i till exempel: ett rum, många intressanta historier målas upp runt om i världen om man tar sig tiden att söka upp dessa, finns även en del cut-scenes med Ellie som är helt valfria att hitta som annars inte kommer dyka upp om du inte undersöker platserna du besöker.

Nu har jag hyllat Last of Us Part2 till skyarna, detta innebär inte per automatik att det inte finns saker som kan förbättras så som till exempel: att ens AI partner ibland lyckas trycka ut en ur ens position så att man riskerar att bli avslöjad, eller hur chapter select-funktionen fungerar i huvudmenyn. Den fungerar på så vis att om du väljer låt oss säga bana 4 då kommer du bli av med allt från bana 4 och neråt men allt innan bana 4 finns kvar, så säg hejdå till alla collectibles och alla banor du klarat av så var noga med hur du använder detta system för att minimera riskerna kring potentiell ångest. Jag rekommenderar att du alltid har en manuell save på senast spelade bana du kan ladda om, vilket även gör att du får behålla dina collectibles.

Men som en summering av Last of Us Part 2 så är dessa problem verkligen minimala i sin helhet för vad Naughty Dog presenterar och jag har nu fått uppleva en resa som kommer leva med mig till den dagen jag dör tack vare sitt otroliga berättande och den fantastiska värld Naughty Dog byggt upp och oförglömliga karaktärer som jag genast kommer återbekanta mig med då jag nu planerar att hoppa in och spela om det i New Game Plus.

Annons:

Det Bra

  • Karaktärerna
  • Berättandet
  • Grafiken
  • Stämningen
  • Musiken
  • Att få klappa hund

Det Dåliga

  • Chapter select-funktionen
10

Skriven av: Toni Thörnqvist

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi