The Sleeping Prince: Royal Edition

The Sleeping Prince: Royal Edition

Gillar du att bli bryskt kastad hit och dit när du sover? Ut genom fönster då? Eller vill du studsa på gigantiska spindelnät saker? Det lät i alla fall lockande för mig. Läs recensionen så ser du varför.

Normal testar jag inte några gratisspel. Jag anser att det är bättre att lägga resurserna på att testa spel som ni läsare betalar dyra pengar för. Gratisspel kan tankas ner och testas och därför riskerar ni läsare inte att kasta pengarna i sjön. När jag fick möjlighet att spela The Sleeping Prince: Royal Edition före release blev jag verkligen lockad. Detta då spelet verkade riktigt coolt. Fast, tyvärr hann jag inte spela innan spelet släppts i Googles Playbutik.

Hela konungariket Cloudreach har kollapsat. Alla invånare, inklusive kungafamiljen, har nämligen sövts av Den store trollkarlen Pluskin. Du sover också. Stenhårt. Inget kan väcka dig, inte ens om du faller ner från en hög mur eller kastas ut genom ett fönster. Nu ska du, trots att du sover, väcka andra invånare i det lilla kungadömet.

Förhoppningsvis är det dock bara din karaktär, den sovande prinsen, som är helt nedsövd. Du är nog såpass vaken att du kan ge honom en rejäl omgång. Du tar nämligen tag i din lealöse prins och kastar honom dit du vill. Jag lovar, han vaknar inte. Han dör inte ens. Eller jo, han kan dö om han faller ner i bottenlösa stup. Men, det ser du väl till att undvika?

Att prinsen är nedsövd innebär givetvis att han inte kan röra sig och att han hänger som en hösäck om du tar upp honom. Det här innebär också att prinsen blir svårstyrd. Styrningen är exempelvis milslånga vidder från att vara lika tajt som i ett Super Mario-spel. Jag vet inte hur många gånger jag svurit tyst över att jag knappt klarar av att kasta prinsen dit jag vill. Speciellt knepigt är det att få till ett kast i exakt rätt längd eller att styra honom genom kraftiga vindströmmar från ventilationer. Det blir lätt att man kastar för långt. Uppåtvindarna är frustrerande, men det innebär att de samtidigt är utmanande. Jag tycker dock att man skulle gjort spelsekvenserna med vindarna lättare.

Du samlar droppformade, blå kristaller längs banorna. Det är viktigt att samla så många som möjligt av två orsaker. Dels fungerar de som en sorts valuta. Sedan är en av tre mål att samla ett visst antal kristaller på varje bana. De två andra är att klara banan på tid samt samla tre stjärnor. Om du vill få guld i belöning på en bana måste du klara alla dessa tre mål. De måste dessutom klaras under en omgång. Du kan alltså inte klara ett mål först och sedan enbart de två andra nästa gång du spelar.

Tiden är absolut det svåraste målet. Det är ofta inte lätt att både samla kristaller och stjärnor och samtidigt skynda sig som en galning. Eftersom kontrollen är sladdrig blir det lätt att man missar en plattform eller något annat vilket gör att man kanske missar tidsmålet.

Det finns en del olika grejer som underlättar för dig som spelar. Power ups är olika saker som oftast är nödvändiga att använda för att nå målen. De kostar några kristaller att aktivera men när man väl betalt kan man använda den flera gånger under samma spelomgång. Exempel på en power up är ett svärd som gör att din prins rullar fram och oskadliggör fiender. Ytterligare ett exempel är en gubbe som du sätter fart på. Han springer då och knockar fiender och spränger dörrar med dig i släptåg. Flera power ups är riktigt kul, såsom gubben nyss nämnde medan andra är lite mindre upplyftande.

Det finns även föremål som kallas boosters. Dessa väljer man inför varje bana och de är aktiva under hela banan. Du kan fritt välja vilka av de fem du vill använda. Man får ett begränsat antal boosters under spelets gång och de räckte inte för mig. Tar boostrarna slut kan man betala med kristalldroppar för att kunna använda boosters.

Magneten är väldigt användbar. Den suger åt sig kristaller och det är nästan så jag vill påstå att den är för effektiv. Det spar väldigt mycket tid att slippa hoppa runt och samla kristaller. På vissa banor har du inte ens en chans att klara tidsgränsen utan magneten. Andra exempel på boostrar är en som visar vart det finns stjärnor och en som dödar fiender, aktiverar spakar samt öppnar kistor.

Nu är The Sleeping Prince: Royal Edition gratis att ladda ner. Därför måste utvecklarna tjäna pengar på något annat sätt. Tilting Point, som ger ut The Sleeping Prince: Royal Edition, är absolut inte lika girig som många andra spelpublicister av free-to-play-spel när det gäller att suga pengar ur spelaren. Nej, jag tycker faktiskt att man lyckats bra. När kristallerna tar slut kan man köpa nya för riktiga pengar. Man samlar dock på sig många droppar när man spelar och dessa kommer man långt med om man bara har en klok strategi. Min var att aldrig köpa en booster inför första gången jag spelade en bana. Om jag då lyckades vinna guld så hade jag sparat kristaller. Om jag inte fått guld så fick jag i alla fall se banan och på så sätt kunde jag lättare avgöra vilken eller vilka booster jag skulle använda. Vissa boostrar är dessutom mindre värdefulla och dem kan man nästan alltid skippa. Den som visar kortaste vägen genom banan är exempelvis nästan alltid korkat dumt att använda eftersom man inte kan ta närmsta vägen då man måste samla droppar och stjärnor.

Som sagt fanns tre mål per bana. Fast det stämmer inte helt och hållet. Efter tag får vissa gamla banor nämligen ett nytt mål – att samla Z-mynt. Återigen måste du klara alla fyra målen för att nå högsta betyg – platinum. Jag tycker faktiskt att det är snudd på irriterande att man måste nå alla mål under en spelgenomgång.

Det krävs i nästan att man ansluter spelet till Google Play via ett Google+ konto vilket är Googles motsvarighet till Facebook. Gör man inte det får man nämligen stå ut med att spelet frågar i slutet av varje bana om att koppla upp till detta konto. Dessutom vill spelet koppla upp mitt i vissa banor. Det var så irriterande att jag till sist gav med mig och anslöt. Man får dessutom frågor om att dela på Facebook, men det är inte speciellt ofta så det kan man stå ut med.

The Sleeping Prince: Royal Edition är ett riktigt skönt spel med härlig grafik och medryckande musik. Miljöerna blir dock enformiga eftersom bana efter bana utspelar sig i ett slott eller borg. Den lealöshet som den stackars prinsen har är snyggt återgiven och man kan inget annat än att tycka synd om honom och nästan skämmas över att man behandlar honom som man gör. Om du gillar plattformsspel så tycker jag att du ska ladda spelet och prova om du gillar det eller inte. Den bångstyriga styrningen kanske inte passar dig, men om du gillar den så har du ett riktigt kul spel att se fram emot.

• Kul och utmanande
  • Udda plattformsspel
  • Tilting Point är inte lika giriga som vissa andra utvecklare