Tony Hawk’s Pro Skater 5

Av i i Recensioner, 5 Mer

Tony Hawk’s Pro Skater 5

Hafsigt ihopsatta spel är inget som gör oss gamers glada. Men, alla titlar i en stor skatingserie som Tony Hawk’s Pro Skater bör väl hålla hög kvalitet – eller?

Jag drömmer mig tillbaka till 1999, ett skateboardspel var på väg att släppas till Playstation och jag var bara tvungen att ha det. Min magkänsla bedrog mig inte, spelet var och är fortfarande fantastiskt. Åtskilliga timmar gick åt till att lära mig att göra ollies, grabsoch och att grinda. Men det fanns något mer, något djupare som jag inte kan sätta fingret på. En magisk värld som vägrade släppa taget. Jag var verkligen fast i Tony Hawk’s Pro Skater. Så hur står sig då det senaste spelet i serien gentemot originalet? Nja, jag är väl inte helt övertygad.

Tony Hawk’s Proskater 5 lämnar mycket att önska. Det är hafsigt, otillräckligt, ofärdigt och har inte ett uns av den magi som jag fick uppleva i de tidigare versionerna. Det hela börjar med en tutorial där du kan lära dig grunderna för spelet. Tutorialen gör att du som spelare lätt kommer in i spelet men kan upplevas som för den vana spelaren som överflödig och jag undrar varför denna tutorial ska vara obligatorisk.

Utvecklarna Robomodo är inte direkt kända för att kasta ut kvalitetsspel från sin studio. Med spel som Tony Hawk’s: Ride och Tony Hawk’s: Shred på sin meritlista så behöver man inte vara expert i genren för att konstatera att Robomodo kan vara riktigt dåliga som spelstudio.

Grafiken är nog det enda som hängt med från tiden på det sena 90-talet. Den är lika kantig och ofärdig. Att Robomodo valde att helt ändra på designstilen i spelet så sent för ett par månader sedan säger en hel del om hur förvirrat projektet varit. Animationerna ligger år efter vad man kan önska i liknande spel idag. Gubben du styr är osynkad och det känns som att utvecklarna inte riktigt tagit tag i att få spelkänslan att infinna sig i Tony Hawk’s Proskater 5.

En sak som spelet har lyckats riktigt väl med är musiken. Den valda musiken känns väl utvald till de olika uppdragen men också när man får åka fritt. Detta är en av de starka sidorna i spelet och jag njuter ofta av stämmingen som uppstår genom musiken.

Banorna i spelet är överlag bra men fullkomligt nedklottrade av reklam. Något som dock stör mig i banorna är dess osynliga väggar som gör att jag inte får den gamla känslan av att bara kunna åka skateboard som jag vill, freeroama om man så vill.

På banorna hittar du bubblor med olika uppdrag att genomföra, vilket kan vara allt från att göra olika trick till att rensa en pool från uppblåsbara bollar. Detta moment tyckte jag var lite kul och fick mig att sitta en stund, men det var en av de få saker som jag riktigt fastnade för.

Tony Hawk’s Pro Skater 5 har så klart en onlinedel som de flesta spel i nådens år 2015. Men nej, den är tyvärr inte mycket att hänga i julgranen, som står i de flesta hushåll om en dryg månad, heller. Tanken att 20 stycken åkare ska kunna åka tillsammans i onlineläget är bra men det stannar just vid en tanke. Även här är spelet ofärdigt, man har inte tänkt till och förstått vad som krävs.

Jag drömmer mig än en gång tillbaka till 1999, när jag satt och nötte Tony Hawk’s till förbannelse med polarna. Jag drömmer om att ännu en gång få uppleva den känslan tillsammans med Tony Hawk men som det ser ut just nu så får det vänta.

Det Bra

  • Enkelt att komma in i kontrollerna
  • Musiken!

Det Dåliga

  • Känslan av att spelet hade behövt mer tid på sig i studion
  • Grafiken
4

Skriven av: Mats Ernofsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Nintendo har dammat av Mario & Luigi: Superstar Saga för att passa Nintendo 3DS. #BowsersMinions… https://t.co/bmfVjwvNCL
Göteborgsbaserade indiestudion Skyglobin avslutar nu sin trilogi The Journey Down. Vad väntar Bwana och hans vänner… https://t.co/a9m5dNOpdv
Beetlejuice är en mycket excentrisk och busig figur, vilket borde passa bra in i LEGO-universumet. #Legodimensions… https://t.co/byC1Z34XUN