Toki Tori 2+

Toki Tori 2+

Kan ett spel med en gullig kyckling som bara kan stampa och vissla vara utmanande och underhållande? Jo, den saken är klar när man spelat Toki Tori 2+.

Toki Tori 2 har funnits en tid till Wii U och PC. Nu kommer spelet till Playstation 4, fast i en lite utökad version vilket förklarar plusset. Det finns numera achievments (vilket också finns i PC-versionen) och några grodor som kommunicerar telepatiskt med dig. Det resulterar i lite text på skärmen som inte funnits tidigare.

Du är en urgullig kyckling med ett stort leende. Det är kanske inte den huvudrollsinnehavare som man först kommer att tänka på när det gäller spel. Låt inte den lite barnsliga looken lura dig att tro att Toki Tori 2+ är ett enkelt barnspel. Visst, barn kan ha kul, men Toki Tori 2+ är ett ganska svårt pusselspel som kräver en hel del hjärngymnastik.

Kontrollen är ursimpel. Kycklingen kan bara stampa och vissla. Det är allt. Finessen med Toki Tori 2+ är hur omgivningens olika djur reagerar på dina visslingar och stampningar. Du kan locka till dig fåglar och andra djur genom att vissla. Exempelvis flyttar sig en krabba som bor inuti ett stenblock på sig så att hela stenen flyttar sig. Genom att stampa kan du också flytta krabban, fast bort från dig. Du måste hela tiden observera vad som finns i din omgivning och prova dig fram hur djuren reagerar. Ibland måste du stampa eller vissla vid rätt tillfälle och på rätt plats för att det ska hända något. Det gör att det blir mycket trial-and-error.

Låt mig ta ett enkelt exempel. Du stampar i marken så att ett rosa bollformat djur ramlar ner från taket. Sedan visslar du och lockar bollen till en groda. När grodan ätit bolldjuret sväller den upp. Vissla igen så vänder grodan sig åt rätt håll. Stampa slutligen i marken och grodan rapar ut en bubbla som tar tag i dig så att du flyger upp på en plattform.

Som du säkert förstått så måste man tänka i flera steg för att ta sig fram. Man ska använda djur som lockbeten eller för att påverka andra djur på andra sätt, flytta stenblock som skymmer ljus, flyga med hjälp av fåglar och mycket mera. I Wii U-versionen fick man aldrig något som helst tips från spelet om vad man ska göra utan man måste lista ut allt själv. Det är inte mycket bättre i Toki Tori 2+ till PS4, men man får ibland någon liten hint av de telepatiska grodorna.

Det är lätt hänt att man missar en liten detalj som gör att man lätt kan köra fast. Lösningen kan vara så enkel som att en groda är vänd åt fel håll. Det gör att spelet stundtals är riktigt svårt. Lösningarna i sig är logiska, men det är trots det lätt att köra fast. Ibland vet man inte om man missat något eller om man måste starta om från senaste kontrollpunkten därför att man gjort något fel. En groda kan exempelvis ha hoppat iväg utan att man märkt det. Utan grodan går det inte att lösa problemet man ställts inför. Grodan kommer kanske inte tillbaka förrän man återställt spelet vid senaste kontrollpunkten. Fast, det är ganska ofta jag gjort en återställning helt i onödan bara för att jag hoppats på att det skulle lösa problemet så att jag skulle kunna komma vidare. Man måste ha tålamod vilket också gör att när man väl löst en svår passage blir tillfredsställelsen stor. Jag önskar ändå att det funnits ett bättre tipssystem i spelet. De telepatiska grodorna ger inte mycket vägledning. Jag måste därför utfärda en varning för att spelet stundtals är väldigt frustrationsframkallande.

Om du saknar tålamod så är nog inte Toki Tori 2+ ett spel att rekommendera. Men, för er som vill sätta tänderna i ett klurigt och lite annorlunda pusselspel så är emellertid Toki Tori 2+ väl värt att sätta tänderna i. Spelet är också ovanligt variationsrikt. Det var väldigt sällan som det kändes att man löste ett problem på ren rutin utan man tvingades hela tiden att tänka.

• Finurligt
  • Variationsrikt
  • Gulligt och snyggt