The Order 1886

The Order 1886

Ett av årets mest hypade spel är här. Klarar The Order 1886 att leva upp till hypen? Och är grafiken så himla bra som många skärmdumpar visat?

Efter fem års utveckling är The Order 1886 redo att kliva ut i rampljuset. Spelet har varit enormt efterlängtat och många har kallat det för den första titeln som visar upp vad de senaste konsolerna verkligen går för. Det är med stor spänning jag beger mig till ett alternativt London i slutet på 1800-talet där varulvar härjar och krutröken ligger tung.

Utvecklarna Ready at Dawn, som ligger bakom en del spel i God of War-serien, har fått i uppdrag att leverera ett helt nytt ip och det är inte det lättaste i dagens spelklimat. Få spelstudios vågar satsa på helt nya karaktärer och okända titlar när både jobb och ekonomisk trygghet riskeras. Det ses helt enkelt inte lika tryggt att bygga upp någonting helt nytt istället för att satsa på en uppföljare till ett spel som redan har en stadig ström av fans. Därför är det alltid spännande när ett stort företag som Sony lägger ner stora pengar på nya titlar. De exklusiva titlarna till PlayStation 4 har lyst med sin frånvaro under det senaste året så därför är det inte svårt att förstå att The Order 1886 har hypats till bristningsgränsen. Frågan är om det har hypats för mycket för sitt eget bästa.

Du spelar som Sir Galahad, en riddare i ordern som beskyddar världen från diverse monster och elakingar. Ordern sträcker sig långt bak i tiden och är en viktig kugge i mänsklighetens maskineri. Dessa beskyddare lever längre än vanliga människor och har en gedigen arsenal av både vapen och skydd. Uppfinnaren Nikola Tesla förser dem med diverse hjälpmedel och vapen som är väldigt speciella, minst sagt.

Till sin hjälp har Sir Galahad en grupp med riddare som ställer upp för varandra i vått och torrt. Dessa har ett riktigt bra samspel och välskrivna scener med varandra spelet igenom vilket verkligen förhöjer stämningen. Tillsammans beskyddar de London när det titt som tätt attackeras av både motståndarrörelser och monster. Spelet börjar i princip med en cliffhanger och leder dig sedan genom twistar och oväntade händelser. Storyn gör sig nog bäst i att upptäckas själv då den är väldigt spännande och välskriven.

The Order 1886 är en tredjepersonsskjutare i klassisk Gears of War-anda. Du tar skydd bakom föremål för att sedan peppra dina fiender fulla med bly. Mellan fajterna leds du mellan fantastiska miljöer som driver storyn vidare och ibland får du till och med klara dig igenom så kallade quick time events (QTE) vilket innebär att knappkombinationer dyker upp som du ska trycka in. Har du spelat en tredjepersonsskjutare innan så kan du detta i sömnen.

Något som Ready at Dawn vurmat väldigt mycket för är dessa spektakulära vapen som finns att tillgå. I demon har vi fått se ett gevär som skjuter ut små bitar av en lättantändlig metall som du sedan sätter eld på vilket orsakar en stor explosion tillsammans med ett eldmoln. Ett annat spektakulärt vapen är ett gevär som skjuter ut en stråle med elektricitet som orsakar väldigt mycket skada. Mer spektakulärt blir det dessvärre inte och detta är en punkt som jag tycker utvecklarna borde satsat mer på. Istället för att ge oss dessa sedvanliga (men väldigt coola) vapnen så som automat och hagel så kunde vi väl fått något lite roligare i klass med de enda två som spelet stoltserar med. Dessa två spektakulära vapen är också väldigt lägligt utplacerade där de ska användas för att sedan kastas bort när ammunitionen är slut. Lite tråkigt tycker jag. Däremot tycker jag att varje vapen låter väldigt speciellt och ger ett sken av att Tesla har varit där och pillat lite iallafall.

Något som de däremot inte har sparat på krutet med är grafiken och atmosfären. Detta är utan tvekan det snyggaste spelet som jag någonsin har spelat. Varenda liten detalj så som markeringar på rustningar och dörrknoppar har fått den varsammaste behandling som något spel någonsin har fått. Spelet ser magnifikt ut på alla plan och även fast man kan hävda att miljöerna är mörka och tråkiga så tycker inte jag att det är ett argument som håller när spelet utspelar sig den tidpunkt det gör samt att det trots detta ser makalöst bra ut. Karaktärerna rör sig mänskligt och ser väldigt trovärdiga ut. Atmosfären tillför också otroligt mycket med steampunkelement som passar perfekt in i spelets handling. Det är allmänt känt att jag älskar att ta alldeles för många screenshots i spel som jag tycker är fina och aldrig har jag stannat upp så mycket och letat efter den perfekta fotovinkeln som i detta.

The Order 1886 är ett väldigt enkelt spel att spela. Det är som en matinéfilm där det bara är att hänga med dit historien tar dig, utan några torgavarv. Det tar dig i handen från första stund och håller den hårt tills eftertexterna rullar, och jag tycker det är så skönt. Det är verkligen förbannat härligt att bara bli omhändertagen av ett spel ibland. Slippa allt med öppna världar där tusen saker händer samtidigt och allt är skapat för att distrahera. Förstå mig rätt nu. Jag njuter av sådana spel också men ibland, speciellt när man har alldeles för lite tid på sig för att få någonting gjort i en öppen värld så är det skönt att bara kunna lägga upp fötterna (ibland till och med lägga ifrån sig handkontrollen) och bara njuta av resan. Detta spel är utvecklat just för att bjuda dig som spelare på en historia där du som spelare knappt har någon inverkan alls på hur spelet fortskrider. Du kommer till ett hinder, tacklar det på sättet som utvecklarna vill att du ska tackla det och historien fortsätter. Med det är det dock inte sagt att vägen till slutet är tråkig. Striderna är trots sin simpelhet väldigt underhållande just för att atmosfären är så bra och varenda kula som avfyras lämnar krutrök efter sig och lägger sig som en tät dimma i krigszonen. Det är hetsigt, intensivt och spännande att vara inblandad i eldstrider just på grund av detta.

Än så länge kanske min text ter sig aningen negativ gentemot spelet och jag måste erkänna att jag känner mig aningen splittrad. Ser jag på spelet som en helhet så tycker jag att Ready at Dawn har gjort ett riktigt underhållande spel med stort produktionsvärde som egentligen varje PlayStation 4 -ägare bör spela igenom. The Order är som den bästa av matinéfilmer där resan är så underhållande att man glömmer bort de lite sämre partierna.

Ska jag, som man kanske borde ibland, se till spelets olika bitar så är det mycket som kunde varit bättre. Vapenarsenalen kunde som sagt utvecklats enormt mycket mer vilket hade gjort striderna lite mindre enformiga och monotona. Det går inte riktigt att ha någon speciell taktik under striderna vilket jag kan sakna. Jag tycker också att spelkontrollen kan förbättras lite under dessa partier så att man kan avancera framåt på ett mer smidigt sätt, inte bara i sidled. Fiendedesignen är rätt trist och mötena med varulvarna är rejäla antiklimax som borde ha fått lite mer omsorg. Dessa separata bitar finns det andra spel som gör bättre men det är absolut ingenting som känns dåligt i The Order 1886. Det är bara ingenting som sticker ut fast som i sin helhet kombinerat med fantastisk atmosfär, grafik och dialog gör det enormt underhållande. Jag hade inte tråkigt en enda minut av spelet och jag känner mig redo för en andra genomspelning trots att jag praktiskt taget upplevt allt som spelet har att erbjuda. Spelet tog runt 7 timmar att klara ut för mig vilket jag tycker är alldeles lagom för ett så pass storydrivet spel som detta är.

Min slutsats är att det är de otroligt höga förväntningarna som har gjort att The Order 1886 höjts till någonting som det aldrig har försökt att vara. Ser man till vad det vill vara så tycker jag att det lyckas otroligt bra. Tror man att spelet kommer att förändra spelgenren radikalt så blir man nog besviken. Det du får är en kompetent tredjepersonsskjutare med bra story, tung atmosfär och en ny grafisk standard som bevisar att det finns mycket kraft i dagens konsoler. Jag rekommenderar verkligen en genomspelning.

• Grafiken utklassar allt annat
  • Atmosfären
  • Bra dialoger