The Sims 2: Året runt

The Sims 2: Året runt

Skiftande årstider och omväxlande väder, detta erbjuder Electronic Arts i den senaste expansionen av evighetssagan ”The Sims”. Vår, vinter, sommar och höst i virtuell mening och man hinner lätt spela bort en 20 dygns lång årscykel på en kväll. Spelet erbjuder även lite nya yrkeskarriärer bl.a. musiker, journalist, lärare m.m. Och när du skapar din sim så finns även en ny klädkategori, nämligen utekläder. Det finns även nya frisyrer tilde olika klädkategorierna.

Faktum är att vädret och årstiderna får hela spelet att kännas riktigt levande och locka med allt från snöbollskrig, plaska i pölar till solbad och syltkokning. Så valet av kläder spelar en extra stor roll i kampen mot nedfrysning, nysningar och solbränna och andra oväntade vädereffekter som hotar våra simmar som inte är rätt klädda. Det nya odlingssystemet visar sig vara lite väl svårt, här gäller det att verkligen sköta om sina plantor. Men efter att ha jobbat ett halvår med både vattenkannor och spaljéer så slokar jordgubbsplantorna och då kan man inte bli annat än frustrerad. Med muspekaren över dina växter så kan du ”läsa av” hur dem mår. En representant från Trädgårdsklubben kommer på besök i början av spelet, senare kan du även ansöka om medlemskap och få rabatter på fröer och vinna priser. Skörden kan du sedan sälja för att fylla din sims plånbok.

Att timmarna lätt rinner iväg när man väl börjat spela ett Sims-spel är väl ingen nyhet för någon, men denna expansion är en av de mer underhållande. Varje årstid har sin charm och simmarnas humör förändras med årstiderna. Här kan du även titta på väderkanalen på TV:n och i din sims tidning för att få en överblick om vad som väntar dina simmar. Dricka varm choklad efter ett snöbollskrig är dessutom inte så dumt. Under hösten så faller bladen ner från träden och allt känns genast levande. Med dunder och brak slår blixten ner, så se upp för en eventuell eldsvåda. Ett nytt bostadsområde följer med spelet, nämligen Blomdalen. Här kan du pröva på livet som trädgårdsmästare och fiska under olika årstider, dessutom med belöningar. Ett antal etablerade familjer finns redan där som man kan ta del av.

Nu är även slösandet på matrester över – klicka på maten som blivit över och välj ”lägg undan rester” så åker de in i kylskåpet. Sen är det bara att plocka fram dem igen om dina simmar vill mumsa på något. Lite konstigheter finns i spelet exempelvis ser snön ut som blått vatten på kvällen, mitt i vintern så kommer brevbäraren i shorts, fjärilar när det är snö? Snön hade kunnat göras lite mer verklighetstroget med snövallar som blir kvar och fotspår i snön. Ljudeffekterna av vädret känns dock verkligt – som pricken över i:et och får ett stort plus i kanten. Mer verkligt kan det knappast bli.

Har du tur så kommer även en pingvin som vill ”prata” med din snögubbe. Pingvinen kan du antingen klappa eller schasa iväg. Håller du din sim ute för länge i kylan så börjar den ändra färg och kan till och med frysa till is och faller då till marken. Nu får ni ursäkta men jag måste återgå till mitt spel. Är mitt i en storstädning av trädgården till min sims, för vårkänslorna har just kommit. Sims: Året Runt är ytterligare en härlig expansion till vår härliga dockskåpevärld, missa den inte!

• Roliga aktiviteter året om
  • Spelet känns riktigt levande
  • Vinterkläder och nya frisyrer