Tom Clancy’s Ghost Recon Phantoms

Tom Clancy’s Ghost Recon Phantoms

Det nya Ghost Recon-spelet är helt gratis. Hur fungerar det? Smakar gratis bättre eller blir man tvungen att köpa en massa inifrån spelet för att ha en chans att vinna?

Specialstyrkan Ghosts tvingas strida mot sina före detta vapenbröder som kallar sig Phantoms i det senaste spelet i Tom Clancy’s Ghost Recon serie. Det här spelet skiljer sig dock från tidigare spel och är dessutom gratis.

Det här spelet är egentligen tidigare döpta Ghost Recon Online men lagom till releasen på Steam har Ubisoft valt att uppdatera spelet med ett nytt namn, bättre grafik och en ny story där motståndsoldaterna The Phantoms introduceras. Spelet är fortfarande gratis och spelare från Online behåller allt de hunnit låsa upp.

Själva uppdateringen av storyn är väl inte den största. Ett häftigt intro och ett namnbyte på ena sidan av lagen man spelar på till Phantoms. That’s it! Det finns ingen förklaring eller fortsättning på storyn men det spelar ingen roll. När 16 spelare kastas in i fullt krig bärandes på futuristiska hjälpmedel spårar det fort och det är det som gör det här spelet unikt. Istället för att spela på stora banor á la Battlefield 4 strider man här på smalare och mer intensiva banor där maktbalansen lätt kan tippas fram och tillbaka. Nyckeln till vinst är samarbete och få spel lyckas promota samarbete som detta. På bilden kan man se linjer dragna från ens karaktär som inte bara mäter upp avståndet till lagkamrater utan också visar exakt ur lite man faktiskt bidrar till lagets push framåt.

Spelets tre klasser erbjuder ett brett urval av taktiska möjligheter till striderna. Det finns en mängd vapen till varje klass men det som får klasserna att stå ut är deras speciella egenskaper. Assault klassen är perfekt för att hjälpa sitt lag ta sig framåt tack vare Blitzskölden. Den låter en forcera framåt trots inkommande gevärseld, slår ner olyckliga soldater som inte hoppar ur vägen vilket ger dig tid att avrätta dem medan de fortfarande funderar på varför de ligger ner. Assault har också en manick skjuta ut mikrovågor för att förblinda eller bränna ihjäl fiender inom ett visst område.

Specialistklassen kan utlösa en elektromagnetisk puls som stänger av motståndares hjälpmedel eller sätta upp en bubbelsköld runt sig och lagkamrater som påverkar kulors färdriktning. Reconklassen, som är spelets krypskytt, kan göra sig själv osynliga och även avslöja vart motståndare befinner sig på radarn för sina lagkamrater. Varje klass egenskaper är användbara för att motverka varandra vilket gör det extremt viktigt att balansera sitt lag med olika klasser.

När man rör sig i Phantoms utspelar sig spelet för det mesta i tredje person men när man siktar och avfyrar vapnen förändras vyn till första person. Blandningen fungerar väldigt bra tack vara väldigt snabba och smidiga byten av vyn. Möjligheten att ta skydd bakom väggar och föremål fungerar väldigt bra och detta ackompanjeras av en riktigt grym glidning man kan göra på marken mot skydd eller mellan saker. Att röra sig i det här spelet känns väldigt bra och alla kontroller känns snabba.

Spelet två spellägen Onslaught och Conquest betonar verkligen lagspel. I det första läget skall tillfångata punkter på banan över tid och i den andra försvara delar av banan mot anfall. Att springa runt själv och döda fiender får förvisso din karaktär att växa till en del men man vinner sällan matcher på det sättet och man går miste om den väl behövliga vinstpoängen. Det är dock här som matchningen av spelare kan bli ett problem. Jag skrev tidigare att det var extremt viktigt med balanserade lag men tyvärr sköter inte spelet sitt jobb när det kommer till att matcha ihop rätt antal klasser i en match. Och eftersom man inte kan byta klass under matchen är man fast med samma lag tills matchen är över. Det hela bidrar till en helt klart inkonsekvent upplevelse. Det är möjligt att bilda lag med vänner över internet men det är inte möjligt att begränsa antal klasser i ett och samma lag. Det är därför möjligt att man kanske får möta ett helt lag med krypskyttar vilket inte är speciellt kul. Inte alltför sällan var jag ensam Assault i mitt lag för jag har lärt mig att de flesta tycker om att spela som Recon. När det dock funkar och alla vill hjälpas åt skiner spelet verkligen.

Det finns totalt fyra kartor fyllda med gångar, värn att ta skydd bakom och bra ställen för krypskyttar. Grafiskt så håller spelet inte samma nivå som andra spel men man glömmer ändå bort att spelet är helt gratis. Det är absolut ett snyggt spel men miljöerna känns inte fullt lika inspirerande som de man ser i större spel. Med två spellägen och fyra kartor kan spelet kännas en aning litet men det är klasserna egna level och vapnen i spelet som kommer hålla dig kvar.

Det finns en hel myriad av vapen och uppgraderingar att låsa upp. Till en början kan det till och med verka en aning överväldigande. Beroende på hur man presterar under matcherna får man poäng som sedan kan spenderas i affären för att låsa upp vapen och tillbehör till respektive klass.

Nu till kontroversen. Ghost Recon Phantoms är gratis, men de vapen och tillbehör man kan låsa upp med spelpoäng kan även köpas för riktiga pengar. Detta är inget nytt och det öppnar upp för orättvisa matcher när det betyder att folk som pungar ut riktiga pengar kan spela med bättre saker fortare än de som bara spelar som vanligt. Detta brukar kunna vara ett problem men det har utvecklarna tänkt på när matchningen av spelare både tar hänsyn till vilken nivå man är på och vad man har för vapen. De som har grymma vapen får alltså spela med andra som har grymma vapen. En annan vanlig sak är att det brukar ta enormt lång tid att hamstra ihop poäng nog till att låsa upp vapen i sådana här spel, men så är inte fallet här när de tämligen kastar ut poäng efter varje match.

Ghost Recon Phantoms är ett enormt slipat spel. Att det är gratis är bara en bonus. Matchningen och de få antal banor och spellägen som finns är något utvecklarna behöver göra något åt om de vill behålla en spelarbas.

• Riktigt bra klassegenskaper med strategiska val
  • Att ta skydd fungerar utmärkt
  • Man behöver inte betala för att ha kul