The Witcher Adventure Game: Digital Edition

Att spela brädspel hemma runt köksbordet tillsammans med ett gäng kompisar är en härlig upplevelse. Kan en digital version av ett brädspel då konkurrera med den fysiska?

Medan vi otåligt väntar på tredje delen i The Witcher-serien så tar jag en titt på den digitala versionen av brädspelet The Witcher Adventure Game. Ett spel där upp till fyra kompisar kan spela mot varandra över internet eller i soffan.

The Witcher-serien finns i både spel och novellform sedan innan och i detta spel får man välja mellan fyra kända karaktärer från serien. De fyra har olika styrkor och svagheter och beroende på vilken man väljer så få man ett eller flera huvuduppdrag som ska lösas för att vinna spelet. Utöver huvuduppdraget finns det också sidouppdrag som kan vara viktiga att utföra för att samla så mycket poäng som möjligt. De olika uppdragen har olika mycket poäng som kan samlas in och det är den med mest poäng som vinner efter att någon klarat av sitt huvuduppdrag. Poängen baseras på hur svåra uppdragen är som du utför, men huvuduppdragen ger alltid mest.

Under din jakt på poäng så stöter du på jobbiga monster, fällor och besvärjelser som gör allt för att sabba för dig. Dessa råkar du oftast ut för efter varje gång du avslutat din omgång. Beroende på i vilket område du befinner dig i på kartan så möter du olika motstånd. Alla fajter avgörs med hjälp av tärningar och slår du högre än vad din motståndare så vinner du helt enkelt. Du samlar också på dig olika hjälpkort som ibland kan rädda ditt skinn i en fajt, andra kort uppgraderar din karaktär.

Detta var en väldigt simpel förklaring till hur själva spelet går till men faktum är att det krävs en hel del genomspelningar för att man överhuvudtaget ska förstå vad som händer på spelplanen. Det är såklart inget ovanligt när det kommer till avancerade brädspel med mycket text. Dock tycker jag att det blir mer komplicerat när spelet är digitalt. När man spelar ett analogt brädspel så kan man ta tid på sig att läsa igenom vad varje drag innebär. När det är digitalt så avancerar spelet av sig själv hela tiden vilket gör att det är lätt att missa något. Men det är också ett plus med digitalt ibland då spelet gör alla beräkningar själv vilket gör att man slipper räkna ut allt själv. Dock så är ju det en del utav charmen för många brädspelsfanatiker.

Tar man sig tid och lär sig vad alla symboler betyder (och det är en hel del) så är man ganska så snabbt varm i kläderna. Vill man lära sig allt så får man räkna med att nöta spelet ett visst antal gånger. Spelet erbjuder dock en ganska pedagogisk hjälpfunktion som man närsomhelst under spelets gång kan ta del av. Där finns både text och video som förklarar det mesta inslagen som man kan stöta på i en spelomgång.

Brädspel ska såklart spelas med goda vänner så det var med stor nyfikenhet som jag bjöd in tre av mina vänner till att spela över nätet med mig. Det började bra och vi kunde relativt snabbt sätta igång med en spelomgång. Efter halva omgången kastades två av vännerna ut ur spelet vilket resulterade i att vi fick börja om allting från början. Detsamma hände kort därefter igen och vi bestämde oss för att avvakta någon dag för att förhoppningsvis invänta en så kallad patch som fixade problemet. Två dagar senare var spelet uppdaterat och vi försökte igen men efter en timmes spel så kopplades några bort igen och spelomgången var förstörd. Vi provade ett par gånger till men det resulterade i oavklarade spelomgångar.

Detta är givetvis tråkigt och det ska helt enkelt inte behöva hända. Och om det ändå skulle hända så hade jag hoppats på en funktion som gör det enkelt för den bortkopplade att smidigt kunna ansluta igen. Någon sådan funktion hittade inte jag iallafall. När ni läser detta så har kanske utvecklarna redan lyckats åtgärda detta och då är jag säker på att man kommer få en bra onlineupplevelse. Jag har för det mesta spenderat tid med att spela mot datorn, vilket i och för sig lärt mig mycket men som inte varit vidare roligt.

The Witcher Adventure Game har mycket potential och jag tror att man kan ha många roliga kvällar med det om det väl fungerar som det ska. Det erbjuder många olika varierande uppdrag och möjligheten att samarbeta under vissa, på vinst och förlust. Spelet är välgjort och genomtänkt. Tyvärr dras jag med den där känslan att sådana här spel skall spelas hemma vid vardagsrumsbordet tillsammans med goda vänner. Då slipper man nedkopplingar om ingen råkat få i sig en öl för mycket. Som tur är finns även detta spel som ett analogt brädspel och då känns faktiskt den digitala versionen som en bra uppvärmning där man lär sig regler och uppställning på ett bra och pedagogiskt sätt. Men ett bra substitut till ett vanligt brädspel tycker jag inte att det är.

• Välgjort
  • Bra grundidé
  • Finns i analog utgåva