The Walking Dead: The Telltale Series – A New Frontier

Av i i Recensioner, 6 Mer

The Walking Dead: The Telltale Series – A New Frontier

Tredje säsongen av Telltales episodbaserade spelserie The Walking Dead närmar sig finalen. Nu kan du spela de fyra första avsnitten.

Javier (Javi) Garcia tvingas ta hand om sin brors, Davids, familj när David försvinner. Klimatet är inte det bästa. Världen kryllar av döingar som inget annat vill än att förvandla Javi och hans gäng till zombier.

Nu är det inte bara vandrande döingar som Javi måste se upp med. Nej, en till synes ond grupp överlevande människor som kallar sig A New Frontier är på krigsstigen och de är definitivt inga att leka med. Snart börjar en story nystas upp som till viss del liknar en såpopera. Man vet definitivt inte vet man kan lita på. Vem är egentligen fienden? Är det de man först trott? Eller är fienden någon av ens egna vänner? Frågorna hopar sig.

Precis som Telltales andra spel bygger The Walking Dead: A New Frontier på ett gameplay som mer liknar en tv-serie som man kan interagera med än ett spel. Det känns som om man är inne i en serietidning som fått liv. Mycket av tiden går åt till dialoger och annat som för handlingen framåt. De interaktiva momenten kommer lite i skymundan.

Därför är en stark story viktig för att hålla intresset uppe för spelet. Det lyckas Telltale bra med. Nu har jag spelat igenom de första episoderna The Walking Dead: A New Frontier och väntar spänt till den 30 maj då det femte och sista avsnitten av säsongen släpps.

För att få en stark handling krävs också intressanta karaktärer. Själv gillade jag Clementine bäst. Hon var för övrigt huvudperson i säsong två av The Walking Dead. Clem är tuff tjej, antagligen i 12-årsåldern, med skinn på näsan. Hon har lyckats överleva själv ute ibland zombierna. Hon har verkligen gjort ett stort intryck på mig.

Om du spelat andra av Telltales spelserier vet du någorlunda hur interaktionen fungerar. Den viktigaste biten är att man som spelare styr många av dialogerna och på så sätt även delar av handlingen. Man får ofta tre svarsalternativ samt möjligheten att vara tyst. Det får direkt en konsekvens på hur karaktärerna agerar. Ofta mynnar dock detta snabbt ut i samma story, men ibland påverkar ens val vad som kommer att hända längre fram. Dessutom kommer de karaktärer du pratar med komma ihåg vissa dialogval du gör.

En annan viktig del av spelandet är de så kallade QTE-momenten. Det står för quick time event. Det gäller då att trycka på rätt knapp, föra styrspaken i rätt riktning eller sikta och skjuta på någon elaking. Allt detta i rätt tid och i en sekvens. QTE-delarna är emellertid inte svåra utan man klarar lätt av dessa.

Det finns ytterligare ett spelmoment – problemlösning. Då går man runt på en begränsad yta och letar efter föremål som ska användas för att lösa ett enkelt problem. Det är nästan bara under dessa spelmoment som man fritt kan gå runt med Javi.

Om du inte redan har ett säsongskort för The Walking Dead: A New Frontier så kan jag rekommendera dig att köpa ett sådant. Detta givetvis om du gillar interaktiva berättelser. Telltale har lyckats skapa en strong story, men jag hade gärna sett mer interaktiva moment och lite högre svårighetsgrad.

Det Bra

  • Bra story
  • Starka karaktärer
  • Clementine sticker ut

Det Dåliga

  • Få interaktiva moment
  • Väl enkelt
7

Skriven av: Mats Ernofsson