The Legend of Zelda: Breath of the Wild

stäng [x]

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Äntligen är Nintendos nya konsol Switch här och äntligen kan man spela The Legend of Zelda: Breath of the Wild.

Det var tunnsått med Zelda-spel till Wii U. Det är inte förrän nu när konsolen snart går i graven som konsolen får ett nytt, fräscht spel. Wii U-spelare har hittills fått nöja sig med nyutgåvorna av The Wind Waker HD och Twilight Princess HD samt Skyward Sword och några andra spel på virtual console. När Breath of the Wild utannonserades 2015 tändes ett hopp hos Zeldafansen om ett Wii U-unikt spel. Breath of the Wild blev dock såpass försenat att spelet blev en av releasetitlarna till Switch. Det är just på den konsolen jag testat Breath of the Wild.

Jag ska villigt erkänna att förväntan var enormt högt ställd på Breath of the Wild från min sida. Skulle Nintendo återigen leverera ett Zeldaspel i mästarklass? Hur bra skulle spelet fungera på Switch? Zelda är ju den spelserie jämte Super Mario som Nintendo förknippas mest med. En flopp för Breath of the Wild skulle kunna betyda sämre försäljning av Switch.

I The Legend of Zelda: Breath of the Wild får vi återigen stifta bekantskapen med Link. Han har sovit i 100 år. När han väcks ur sin kryosömn är det till en värld som inte är sig lik. Prinsessan Zelda hålls fången av Ganon som erövrat de fyra gudomliga bestarna (divine beasts) och gjort dem till sina undersåtar. Mörkret sänker sig över Hyrule och Link är – ännu en gång – den ende som kan rädda Zeldas rike. Link måste träffa de som förr kontrollerade de gudomliga bestarna och sedan strida mot bestarna så att de återigen kan stå på Zeldas sida. Det här är grunden i storyn som berättas på ett riktigt bra sätt. Som vanligt saknas röstskådespelare utan det är textrutor som gäller. Om man är intresserad av vad som verkligen hänt i Hyrule finns information runt om i riket.

Breath of the Wild utspelar sig i en mycket stor öppen värld. Givetvis följer man en huvudstory men världen är så stor och innehåller så mycket att jag mer än gärna tog ett eller två (läs jättemånga) snedsteg från huvudstoryn för att utföra något sidouppdrag eller utforska något litet tempel – dungeon. Kvaliteten på sidouppdragen varierade en hel del. Minitemplen är dock mycket finurliga och riktigt kul. Det gäller att använda de specialförmågor som Link får via runor och som lagras i hans surfplatteliknande manick kallad Sheikah Slate. Det är bland annat att göra ispelare i vatten, flytta saker med en magnet och kasta fjärrstyrda bomber. Dessa förmågor används mest i templen och inte lika mycket i övriga spelet, men man stöter på ställen där man tvingas använda dem. Speciellt användbar är bomberna. De kan givetvis användas som vapen och det är riktigt läckert att se en fiende slungas iväg av en bomb.

Hela spelet inbjuder till att utforska. Exempelvis kan Sheikah Slate helt plötsligt börja signalera. Då är ett sådant där litet tempel i närheten som man bara måste hitta och undersöka. Just öppenheten att själv få avgöra vad man vill göra och vad man vill undersöka är en av de allra största styrkorna i Breath of the Wild. Det gör spelet mycket dynamiskt. Jag kan avslöja att jag sällan brukar ta avsteg från storyn i spel. Men, jag gjorde som sagt det ofta i Breath of the Wild. Det var helt enkelt så himla kul.

Det gäller även samlandet av olika resurser. I skogar, på berg och på slätter finns mängder av saker att plocka på sig. Svampar, mat, vapen med mera. Mycket av de föremål man hittar kan användas på olika sätt. Då tänker jag inte enbart på vapen utan annat. Mat kan lagas till och användas för att hela dig. Andra saker har helt andra egenskaper. Exempelvis kan du laga till kryddstark peppar. Det är helt nödvändigt för att klara vissa delar av spelet eftersom de gör att du tål kyla. Anda saker gör att du blir snabbare, tål värme, blir starkare med mera. Du kanske tycker att Link har för dålig kondition (stamina). Då kan du använda olika saker som förbättrar uthålligheten. Sen finns det saker som har okänd effekt. Det är bara att blanda olika saker och se vad som händer.

Vapensystemet är riktigt bra i Breath of the Wild. Man hittar olika vapen runt om i Hyrule. Det är exempelvis himla kul att smyga fram till fiendens läger och sno deras vapen innan striden börjar. När en fiende väl stupat släpper den ifrån sig olika saker såsom vapen och kroppsdelar (jag tror att det är det i alla fall). Man kan exempelvis använda armarna från stora skelett som vapen. Men skynda dig. Annars plockar skelettet ihop sina delar och helar sig på så sätt. Vapnen har en ganska stor bredd och utgörs av vapen för närstrid (vissa av dessa passar även utmärkt som kastvapen) samt pilbågar. Givetvis får man bättre och bättre vapen allt eftersom man spelar, men trots det kan det ibland vara bra att spara vissa vapen även om de inte är så effektiva. De kan nämligen ha bra egenskaper till något visst ändamål. Pilbågen kan förses med olika typer av pilar med olika egenskaper. Vapensystemet används också till viss del för att kunna lösa olika problem man ställs inför.

Det är hela tiden lätt att byta mellan olika vapen och pilar. Man behöver inte stressa eftersom spelet pausar så länge. Vapnen har emellertid en förmåga att gå sönder. Det gör att ens favoritvapen till sist går sönder. Vissa vapen går sönder redan efter tre-fyra attacker medan andra håller mycket längre. Likaså håller sköldarna bara ett begränsat antal attacker. Det gör att man måste vara lite taktisk. Man behöver kanske inte använda värstingen till vapen mot en enkel fiende. Det är kanske bättre att spara det tills de riktiga höjdarna dyker upp.

Det gäller att använda saker på rätt sätt så att man inte ställer till det för sig själv. Dynamitlådor har exempelvis en stor räckvidd och det är inte helt smart att stå nära eld med en träsköld. Och om du gillar att bli träffad av blixten så se till att använda ett vapen av metall under åskoväder. Det här var några exempel på dynamiken i spelet. Mycket känns väldigt öppet och logiskt. Dessutom förstärks spelupplevelsen av att det finns en hel del djur som traskar runt. Ödlor, fåglar, hjortar och getter är några djur som man stöter på. De kan dessutom användas som mumsig mat. Fast, du kanske känner till att getter har mäktiga horn och att vildsvin kan bli aggressiva. Så var försiktig.

Den öppna världen ger en hel del valmöjligheter. Du ser ett läger med ondsinta fiender på stigen framför dig. Vad ska du göra? Smyga dig fram och överraska? Ställa dig bakom en sten och använda pilbågen? Skjuta eldpilar på dynamitlådor (se till att vara på behörigt avstånd)? Eller undvika dem? Du kanske kan gå in i skogen, eller klättra upp för bergskanten. Det är kanske allra bäst att leta rätt på en stig högre upp. Om du är på en hästrygg kan valmöjligheterna ibland minska då du exempelvis inte kan klättra med hästen. Fast, om du har tur kan du snabbt rida rakt igenom lägret utan att bli sårad. Eller så kan du anfalla från hästryggen. Ett problem med hästen är att den inte följer med om man snabbförflyttar sig mellan olika punkter. Själv tyckte jag att det efter ett tags spelande blev smidigare att ta sig fram till fots.

Breath of the Wild är riktigt vackert. Det är inte det spel som har flest detaljer. Nej, det är den cel-shadingteknik som används som, tillsammans med välgjorda animationer, imponerar. Allt ser ut som en tecknad värld. Spelet flyter för det mesta på bra, men när man flyttar kameran i sidled har grafiken en stor tendens att hacka. Jag skulle till läkaren häromdagen. Vad gjorde jag då? Jo, tog med mig Switch som en bärbar konsol. Det funkade mycket bra och det var en njutning att spela Breath of the Wild under väntan.

Breath of the Wild känns sällan uppstyrt utan är en flexibel värld där du avgör vad du vill göra. Enbart följa storyn eller göra en massa annat? Flexibiliteten gäller även problemlösningen och striderna. Det är en av de allra främsta orsakerna till att jag formligen älskar Breath of the Wild. Gillar du Zelda så är Breath of the Wild ett måste. Har du inte spelat något Zeldaspel tidigare? Börja nu. Gillar du inte Zelda? Breath of the Wild kanske kan få dig att ändra åsikt. En mer solklar tia än den jag ger The Legend of Zelda: Breath of the Wild får man leta länge efter. Breath of the Wild är kanske det bästa spel jag spelat under de 20 år som jag testat spel. Köp!

• Hela spelet är fantastiskt
  • Friheten
  • Flexibiliteten