The Wolf Among Us

The Wolf Among Us: Episode 1 – Faith

Den första av fem episoder av The Wolf Among Us är här. Är du redo att ta dig an fablerna från Vertigos/DC Comics serievärld som hamnat mitt bland oss människor?

Telltale Games följer upp enligt mig och många andra 2012 års bästa spel The Walking Dead med ett spel i samma anda. Efter att ha spelat igenom första episoden av The Wolf Among Us kan jag knappt vänta på nästa.

Utvecklarna Telltale har i många år finslipat en genre som påminner mest om en interaktiv novell och efter några halvdana spel så toppade de mångas listor med The Walking Dead när 2012 års bästa spel skulle koras. Därför är det inte oväntat att dem fortsätter på samma linje i The Wolf Among Us som baseras på serietidningen Fables.

I spelet möter vi en hel del kända och mindre okända karaktärer från klassiska sagor i en helt ny miljö, nämligen vår egen. Fablerna har tvingats fly sin egen värld för att undvika en tyrann och hans armé. De flydde till människornas värld och byggde upp ett eget samhälle kallat Fabletown och det är där äventyret utspelar sig. Människorna lever dock helt ovetande om att Fabletown existerar och för att undvika att bli avslöjade måste fablerna maskera sig till människor genom att köpa ”Glamour”. Detta magiska ämne är dock inte billigt vilket innebär att de som inte har råd förflyttas till ett ställe som kallas för ”The Farm”. Ett ställe som man tydligen inte vill hamna på.

Du spelar som sheriffen Bigby Wolf, också kallad ”Stora stygga vargen”. Ditt jobb är att se till så att alla sköter sig och framför allt inte vistas utomhus utan sina maskeringar. Fram tills nu har det mesta varit lugnt i staden men det ska snart bli ändring på det. En av de första du stöter på är jägaren The Woodsman. Bigby och jägaren är förstås inte jättebra vänner vilket man förstår ganska snabbt om man känner till historien om Rödluvan. Detta påtalas ganska snabbt och The Woodsman är såklart bitter över att den Stora stygga vargen gått och blivit sheriff medan hans egen tid i rampljuset slocknade för länge sedan. Redan här började jag ana en fantastisk berättelse och jag drogs genast in i världen. Ett mord senare så slår du dina påsar ihop med utredaren Snow White för att återställa ordningen i Fabletown. Mer än så tänker jag inte gå in på historien.

Precis som i The Walking Dead kräver spelet att du tar snabba beslut genom att välja olika dialogval som hela tiden påverkar hur historien utspelar sig. Oftast har du bara ett par sekunder på dig att bestämma hur du vill gå vidare vilket gör att det hela tiden känns som att du väljer med ditt hjärta och magkänsla. Valen känns otroligt ärliga eftersom man agerar instinktivt. När du väl lärt känna karaktärerna så kan valen vara väldigt ångestframkallande då det ibland kan innebära döden för någon som står dig nära. Historien utspelar sig över fem episoder och alla val du gör sparas och påverkar historien i nästkommande episod vilket gör att spelet kommer att ha ett högt omspelningsvärde. I slutet på varje del får du också ta del av hur många procent av världens spelare som tagit samma beslut som dig själv.

Spelets presentation är helt fantastisk och det lila filter som används är väldigt snyggt och stämningshöjande. Grafiken är väldigt vacker och iPadens retinaskärm gör verkligen den tecknade stilen skarp och färgstark. Karaktärernas dialoger och ljudet överlag är väldigt bra och skapar den deckaratmosfär som spelet förtjänar. Kontrollen är väldigt simpel och det är definitivt inte där spelets storhet ligger.

Framför allt så är det berättelsen och karaktärerna som gör The Wolf Among Us till något alldeles speciellt. Även om man inte är så intresserad av dialoger och lågt tempo så tycker jag att man ska prova på detta. Karaktärerna du stöter på är spännande och varje gång du träffar någon ny kan du plocka upp en faktaruta som berättar om karaktärens historia och flykt från fablernas värld. Det är intressant att se hur fablerna har anpassat sig till människornas värld när det kommer till klädstilar och vardagsproblem. Skönheten och odjuret har väldiga äktenskapsproblem vilket är chockerande för deras vänner. Spelets berättelse bygger mycket på anpassningen till vårt samhälle och det är fantastiskt välgjort.

Jag väntar ivrigt på episod två av The Wolf Among Us för detta har potential att vara lika bra, kanske till och med bättre än det fenomenala The Walking Dead. Avslutningen på episod ett får mig nästan att klättra på väggarna i väntan på nästa del som släpps nu i början på februari. Jag återkommer självklart med en recension av den delen.

Det finns ingen ursäkt till att inte spela The Wolf Among Us då det finns tillgängligt på Xbox 360, Playstation 3, iOS och PC. Spelet säljs enbart digitalt.

• Berättandet
  • Karaktärerna