The Lego Movie Videogame

Av i i Recensioner, 9 Mer

The Lego Movie Videogame

Lagom till premiären av den nya Legofilmen släpptes även ett spel. Följ Emmet och hans kompisar på ett roligt äventyr bland legoklossar.

Vill du spela spel där Lego har huvudrollen så finns det gott om alternativ. De flesta är väldigt bra även fast de i princip är identiska i hur de ska spelas. The Lego Movie Videogame frångår inte mallen för fem öre men det är lika förbannat roligt för det.

Spelet baseras på filmen The Lego Movie som rullar på biograferna för tillfället och följer handlingen ganska så exakt. Huvudpersonen Emmet jobbar som byggarbetare och lever ett väldigt lugnt och tillbakadraget liv. När spelet startar får du följa med Emmet på hans arbetsplats och lära dig grunderna i hur allt fungerar. Har du spelat något Legospel innan så borde det mesta rulla på utan problem. Innan Emmet vet ordet av så ramlar han ner i ett hål och när han vaknar upp befinner han sig på en polisstation med en konstig relik på ryggen som alla verkar vilja få tag på. Några minuter senare räddar tjejen Wildstyle honom och här börjar äventyret på riktigt.

Bakgrunden till allt detta ligger åtta och ett halvt år tillbaka i tiden då ärkeskurken Lord Business besegrar den gode trollkarlen Vitruvius, snor ett supervapen och får reda på att det finns en speciell person som enligt profetian kan stoppa hans planer på att ta över världen. Det är här Emmet och du som spelare kommer in i bilden. Det är upp till er och resten av motståndsrörelsen, som innefattar hela 90 stycken härliga karaktärer, att ta upp jakten på Lord Business och sätta stopp för hans onda planer.

Legospelens grundprincip har alltid varit att utnyttja varje karaktärs speciella förmåga för att ta sig vidare genom banorna. Vissa karaktärer kan till exempel hoppa högre och andra kan skjuta projektiler vilket ofta behövs när man behöver öppna låsta dörrar. Vissa andra karaktärer har förmågan att bygga ihop nya saker av en hög med bråte och Emmet själv är en hejare med skiftnyckeln. Det är en simpel men väldigt smart utförd spelmekanik speciellt eftersom det är Lego som är huvudingrediensen. Med Lego så sätter enbart fantasin gränserna vilket gör att det mesta i spelet helt enkelt känns vettigt, hur konstigt det än må vara.

Spelet består av ett antal områden och på varje område finns det ett par banor som driver berättelsen vidare. Varje område har dessutom massor av saker att samla, legogubbar att bli kompis med och fordon att köra. En stor del av Legospelen går ut just på att samla på sig så mycket som möjligt. Små legobitar fungerar som spelets valuta och för dem handlar du nya legogubbar och specialföremål för att underlätta ditt äventyr. Det är just denna bit av Legospelen som gör att man blir fast. Det blir som ett litet beroende att samla på sig allt som spelen har att erbjuda vilket kan ta väldigt lång tid då utvecklarna verkar luta åt det mer sadistiska hållet när det handlar om att få in så mycket saker som möjligt i sina spel. Det ger spelen stort omspelningsvärde och det är roligt som tusan. Storyn har dock alltid kommit i andra hand i dessa spel.

En sak som alltid störde mig lite i de gamla spelen var att allt inte var uppbyggt av Lego. Karaktärer och huvudföremål var uppbyggda av de danska klossarna medan resten av världen gick mer åt det realistiska hållet. Detta skapade en stor kontrast vilket kändes lite tråkigt. En av de stora nyheterna i The Lego Movie Videogame är att hela världen nu är uppbyggd helt av Lego. Detta ger en härlig känsla till spelet och det ser väldigt fint ut. Till och med vågorna på havet består av klossar. Det är en väldigt speciell känsla att vandra runt i en stad helt uppbyggd utav Lego och det är ett välkommet tillskott till spelen. Dock tycker jag att detta medför att grafiken känns lite taggigare och mindre skarp jämfört med de äldre äventyren.

Nu ska jag prata om det som jag tycker bäst om i detta spel vilket är musiken och ljudet överlag. Det var längesedan jag satt och trallade med till musiken i något spel men här kan jag inte hålla mig. I början av spelet bjuds jag till exempel på en svängig poplåt till synen av dansande byggarbetare. Medan jag kämpade för att trycka in rätt knappar så att gubbarna skulle dansa rätt försökte jag samtidigt hindra mig själv från att dansa i soffan vilket hade lett till total katastrof för mina stackars byggarbetare. Denna låt satte en hög standard för resten av musiken i spelet och popdängan återfinns nu som ringsignal på min mobiltelefon. Röstskådespelet är också av hög klass och det är svårt att inte tycka om alla karaktärer man stöter på. Däremot verkar det inte gå att få text eller tal på svenska vilket jag tycker är extremt märkligt då spelen tilltalar den yngre publiken väldigt mycket.

Om detta är det första Legospel du spelar så kommer du att få kämpa lite i början för att förstå hur man navigerar genom världen och hur allt är uppdelat. Det är inte alltid helt självklart när man är inne på en av banorna eller om man fortfarande är ute på området och springer. De två går oftast sömlöst ihop så det gäller att hänga med. Eftersom det finns så många olika saker att samla på så kan det vara bra att läsa in sig på dessa också annars är det risk för ännu mer förvirring. Legospel kan spelas på vilket sätt man vill och spelet bjuder alltid in till utforskning.

The Lego Movie Videogame erbjuder nästan precis det som de äldre spelen gör fast det mesta har förbättrats en aning. Att få bygga Lego med hjälp av de klassiska pappersbeskrivningarna är en höjdare och att allt är uppbyggt utav klossar gör hela upplevelsen lite mer komplett. Att stöta på en bitter Batman är något av det roligaste man kan göra i spelet och det är många gånger jag har skrattat högt för mig själv eftersom humorn är väldigt underhållande. Frågan är hur många mer Legospel TT Games kan kränga ut på marknaden innan den är mättad. Det är som sagt inga stora förändringar som gjorts de senaste åren och det dröjer nog inte länge förrän konceptet börjar bli uttjatat. Den här gången klarar dem sig undan med hedern i behåll men jag förutspår drastiska åtgärder för att hålla intresset uppe några år till.

• Väldigt rolig humor
  • Musiken är fantastisk
  • En hel värld av Legobitar