This War of Mine: The Little Ones

This War of Mine: The Little Ones

Hur hemskt är egentligen kriget för lokalbefolkningen och barnen? Det är en svår fråga, men om du spelar This War of Mine: The Little Ones så kommer du en bit på väg mot känslan att vara utsatt för ett krig.

Aj! Jag har haft så svårt att veta vad jag ska skriva om det här spelet. Vid tre tillfällen har jag skrivit en sidas text bara för att sedan radera allt och börja om från början. Vad är då det som är så svårt med att skriva om This War of Mine: The Little Ones? Själva spelet i sig är ju i många aspekter väldigt enkelt. Det är vad spelet får dig att känna och sättet det placerar sig i en samtida samhällsdebatt som gör det relevant och bland de viktigaste spel som gjorts senaste åren.

Filmer, spel och böcker som försöker visa krigets förödande, mörka och råa sida är inget ovanligt. Tyvärr tycker jag alldeles för ofta att de trillar i fällan, på tvärs mot intentionerna, att i någon aspekt trots allt romantisera krig. Ofta är det soldaterna eller offren som höjs upp ur smutsen. Ofta går det hand i hand med att narrativet behöver en protagonist som följer oss genom handlingen. Vi behöver någon att heja på som ska ta sig igenom kriget (vilket det än må vara) och vara åskådarens, spelarens, läsarens voice of reason. Vi följer denna reson och trots krigets vidrigheter tycker vi oss se en hjälte framför oss.

This War of Mine: The Little Ones gör någonting som jag aldrig upplevt så starkt i ett mainstreamberättande. Spelet säger att krig är skit. Det skapar ingenting annat än misär och undergång för de drabbade, och vi är alla drabbade. Det finns inget att kalla hem, ingen mat att äta, ingen säkerhet eller trygghet och du är inte samma person efter kriget som den du en gång var. Genom att utsätta sig för detta spel (ja, jag tycker att jag faktiskt utsätter mig för någonting när jag spelar This War of Mine) så sätter du dig i en position där du som spelare måste göra de praktiska, moraliska och etiska valen som kanske underlättar ditt och dina näras liv i men gör det i utbyte mot att medvetet förstöra någon annans.

Vi befinner oss i Bosnien under Balkankriget men jag vill stanna där i min beskrivning av handlingen. Jag vill försöka skriva denna recension utan att avslöja vad som händer i spelet och samtidigt ändå förklara varför valen du utsätts för är så viktiga. Spelmekaniken bygger på två olika moment. Det ena är att styra de tre protagonisterna – krigsoffer som kämpar för överlevnad i en ruckel till hus och försöka bygga ut och expandera det till en plats att kalla hem. Det andra momentet är att om nätterna skicka ut en av de tre på plundring i antingen containrar, övergivna hus eller också andras hem tar du dig in för att plundra mat, resurser, medicin och vapen. Det här är en stealthbaserat del i spelet som bygger på att inte bli upptäckt innan du hinner ta vad du behöver för att sedan återvända hem och göra allt för att klara dig ytterligare en dag till. Det finns möjlighet att helt vårdslöst springa in i andras hus, mörda alla du ser och hugga åt dig den lilla mat som finns kvar men det gör det inte lättare, tvärtom. Allt får konsekvenser. Det finns inga hederliga tjuvar. Det finns inga oskyldiga offer.

Mina egna handlingar hugger mig rakt i hjärtat och får mig att känna mig som det vidrigaste avskummet i världen. För samtidigt som mat och resurser är helt väsentligt för att överleva This War of Mine: The Little Ones så är samlandet inte alls lätt och du utsätts ständigt för moraliska val, trots att det egentligen inte finns någon konkret valmekanik. När dina karaktärer kommer hem efter en natts plundring jagas de av kval, ånger och medkännande för dem som de stulit från. Dina protagonister är medvetna om en viktig sak: de är inte de enda som drabbats av kriget. Dessa tankar når ut till dig som spelare också, för att det är du som tvingat karaktärerna att göra handlingar som nu får dem att inte vilja lämna sängen. This War of Mine: The Little Ones lyckas stå emot ett vanligt fenomen inom spelvärlden, det att överlevnad under krig handlar om ”survival of the fittest” och att känslor ska hållas inom en fram till den stund du är säker. Det är just den punkten som är viktig att påpeka extra tydligt: det är inte enbart känslokalla soldater som drabbas av krig. Krig ger större ringar på vattnet än vad första ögonkastet medger. Vi är alla människor och vi kämpar, blir ledsna, besvikna, har ångest, känner sorg, känner medlidande. Men vi fortsätter. Vii fortsätter för att vi måste.

Det är en snyggt celshadad, mörk design och grafiken är vacker från början till slut. Även den dystra ljudmattan som ligger i bakgrunden sätter en perfekt stämning av ett uppgivet samhälle. Sen tycker jag att kontrollen kan bli lite väl rörig när en ska gå upp- och nerför trappor i huset och jag har ofta spenderat alldeles för lång tid att försöka ta mig till de platser jag vill gå till i det egna huset.

Till skillnad från This War of Mine som släpptes 2014 till mobila enheter så tillför konsolversionen This War of Mine: The Little Ones ett moment som blir ännu mer hjärtskärande. Barnen. För mig så är det bara pricken över i:et. De är inte med från start, men så fort du tror att du har kontroll över situationen så kommer barnen in i bilden och ställer allt på ända. Genast måste du välja vilka nya saker som ska hämtas hem, du måste ransonera om den lilla maten som finns och framför allt så är frågan om du ska sätta barnen i arbete eller låta dem leka. Om du låter dem leka så bli de lyckligare, får en bättre tillvaro i kaoset men brist på utrymme och mat. Sätts de i arbete hamnar de istället lätt i depression och blir medvetna om kriget runtomkring dem. Valet står alltså mellan pest och kolera men samtidigt känns det som att det är okej för det är helt enkelt så det är. Det finns inga bra alternativ i krig och om våra protagonister inte får sinnesro så ska inte vi som spelare få det heller.

This War of Mine: The Little Ones är ett viktigt och aktuellt spel och trots att det utspelar sig i Bosnien under Balkankriget hade det kunnat vara vilket krisdrabbat land som helst. Detta är ett spel som gör någonting så fantastiskt som att utnyttja spelet som medel för att förstärka och sätta in de privilegierade människor som aldrig varit med om något liknande i en position där de har möjlighet att förstå vad de som flyr ifrån krig faktiskt flyr ifrån. Någonting att fundera på nu när läget i Sverige ser ut som det gör. This War of Mine: The Little Ones är ett spel som alla borde spela, speciellt de politiker som bestämmer om andras liv och öden.

• Ger en grym verklighetsbild
  • Starka moraliska val
  • Barnen