The Legend of Zelda: A Link Between Worlds

Zeldaspelet A Link to the Past (SNES) hyllades av många och nu är uppföljaren här i ett förträffligt spel till Nintendo 3DS med fantastisk grafik, underbar musik och roligt gameplay.

Link är lärling hos Hyrules smed. När han en dag ska ett svärd dras han återigen in i ett nytt äventyr. En ondskefull kvinna vid namn Yoga gör nämligen livet surt för Hyrules invånare. Hon förvandlar ett stort antal av dem till tavlor och hon dekorerar landets byggnader, murar och husens väggar med tavlorna. Inte ens prinsessan Zelda kommer undan. Yuga vill även förvandla Link till en tavla men det kan hon inte tack vare ett magiskt halsband.

Tack vare detta halsband kan Link själv hoppa mellan sitt riktiga jag och en tavla. Det visar sig otroligt användbart i spelets alla grottor. I begreppet grottor inkluderar jag även olika hus och slott som har rum som påminner om grottsystem. Det är nämligen i sådana här grottor och hus som många av Links äventyr utspelar sig. Och det är här du ställs inför mängder av problemlösning.

Som tavla blir Link helt platt och fäster på väggar, berg, murar och annat. Grafiskt påminner tavlan om The Wind Waker. Som tavla kan Link smita förbi hinder, fiender eller ta sig igenom gallerförsedda fönster. Eller varför inte klättra på utsidan av hus fastsmetad på husväggen? Det är verkligen ett kul moment som gör att A Link Between Worlds känns som ett mycket fräscht spel trots att det utspelar sig i liknande miljöer som A Link to the Past.

Man måste emellertid hela tiden ha koll på en magisk mätare, för när den blir noll kan Link inte längre vara en tavla. Det är inte så kul om kraften exempelvis tar slut högt uppe på ett torn. Då faller man nämligen mot en säker död. Det kluriga är att den magiska kraften delas med en mängd andra föremål såsom en stor hammare och en pilbåge. Det gör att man inte kan använda dessa föremål hur mycket som helst utan tvingas vara lite sparsam och ibland vänta några sekunder tills mätaren fyllts på igen. Samtidigt behöver man aldrig oroa sig för att det tar slut på exempelvis bomber, is eller eld utan man kan använda dessa hur mycket som helst, så länge det finns magisk kraft kvar givetvis.

Det finns en hel del föremål i A Link Between Worlds med olika egenskaper. Bland annat det magiska halsbandet och ett illaluktande armband. En speciell klocka är mycket praktisk eftersom den lockar fram en kvastförsedd häxa som snabbt gör att man kan flyga mellan spelets olika sparpunkter. Vissa föremål kan man köpa eller hyra hos Hyrules handelsman Ravio som av någon mystisk anledning förskansar sig i Links hus. Här finns inte bara traditionella vapen utan även lite mer udda som ”Tornado Rod”, ”Ice Rod” och ”Fire Rod” som framkallar tornados, is respektive eld. ”Hookshot” är ett annat exempel på Ravios föremål och det är en änterhake som exempelvis hjälper dig att färdas över stup.

Det märkliga med Ravio är att många av hans föremål inte är till salu utan man tvingas hyra dem. Om man dör, jag då blir Ravio sur och tar tillbaka allt man hyrt av honom. Det är lite surt och man tvingas då betala hyran än en gång. En annan lite ovanlig detalj är att man får tillgång till många av Ravios grejer tidigt i spelet. Man behöver alltså inte låsa upp dem efterhand som man spelar utan det räcker med att man har tillräckligt med pengar för att hyra dem. Man behöver emellertid enbart vissa, specifika vapen i de olika grottorna. Innan man går in i en grotta visas vilket föremål man måste ha för att klara grottan så där finns inga oklarheter. Sen är det alltid bra om man har sina favoritvapen eller föremål med.

A Link Between Worlds är ett lite mer öppet än vissa andra Zeldaspel. Man får nämligen ofta flera alternativa platser att besöka. Ibland skiljer det en hel del i svårighetsgrad mellan de olika grottorna vilket gör att man kan komma till en grotta och möta varelser som är riktigt svåra. Då hade det kanske varit bättre att ta en annan grotta först och kanske få fler hjärtan (hälsa) innan man besöker den svårare grottan. Det är dock inget man vet i förväg utan man måste prova sig fram.

A Link Between Worlds är ett riktigt roligt spel som dessutom stoltserar med såväl grafik som musik i toppklass. Jag brukar normalt stänga av 3D-funktionen efter att ha spelat ett tag eftersom den är tröttsam för ögonen och då man måste hålla konsolen i rätt vinkel. Men för första gången kände jag att 3D-effekten verkligen tillförde något stort till grafiken. A Link Between Worlds är nämligen 3D-grafiken så snygg att jag aldrig stängde av 3D-effekten. Grafiken är nog den bästa jag har sett till 3DS. 3D-effekten är otroligt välgjorda och snygga. Trots det flyter spelet bra. Grafiken hackade enbart lite lätt på något enstaka ställe. Det var dock inget som störde det minsta.

Musikaliskt är A Link Between Worlds en mix av gamla Zeldagodingar och ny musik. Nintendo har lyckats mycket bra med att skapa olika musikstilar som passar grottornas teman på ett förträffligt sätt.

Äventyren i grottorna kan ta ganska lång tid – ibland upp till en timme för en grotta. Det finns inga sparpunkter inne i grottorna vilket är en klar svaghet. Dör man, stänger man av konsolen eller om batteriet tar slut tvingas man spela om allt som inte sparats. 3DS är ju trots allt en bärbar konsol och då bör man kunna ha korta spelsessioner. Det dyker dock upp teleporteringspunkter på vissa ställen. Genom att använda en sådan förflyttas man mot utgången och där finns en sparpunkt. Det gör att man ofta kan spara även inne i en grotta, men det är onödigt bökigt att behöva ta sig ut först och sedan in igen. Varför finns det inga sparpunkter vid dessa teleporteringspunkter? Det borde vara en självklarhet i ett spel till en bärbar konsol.

Sammanfattningsvis vill jag ranka The Legend of Zelda: A Link Between Worlds som det bästa spel som jag spelat på Nintendo 3DS. Spelet är jättekul, lagom utmanande och bjuder på bra problemlösning. Att spelet dessutom förärats med toppgrafik och förträfflig musik gör inte saken sämre. Synd bara att det är för få sparpunkter.

• Kul problemlösning
  • Att växla mellan tavla och vanlig Link
  • Supergrafik med fantastisk 3D-effekt