Tomb Raider

Av i i Recensioner, 5 Mer

Tomb Raider

En ung och oerfaren Lara Croft hamnar på en ö där våldet härskar och vädret är minst sagt nyckfullt. Mats har tagit Lara under sina vingar och löst öns alla mysterier.

Enligt utvecklarna Crystal Dynamics innebär Tomb Raider en nystart för en lång spelserie. Det symboliseras med att spelet helt kort heter Tomb Raider och att det inte finns någon undertitel. Lara Croft är en ung, nyutexaminerad arkeolog som tillsammans med en forskargrupp är på väg till en ögrupp öster om Japan. Området kallas Dragon’s Triangle och dessa öar får Bermudatriangeln att framstå som rena rama Disney World i jämförelse.

Lara är full av energi och lust att äntligen komma ut på fältet. Hennes ambitioner om en framgångsrik arkeologiutgrävning kommer dock snabbt på skam då hennes skepp förliser och Lara spolas iland på en ö. Hon tas till fånga och hängandes upp och ner startar vår bekantskap med henne. Lara är dock inte ensam utan är omringad av lik och skelett.

Nu visar sig Lara Croft till en början inte vara lika tuff som i tidigare spel. Nej, hon är inte van vid äventyrslivet. Lara är ung och osäker, men allt eftersom man spelar växer hon allt mer in i rollen som äventyrare. Hennes envishet och mod för oss mot gåtans lösning och mot att rädda de som överlevt från expeditionen. Lara är verkligen av ett segt virke då hon får oerhört mycket stryk. Hon lurar till och med döden när en expeditionsmedlem återupplivar henne efter ett hjärtstillestånd.

Spelets manus är mycket stark och engagerande. Handlingen förs ständigt vidare och hela tiden får man ytterligare pusselbitar till öns mysterium där drottning Himiko avgudas av ett gäng män som ser våld som enda lösningen på olika problem. Man stöter också på diverse loggböcker där tidigare invånare berättar olika saker om öns förflutna. En videokamera ger bakgrundsinformation om expeditionen liksom Laras egna tankar kring lägerelden.

Det är definitivt inget fel på dramatiken utan Crystal Dynamics har överlag åstadkommit ett spel som är riktigt filmiskt. Det finns gott om intressanta och oväntade händelser. Ta bara en sådan enkel sak som att Lara ska klättra upp i en hög mast. På vägen upp flyger plötsligt ett gäng fåglar ut mitt framför Lara och lite högre upp brister en av stegens pinnar varvid Lara nästan tappar greppet. Väl uppe i masten får man en underbar utsikt över ön.

Samtidigt har utvecklarnas iver att dramatisera saker och ting gjort att mycket har automatiserats. Man kan ta sig fram genom brinnande hus eller över exploderande broar utan att behöva göra mycket mer än att bara då och då trycka på hoppaknappen eller någon annan knapp. Visst, allt är riktigt snyggt, men lite mer utmaning hade inte skadat. Att klättra runt bland klippor är exempelvis en syssla som Lara får ägna sig åt ganska ofta, men det är inte speciellt utmanande utan det blir snarare för mycket klättrande.

Laras vardag på den mystiska ön består mycket av klättring, utforskning, problemlösning och strider med öns invånare. Crystal Dynamics har lyckats skapa en bra mix av äventyr och action. Den som gillar att utforska kommer säkert att gilla Tomb Raider. Det finns nämligen mängder av saker att upptäcka och när du spelat klart kampanjen kan du gå tillbaka och leta rätt på allt du inte hittat. Det är exempelvis dokument, arkeologiska föremål och gravar.

Problemlösningen är bra. Ofta är det inte speciellt svårt att komma på hur man ska ta sig vidare, men på vissa ställen krävs en del arbete av hjärncellerna för att lista ut vad man ska göra. Det kan exempelvis vara att ta hjälp av vinden för att på rätt sätt få en rörlig plattform att närma sig en bjälke som Lara kan greppa och på så sätt ta sig ut ur ett hus.

Under spelets gång utvecklas Lara och man kan uppgradera vapnen på många olika sätt. Man får erfarenhetspoäng när man gör vissa saker. Det kan vara att man upptäcker en grav. Erfarenhetspoängen kan sedan användas för att uppgradera Laras förmågor. På liknande sätt får man något som kallas salvage när man hittar i lådor eller i dödade fienders fickor. Denna salvage används för att uppgradera Laras vapen. Lådorna finns utspridda lite varstans så för den som har lust att leta kan vapenuppgraderingen gå lite snabbare. I vissa lådor finns dessutom vapendelar till nya vapen, så den som letar belönas.

Actionpartierna är ganska kul, även om det ofta inte behövs stor finess. Vapenarsenalen är inte speciellt stor, men vapnen kan som sagt uppgraderas på en mängd sätt så att de blir effektivare, smidigare att använda eller får bättre ammunitionskapacitet. Dessutom finns till vissa vapen alternativ ammunition. Geväret kan exempelvis utrustas med en granatkastare och det finns såväl vanliga pilar som eld- och napalmpilar till pilbågen.

Att använda pilbågen visade sig faktiskt på många ställen vara riktigt användbart. Med hjälp av den kan man ljudlöst eliminera fienden. Det är användbart i bland annat några smygarsekvenser. I en mycket rolig sekvens var skogen fylld av ficklampsbärande fiender som slog larm så fort något oväntat ljud hördes. Där kom pilbågen väl till pass. En välriktad pil i fiendens skalle och han tystnade för gott.

Lara kan också ljudlöst eliminera fiender bakifrån, men det är ofta enklare att använda pilbågen i dessa situationer. Närstriderna är för övrigt inte spelets största styrka utan de är ganska klumpiga. Man kan dock göra vissa uppgraderingar som gör närstriderna betydligt roligare, exempelvis att man när man lyckas parera en fientlig attack så kan man sätta in en dödlig motattack.

Enspelarkampanjen är definitivt den största behållningen med Tomb Raider. Det finns dock även ett flerspelarläge, fast kartorna är ganska få och små och det finns bara fyra olika spellägen. Det finns Team Death Match och Free For All som liknar ett vanligt Death Match. Dessutom finns ytterligare två spellägen kallade Rescue och Cry For Help som båda spelas med lag. I Rescue gäller det för Lara och övriga överlevanden att komma över medicinförråd samtidigt som man undviker att bli dödade av fienden Solarii. I Cry For Help ska de överlevande aktivera några radiosändare. Solarii ska förhindra detta samt lägga vantarna på batterier.

Precis som i enspelarläget kan man också uppgradera sina vapen när man spelar multiplayer. Därför öppnar man med fördel lådor med salvage. Vidare så är inte alla karaktärer spelbara från början utan man måste först levlas upp innan dessa kan användas. Systemet med att man levlas upp och att man uppgraderar vapnen gör att den erfarne spelaren har en klar fördel gentemot nybörjarna.

Sammanfattningsvis gillar jag nya Tomb Raider skarpt. Med en strong story och upptäckarglädje kombinerat med en bra mix av action och problemlösning har Crystal Dynamics skapat ett spel jag inte gärna ville lägga ifrån mig. Lara Croft är inte längre enbart ett storbystatt sexobjekt utan har försetts med mycket värme och medmänsklighet. Hon är helt enkelt mycket mänskligare än tidigare. Synd bara att vissa partier är alltför självgående och att det blir väl mycket klättrande annars hade betyget kunnat bli än högre. Sedan så måste jag erkänna att jag är lite besviken på slutliga uppgörelsen med spelets bad guy, Matthias. Slutstriden var lite för mesig vilket gav spelet ett för platt slut.

Det Bra

  • Starkt manus
  • Dramatiskt
  • Bra mix av action och problemlösning
  • Upptäckarglädje
  • Nya Lara Croft är mycket mänskligare

Det Dåliga

  • Lite väl mycket klättrande
  • Mesig slutstrid
  • Ibland för självgående
  • Närstriderna kunde ha varit bättre
8

Skriven av: Mats Ernofsson