Towerfall Ascension

Av i i Recensioner, 5 Mer

Towerfall Ascension

Kan ett billigt indiespel med retrostuk vara något för den kraftfulla Playstation 4? Jo, det kan det. Viktor har testat Towerfall Ascension och han bubblar av glädje.

Den förra konsolgenerationen introducerade konceptet med nedladdningsbara indiespel för oss. Små och billiga spel som för dess skull kan vara roliga och innehållsrika. Ett par bra exempel från förra konsolgenerationen var Limbo, Braid och Castle Crashers för att nämna ett fåtal. På samma sätt som Limbo var ett skräckäventyr i portionsstorlek så är Towerfall Ascension ett arkadliknande arenaspel med ett underhållningsvärde som är genom taket.

Towerfall Ascension bygger på ett par enkla premisser. Du spelar som en tjuv/ninja/magiker med pilbåge. Du slåss antingen mot monster eller andra spelare och har ett begränsat antal skott i ditt koger. När dina pilar tar slut kan du antingen hoppa på motståndare eller samla upp pilarna igen. Sist kvar i livet vinner. Det här låter som att det skulle bli tråkigt fort, men tvärtom kan jag inte sluta spela.

Varje bana är exakt en skärm stor och följer Bubble-Bobble principen att ifall du faller genom golvet kommer du ut genom taket och vice versa. För att ta dig fram kan du hoppa, greppa tag i kanter, vägghoppa och ducka genom luften. Det är alltså ett arkadstuk med alla de senaste årens förbättringar inom arenastrid inbakat i mixen. Kontrollerna är väldigt precisa så när du dör så är det verkligen ditt fel. En välplacerad duckning rakt in i en motståndares pilar fungerar som en kontring. Du stjäl då pilarna istället för att agera nåldyna.

Spelet har ett enspelarläge, men ska i min mening spelas två eller fler. Enspelarläget är väldigt utmanande, precis som arkadspel ska vara. Varje bana går i attackvågor och tog mig flera försök att klara. När man senare spelar med kompisar har man verkligen nytta av vad man lärt sig i enspelarläget.

Towerfall Ascension kan spelas länge och väl i arenaläget, men dess livslängd förlängs starkt av de inställningar man kan sätta inför matcherna. Som i Smash Bros-serien kan du slå på/av föremål och powerups. Man kan ge individuella krafter till varje spelare som flygförmåga, 360 sikte eller super-dodge (min favorit). Utöver krafter kan man även ge varandra förbannelser. Jag och en kompis testade att ge oss själva en kraft och ge varandra varsin förbannelse inför varje match. Det var ett väldigt roligt sätt att variera sitt spel på. Utan att jag visste det på förhand låste vi under vårt spelande upp flera banor och spelbara karaktärer, alltid som en del av matchen. Också väldigt likt Smash Bros ”a challenger appears”-stuk.

Towerfall Ascension är med hästlängder det roligaste PSN-spel jag har spelat. En underbar blandning mellan old-school arenastrid, pixelgrafik och med en härlig arkadkänsla. Det är lite ironiskt att det roligaste spelet på monstermaskinen Playstation 4 är ett spel som skulle kunna körts på ett SNES.

Det Bra

  • Underbar multiplayer
  • Mycket spelglädje
  • Härlig pixelgrafik

Det Dåliga

  • Kort enspelarläge
10

Skriven av: Viktor Larsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Nintendo har dammat av Mario & Luigi: Superstar Saga för att passa Nintendo 3DS. #BowsersMinions… https://t.co/bmfVjwvNCL
Göteborgsbaserade indiestudion Skyglobin avslutar nu sin trilogi The Journey Down. Vad väntar Bwana och hans vänner… https://t.co/a9m5dNOpdv
Beetlejuice är en mycket excentrisk och busig figur, vilket borde passa bra in i LEGO-universumet. #Legodimensions… https://t.co/byC1Z34XUN