Total Recoil

Total Recoil

Vad händer när oljan sinar? Jo, kaos utbryter och krig ligger nära till hands. Total Recoil är ett intensivt skjutaspel där du ska skjuta på allt du ser.

Regel nummer ett: Skjut på allt som rör sig.

Regel nummer två: Skjut på allt som inte rör sig.

Detta är de enda reglerna som finns i Total Recoil och om du kommer ihåg dem så klarar du dig bra. Spelet är riktigt intensivt och om du tidigare inte skjutit så att fingrarna glöder så kommer det garanterat att bli första gången de gör så när du spelar Total Recoil.

Oljereserverna har nästan tagit slut och Theodore J Briggs styr med hård hand över det största och mäktigaste oljebolaget, Globoco. Nu tar du upp striden med hans fruktade armé och… Ja, det är så långt man kommer i storyn i Total Recoil. Mer behöver, och vill du antagligen inte veta, enligt spelutvecklarna. Så om du letar efter en saftig story så är inte Total Recoil rätt spel för dig.

Istället har utvecklarna helt koncentrerat sig på själva spelandet. Med dina vapen i högsta hugg ger du dig an Globocos armé i ett riktigt actionfyllt skjutaspel där du ser spelplanen snett uppifrån. Du styr din soldat med vänster styrspak och skjuter med höger. De 40 uppdragen utspelar sig bara i tre miljöer – oljerigg, djungel och bangård – vilket gör att miljöerna blir aningen enformiga i längden och variationen mellan de olika banorna är inte heller speciellt imponerande.

Grundvapnet är ett enkelt automatvapen, men du får tillgång till effektivare vapen allt eftersom din soldat stiger i rank såsom granatgevär och eldkastare. Dessutom har du tillgång till några ”kill streaks” som bara kan användas under ett begränsat antal gånger. Det är exempelvis artilleriunderstöd, automatiserade kulsprutetorn och smarta bomber. Man får till och med köra en gigantisk tank lite då och då. Den är dock lite bångstyrig då den är så stor.

Förenklat består Total Recoil av tre huvudelement – samla mynt, besegra våg efter våg av fiender och slutligen besegra en boss. Man betygssätts med stjärnor efter man har klarat en bana. Det är en för att ha klarat uppdraget, en för att eliminerat alla fiendevågor samt en för att man hittat en gömd medalj. Dessutom får man hela tiden olika mål såsom att förstöra ett visst antal lådor, kalla på artilleriunderstöd och slå ut ett antal fientliga torn. Genom att klara målen stiger ens soldat i rang och mer vapen och killstreaks blir tillgängliga.

Man får mynt genom att besegra fiender och skjuta sönder oljetunnor, lådor och annat. Några sekunder efter det att man skjutit sönder föremålen droppar nya ner vilket är störande. Man måste då akta sig så man inte får dem i skallen. Än värre är man då inte vet vilka föremål man redan skjutit sönder vilket är riktigt irriterande. Det är nämligen jätteviktigt att samla mycket mynt och det är bara första gången man har sönder ett föremål som man får mynt som belöning.

Varför är det då så viktigt att samla mynt? Jo, man köper diverse uppgraderingar och saker för mynten. Det är vapenuppgraderingar, mer hälsa, medicin, bättre skydd, gasmask, artilleribeskydd med mera. Allt är dyrt så det är lockande at köpa fler mynt för riktiga pengar. Sådana här köp inifrån spel är ett vanligt sätt att tjäna pengar på när det gäller mobilspel, men tack och lov är det ännu inte lika vanligt i konsolspel. Visserligen är Total Recoil relativt billigt (23:- idag) i förhållande till andra Vitaspel, men det kostar inget alls till iPhone, iPad och Android. Har jag väl betalt för spelet så tycker jag att man inte ska tvingas köpa extrasaker i spelet, men gällande Total Recoil så blir uppgraderingstempot långsamt om man väljer att bara använda mynt man tjänat i spelet och inte spendera riktiga pengar i spelet.

Jag har några tips för att tjäna så mycket mynt som möjligt. Först och främst, köp myntmultiplikatorn. Den kostar nio kronor men man får automatiskt dubbelt så mycket mynt vilket är guld värt. Tips nummer två är att tidigt satsa på att uppgradera myntmagneten som gör att mynten dras till dig och du slipper samla dem för hand. Det minskar stressen betydligt och gör livet mycket enklare. Slutligen, skjut sönder allt du hittar och om du behöver mer mynt så kan du spela om gamla banor.

Det är synd att allt är så dyrt att uppgraderingsprocessen går långsamt om man inte investerar i att köpa mynt för riktiga pengar. Total Recoil har nämligen ett riktigt kul gameplay med riktigt intensiv action.

• Häftiga killstreaks
  • Intensivt Intensivt
  • Kul gameplay