The Legend of Zelda: Twilight Princess HD

Release av ett nytt Zelda-spel är en stor händelse för många Nintendo-fans. I frånvaro, eller snarare segdragen försening, av ett sådant Wii U-spel kan en nyrelease av ett gammalt spel vara en tröst.

The Legend of Zelda: Twilight Princess släpptes för tio år sedan till Wii och GameCube. Spelet fick ett mycket bra välkomnande (73 recensioner på Metacritic gav ett genomsnitt på 95%). Därför är spelet givetvis välkommet bland alla som aldrig tidigare spelat det, men även bland många gamla fans.

HD-versionen av Twilight Princess innebär inga dramatiska förändringar. Spelet är i grunden precis detsamma som till Wii och GameCube. De största förändringarna är HD-grafik som är spegelvänd gentemot Wii (men samma som i GameCube-versionen), stöd för amiibo, spelet kan spelas helt med gamepaden och ett nytt föremål, The Ghost Lantern.

Mörkret, eller twilight som det kallas i spelet, lägger sig över Hyrule. Prinsessan Zelda är fast i twilightzonen (som jag kallar skymningslandet) och det blir pojken Link som återigen får ta på sig den gröna dräkten och rädda Hyrule från undergång. Fast, när Link kommer in i de delar av Hyrule som tagits över av skymningen förvandlas han till en varg. Varg-Link får sällskap genom skymningslandet av en mystisk karaktär, Midna, som även hjälper honom på flera sätt. Bland annat har hon en knytnäve baktill på håret. Praktiskt för att dänga till fiender med eller för att lyfta upp varg-Link till högre höjder.

Att spela som vargen är en helt annan upplevelse än den Link som vi är vana vid. Det ger en ny dimension åt spelande. Exempelvis har vargen ett sorts sjätte sinne som bland annat gör att han kan höra vad alla andar som sitter fast i skymningslandet tänker och sinnet hjälper honom att spåra. I en intressant strid får man inte lämna kvar en ensam fiende. Gör man det väcker denne de fiender man redan besegrat. Det gäller alltså att besegra flera samtidigt i en enda attack. Fast, delarna med varg-Link är inte en lika stark upplevelse som de där han är i sin vanliga hjälteroll. Bland annat är vargen lite klumpigare att styra och attackerna kan vara småfrustrerande i pressade lägen.

Att spela som den vanliga Link innebär till en ganska stor del utforskande av så kallade ”dungeons” (grottsystem). Det är inte enbart grottor utan även tempel, gruvor och annat som kan liknas vid grottsystem. Jag kallar de kort och gott tempel. Alla tempel innebär mycket problemlösning utöver att man måste besegra en hel del fiender. Problemlösningen är finurlig vilket gör templen till spelets höjdpunkt. Det krävs bland annat att man utnyttjar de föremål och förmågor Zelda erövrar genom spelets gång.

Föremålen gör definitivt spelandet mer variationsrikt och de berikar spelet mycket. Här kan jag nämna den fantastiska bumerangen som framkallar en mycket användbar virvelvind med vars hjälp man inte enbart kan släcka eldar utan även påverka broar och grindar. Ett annat exempel är de klumpiga järnskorna som gör att man står stabilt på marken, eller taket när man så behöver.

Det finns ett nytt föremål i Twilight Princess HD som underlättar uppdraget som kallas The Poe Soul Retrieving Quest. När Link håller i denna lyser nämligen alla poes som finns i närheten upp. Man har för övrigt på några fronter, på gott och ont, gjort Twilight Princess HD något lättare än originalspelet. Det kompenseras delvis genom att man numera har tillgång till Hero Mode direkt från start. I detta spelläge tar Link mycket mer skada och han räddas inte av hjärtcontainrar och spelläget är verkligen något att bita i även för den erfarne spelaren.

Vissa spelmoment, speciellt sådana där man interagerar med omgivningen, är mycket kul, men kan samtidigt vara onödigt långsamma. Exempelvis ska man ibland använda ett grässtrå för att spela en melodi vilket kallar på en örn. Örnen är användbar till en hel del och ibland använde jag den flera gånger på raken. Men, man måste gå igenom samma procedur varje gång. Även om vissa delar av proceduren kan hoppas över blir det ändå minst sagt långsamt.

Twilight Princess HD är precis som sina föregångare väldigt vackert och stämningsfullt berättat. Nu är allt i HD. Med HD bör menas en rejäl upprustning av grafik och även ljud. Jag har ingen möjlighet att göra en direkt jämförelse med Wii-versionen live. Men jag har kollat gamla spelguider. Grafiken i Twilight Princess HD är förbättrad jämfört med Wii-versionen (och dessutom spegelvänd). Det tycks mest gälla texturerna. Men trots det kommer aldrig grafiken upp i högsta Wii U-standard. Nej, den är kantig med relativt enkla texturer och grafiken är med dagens mått ganska ful. Fast, stämningen som skapas är ändock riktigt bra och trots allt blir det också vackert. Därför gör det i slutändan inte speciellt mycket att grafiken inte håller högsta klass. Twilight Princess HD ger ändå en underbar spelkänsla med exempelvis speciella karaktärer.

Det finns nämligen en hel del kul karaktärer, och även andra detaljer för den delen, i Twilight Princess. Ett exempel är de stora goronerna som gillar sumobrottning. De rullar dessutom ihop sig som stenklot och kan då användas som katapulter. Ett annat exempel är en lustig brevbärare som helt plötsligt kan komma springande mitt ute på ett fält för att leverera ett brev till där man rider på den ståtliga hästen Epona. Sådant livar upp stämningen.

Allt är inte på topp. Det finns svagare delar i Twilight Princess. Exempelvis är vissa partier ganska tomma och ödsliga. Det kan dessutom ibland vara lite svårt att veta vad som ska göras härnäst. En gång kom jag fram till en grind som jag skulle hoppa över med Epona. Det gick dock inte eftersom det fanns två bommar överst. Jag hade ingen aning om vad jag skulle göra för att komma förbi den. Kollade i en spelguide och där fanns inte bommarna. Red då tillbaka till Links by och pratade än en gång med byns invånare precis som jag nyss gjort. När jag sedan återigen red till grinden var bommarna borta. Antagligen hade jag missat att prata två gånger med någon byinvånare vilket var otroligt retligt och inte lätt att förstå.

En annan detalj som egentligen är en pytte-, pytteliten detalj som antagligen inte speciellt många bryr sig om är tidmätningen som talar om hur länge man spelat. Jättebra att den finns! Fast om man pausar spelet för att exempelvis gå och äta så fortsätter klockan att ticka. En halvtimmes paus blir helt plötsligt en halvtimmes spelande. Inget kul för mig som recenserar spel och gärna håller koll på hur lång speltid ett spel erbjuder.

Twilight Princess HD stödjer också amiibo. Det finns en specialutgåva av spelet som även innehåller en supersnygg amiibo med Midna ridandes på varg-Link. Med den går det snabbare att starta spelet. Wolf Link amiibo ger dig som spelare tillgång till ett nytt område Cave of Shadows som kan nås när som helst. Det är ett ganska kul område där man spelar som varg-Link och tar hjälp av Midna. Varje ny grotta har en ökande svårighetsgrad. Ytterligare fem amiibos kan användas i Twilight Princess HD och de påverkar Link på olika sätt.

The Legend of Zelda: Twilight Princess håller än idag. Även om HD-versionen inte innebär speciellt mycket nytt och grafiken kunde ha varit bättre är Twilight Princess HD ett underbart spel. Speciellt gillar jag grottorna och templen. De erbjuder fantastisk problemlösning. Partierna med varg-Link kunde ha varit betydligt bättre, men de ger ett kul avbräck till Links vanliga eskapader.

• Templen och grottorna
  • Links föremål
  • Stämningen