Tokyo Mirage Sessions #FE

Av i i Recensioner, 2 Mer

Tokyo Mirage Sessions #FE

Hur fungerar det om du mixar Shin Megami Tensei med Fire Emblem? Förvånansvärt bra!

Du följer Itsuki och hans vänner i jakt på svar gällande en massa mystiska bortföranden utav talangfulla individer i nutida Tokyo.

Du kastas in i en händelse där du till en början måste rädda din naiva och blyga vän Tsubasa från demoner som kallas för Mirages. De härstammar från en annan dimension som kallas för Idolsphere, vars uppgifter är att stjäla människors ”performas” som lättast kan förklaras som människors kreativa energi. En omedveten Itsuki får senare bekanta sig med att han har blivit en så kallad Mirage master, vilket innebär att han fått kraften att kontrollera en Mirage som skyddar honom vid namn Chrom.

Efter varje avslutat huvuduppdrag så återvänder man till Tokyo och hamnar i en så kallad intermission där du har valet att i lugn och ro springa runt och uppgradera, handla och göra sidouppdrag. När man själv väljer att föra vidare handlingen så beger man sig iväg till en träningsstudio som jag känner att dem gått miste om att kunna göra något intressant utav, då man mest bara lyssnar på dialog istället för att vara interaktiv i det hela.

Det är en förvånansvärd intressant story som jag emellanåt får Sailor Moon-vibbar utav och kretsar väldigt mycket kring temat underhållning & kändisskap. Och trots sitt sockersöta yttre som jag vid normala fall inte hade tyckt om, så på något magiskt vis så älskar jag det i Tokyo Mirage Session #FE och kan inte få nog av det.

Det är ett klassiskt JRPG (japanskt rollspel) i dess fulla bemärkelse med sina turbaserade strider och ett komplext men lättlärt uppgraderingssystem som du kan lägga timtal på. Du har först och främst dina Mirages som slåss för dig och som du sedan längre fram även kommer kunna ändra inriktning på. Du har även ett uppgraderingssystem för dina vapen där du antingen får nya attacker eller passiva egenskaper. Eller så skaffar man sig nya genom att bygga det med material du tjänat in via strider från specifika fiender.

Man tjänar in stage performance level genom strid för de tre karaktärer du väljer att ha med dig i striderna, stage performance ger dig tillgång till sidouppdrag där du får möjligheten att låsa upp nya specialattacker som är väl värda att införskaffa. En sak som är värd att veta är att ju längre in i spelet du kommer så kommer även striderna bli mer avancerade då du kan skapa combos mellan dina karaktärer, även om du har valt att inte ha med dig eventuella karaktärer i din grupp.

Väl inne i Idolspheres, som fungerar som spelets stridszoner kantas man av slumpmässiga fiender som dyker upp emellanåt. Men som spelare har man valfriheten att undvika dessa. Atlus har dock implementerat pusselmoment i varje Idolsphere som du tvingas lösa för att ta dig från A till B. Vilket är något jag uppskattar, då den här mekaniken skapar en bättre variation i spelet.

Spelets tempo håller en bra lagom takt med en perfekt inlärningskurva som gör att man aldrig känner sig vilsen i hur spelet fungerar. Du har möjligheten att själv välja när du vill gå vidare i huvudstoryn eller om du väljer att göra sidouppdrag.

Utvecklarna har även lyckats med att använda gamepadens skärm på ett kreativt vis där du antingen har en karta eller får sms från dina vänner, även om det ibland blir lite för mycket meddelanden som inte riktigt har så stor betydelse. Men trots detta så har Atlus lyckats med att skapa otroligt charmiga karaktärer som är väldigt lätta att tycka om.

Spelets grafiska stil påminner väldigt mycket om Persona-serien som har inslag av vackra anime mellansekvenser. Är du orolig över att du eventuellt missar något om du inte Fire Emblem-spelen eller Shin Megami Tensei-serien så behöver du inte oroa dig mer än att du kanske missar referenser till dessa, men det är inget som förstör spelglädjen på något vis.

Efter att ha lagt ner 40 plus timmar så känns det fortfarande som jag bara skrapat på ytan av vad spelet erbjuder, men jag har otroligt roligt med att levla upp alla mina karaktärer och konstruera ihop nya vapen och kan lätt se mig själv lägga ner 40 timmar till utan problem. Så vill du ha ett spel till din Wii U där du får valuta för dina pengar så kan jag varmt rekommendera detta, oavsett om du är ny inom JRPG-genren eller erfaren inom den så kommer du hitta underhållning för dina pengar och i min åsikt är det ett utav dem bästa spelen just nu på Wii U.

Det Bra

  • Presentationen
  • Karaktärerna
  • Inlärningskurvan
  • Turbaserade strider
  • Användningen utav gamepaden
  • Japanskt tal

Det Dåliga

  • Kan bli lite för mycket dialog ibland
  • Att inte träningsstudion är mer interaktiv
  • Ibland lite förvirrande vart man ska på request-uppdragen
8

Skriven av: Toni Thörnqvist

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi