Too Human

Av i i Recensioner, 3 Mer

Too Human

Efter en lång och spretig historia släpps nu Too Human till Xbox 360. En korsning mellan asagudar och cyborgs i en futuristisk värld där kan ju bara bli bra. Eller?

I Too Human är Oden en artificiell intelligens och chef för Aesir, ett gäng cyborgs, ungefär som borgs i Star Trek eller som RoboCop, som ska beskydda mänskligheten mot maskinerna. Storyn i Too Human gräver inte för djupt i mytologin utan har tagit delar av den som har anpassats till den futuristiska linje spelet har. Förutom den futuristiska värld som Too Human utspelas i finns också en virtuell värld där du träffar på de tre nornorna och får lösa små pussel för att ta dig vidare i spelet. Personligen tycker jag att det funkar ganska bra även om jag gärna hade sett en mer utvecklad story.

Du spelar alltså som Balder och även om det är den enda karaktären så har du fem olika klasser att välja på. Sedan är det bara att bege sig ut och banka vettet ur horderna med maskiner. Du styr Balder med vänster styrspak och slåss genom att rikta höger styrspak mot fienden. Resten av knapparna används till specialattacker samt att avfyra din laserpicka. Jag var skeptisk till dessa kontroller till en början, men det visade sig fungera rätt bra. Desto svårare visade det sig vara att sikta. Det hände en hel del gånger att jag siktade på något helt annat än vad jag hade tänkt mig.

Med dessa kontroller så finns det vissa inställningar för kameran, men det mesta sköts per automatik. Kameran fungerar för det mesta ganska bra, men visst finns det tillfällen då man önskade att man kunde ändra kameravinkeln för att se vad man håller på med. Banorna då? Visst är det skoj att mosa massvis med elaka maskiner, men tyvärr har spelets banor inte så mycket annat att erbjuda. När man hackat sig igenom en bana är det bara att fortsätta att hacka sig igenom nästa, och nästa, med lite pusslande i den virtuella världen.

Mellan banor kan du pusta ut i Midgard där resterna av mänskligheten och Aesir håller till. Här pratar du med dina medarbetare för att få nästa uppdrag, köper vapen och utrustning med mera. Det finns också kartor som visar vart du är och vart du ska inom Midgard. När du kommer till rätt ställe så sätter en filmsekvens igång och man lotsas vidare i spelet. Vill du prata med någon här får du helt enkelt parkera Baldur bredvid en annan person och lyssna medan de kallpratar lite. Inte så mycket interagerande alltså.

Ljudet är bra, förutom när man hoppar. Det låter som om man vägde flera hundra kilo, men det kan man kanske ha överseende med. Röstskådespelet får också godkänt, men undertexterna jag bockade för i inställningarna gäller tydligen bara för ett par utvalda scener. Smått irriterande. Det som inte fungerar är dock filmsekvenserna. De har inte fått den kärlek de behövt och lämnar en hel del åt fantasin. En annan sak som säkerligen kommer att gå folk på nerverna är sekvensen som utspelas när man dör. Varje gång man dör tvingas man vänta på att en valkyria ska uppenbara sig, sväva ner till din kropp för att lyfta upp den och sedan sväva bort till sällare jaktmarker. Detta utan att du på något sätt kan hoppa över det.

På den ljusa sidan finns dock Too Humans rollspelselement. Du har olika skills du kan investera poäng i för att utveckla din karaktär. Dessa poäng får du genom hacka dig igenom banorna och på så vis få experience och levla upp. Precis som sig bör i ett rollspel så kan du också få bättre vapen, utrustning eller blueprints av att döda fiender. Blueprints är scheman på t.ex ett vapen som du kan tillverka om du har tillräckligt med bounty, som är som pengar i Too Human. Dessutom har du runor som uppgraderar vapen och rustning och charms som påverkar din spelare på olika sätt.

Dessa rollspelselement lyfter visserligen Too Human en del, men inte tillräckligt mycket. Fornnordisk mytologi kombinerat med cyborgs, action och en nypa rollspel är ett intressant recept, men detta spel känns lite som om det togs ur ugnen för tidigt. Kanske har spelet tappat något på grund av sin långa resa mellan olika utvecklare och olika plattformar, men om Too Human ska bli den hit som det sägs vara så har det en bit kvar.

Det Bra

  • Spelidén
  • Rollspelselementen

Det Dåliga

  • Enformigheten
  • Filmsekvenserna
  • Känns halvfärdigt
4

Skriven av: Mats Ernofsson

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi