The Legend of Zelda: Skyward Sword

The Legend of Zelda: Skyward Sword

Världens mest älskade spelserie, The Legend of Zelda, har nyligen växt sig ännu större. Fem år efter Twilight Princess kommer nu Skyward Sword, ett kompaktare äventyr som verkligen utnyttjar Wiis styrkor.

På en ö vid namn Skyloft högt ovanför molnen kämpar en ung man för att bevisa sitt mod och sin färdighet. Han heter Link och vill bli en riddare för sitt folk. Precis som i många andra sagor dras han dock från denna idyll då hans barndomsvän försvinner ner under molnen till en värld som ingen besökt på hundratals år. Skyward Sword bygger väldigt väl upp den värld som Link känner till och de vänner han har i den innan man dras ut i spelets stora äventyr. Om man ska se på en av de svagheter som Zelda-spelen haft genom tiderna så är nog återkopplingen till Links ursprung ett av dem. I Skyward Sword har dock Link många anledningar och tillfällen då han återvänder till Skyloft för att besöka dess invånare. Den värld som Skyward Sword målar upp är färgglad och levande. Trots att spelet inte innehåller lika många olika platser som tidigare spel så kompenseras detta genom att varje område kan utforskas i olika djup. Varje plats har olika många lager som du kommer att få utforska.

Precis som i det tidigare Zelda spelet Wind Waker så byggs världen upp på ett sätt där Link kan styra fritt mellan olika områden eller världar. Skillnaden här är att istället för att segla runt kan han flyga högt ovan molnen. Detta sätt att utforska världen på är intressant då det finns många små platser att upptäcka om vart annat, och små öar kan centreras runt ett litet pussel som passar perfekt för tio minuters klurande. Dock finner jag att precis som i Wind Waker blir upptäckandet i de olika större världarna lidande då det kan framstå som väldigt linjärt och förutbestämt.

En av de charmigaste delarna av spel som Ocarina of Time, Majora’s Mask och A Link to the Past var att världen var sammanhängande och fri att upptäcka enligt eget behag. Denna känsla saknas sannerligen i Skyward Sword och det är väldigt synd. Även om det finns frihet i himlen ovanför Hyrule känns spelet som ett av de mer linjära i serien. En annan förändring i sättet som världarna är strukturerade på är att där många tidigare spel innehållit väldigt långa palats med mycket roliga pussel så har nu stora delar av dessa pussel lagts utanför palatsen i de kringliggande områdena. Detta gillar jag då det dels ger en bättre känsla till området man spelar i, och dels låter spelet skapa pussel i mer spännande miljöer än inuti stora stentempel. Detta säger dock inte att spelets tempel lämnar någonting att önska. Både action- och pusselelementen är så bra som de någonsin varit i ett Zelda spel. Varje tempel avslutas också med en spektakulär boss fight. Nintendo har skapat en otroligt bra upplevelse ur båda dessa aspekter.

Ur ett gameplay perspektiv har en del saker förändrats. Precis som i Twilight Princess kan spelaren styra Links svärd med sina rörelser. I Skyward Sword har detta dock tagits till nästa nivå med Wii Motion Plus. Spelarens rörelser spåras så väl av spelet att man blir imponerad. Många fiender kräver också att spelaren håller tungan rätt i mun (och svärdet rätt i handen) när man ska slåss. Möter du ett monster med ett svärd måste du kunna styra dina slag så att din fiende inte kan parera dem. Detta blir mer och mer utmanande genom spelet och även om vilt flaxande är belönande i början så kommer spelet börja kräva mer precision med tiden. Den inlevelse som kommer från att styra Links svärd på detta sätt är påtaglig. Man blir verkligen delaktig i striderna på ett sätt man aldrig varit tidigare och efter vissa bossar kan man finna sig anfådd eller i varje fall stel i armen. Förutom sitt svärd styr spelaren även många av spelets föremål med hjälp av rörelsekontroller. Många känns väldigt naturliga medan andra känns lite tillgjorda.

För den erfarne spelaren finns det en del nyheter som kan glädja i Skyward Sword. Till skillnad från tidigare spel finns det mycket saker att spendera rupier på. Där dessa små glasbitar tidigare mest varit prydnader känner man istället att det finns ett värde varje gång man finner en röd kristall. Spelet erbjuder många fler drycker att ta med på äventyr och varje dryck kan kokas om för att ge annorlunda effekter. Ingredienserna (oftast insekter) måste spelaren själv fånga, vilket ger en belåtenhetskänsla för samlaren i oss alla. På samma sätt som drycker kan förbättras så kan många av spelets föremål uppgraderas genom att samla olika material ur den stora världen. Detta ger spelet ett helt annat djup då skattletandet helt plötsligt är väldigt relevant. I tidigare spel har en skattkista inte varit något vidare spännande, men nu gör antingen rupier eller en gyllene dödskalle att man blir väldigt glad över vad man hittar. Jag hoppas innerligen att detta är någonting Nintendo väljer att fortsätta med i kommande spel.

Skyward Sword är ett spännande äventyr som bär den stolta Zelda fanan vidare mot nya höjder. Det är ett givet köp för den som är ett fan av serien, men även en bra plats att börja för den som inte har spelat tidigare spel. I denna vinter hoppas jag att du kommer att kunna spela det med den du älskar, en pojkvän, ett syskon, en vän eller en förälder.

• Skattletande
  • Vacker värld
  • Pussel