Tumble VR

Stadiga händer och tålamod gentemot snacksaliga robotar. Det är två bra egenskaper som kommer väl till hands i Tumble VR.

Nu när Playstation VR är här har vi fått se en mängd helt olika spel. Vissa mer ambitiösa än andra. Tumble VR, som bygger på ett spel till Playstation 3, är som skapad för VR. Det är ett spel som passar att spela under korta sessioner och man får verkligen spela i tre dimensioner med kontrollen.

Tumble VR börjar med att en flygande, sfärisk robot introducerar dig för spelet. Honom får du sedan stå ut med. Han har en tendens att prata lite för mycket och att dra skämt om oss människor. De är tydligen roliga för robotar, men jag har hållit mig för skratt.

tumble_vr04I första nivån gäller det att bygga med klossar så högt som möjligt. Här introduceras man till spelkontrollen som är relativt enkel, men funkar den? Man siktar med handkontrollen på en kloss, trycker R2 och vips har man klossen som klistrad mot sin virtuella handkontroll. Sen kan du vrida och vända på den för att få den i rätt position. Genom att flytta handkontrollen i rummet flyttas även klossen, precis som om man hade den framför sig alltså. Nu är det bara att placera klossen på de andra klossarna.

Bara och bara. Min första handkontroll funkade dåligt. Den virtuella handkontrollen blev gång på gång röd vilket innebar att spelet tappat kontakten med handkontrollen. Sedan blev den en handkontroll igen och min kloss hoppade fram över skärmen. Inte speciellt bra och definitivt inte lyckat när man med precision ska stapla klossar. Försökte kalibrera om, ändra belysning, ställa mig upp och en massa annat. När jag bytte till en annan handkontroll blev det mycket bättre. Men definitivt inte perfekt. Kontrollen fungerar inte tillräckligt bra utan den är alltför hoppig. Det fungerar bra att plocka upp klossar, men ibland funkar det riktigt dåligt att placera ut klossarna. Ett annat aber med kontrollen är att det inte är speciellt lätt att finjustera en kloss man precis placerat. För att inte tala om att flytta klossar med en annan kloss ovanpå. Det tycks vara omöjligt men det hade verkligen underlättat på vissa ställen.

tumble_vr06

Förutom att stapla klossar på höjden finns några andra spelvarianter. Att med hjälp av speglar leda en ljusstråle rätt visade sig inte vara lika lätt som jag trott, men väldigt kul. Då är det lättare att placera ett stort antal klossar, många flerkantiga eller sfäriska, på ett bord utan att de ramlar ner. I ett annat spel är byggandet helt åsidosatt. Istället har man tre minor som ska placeras på ett torn. Ju längre klossarna far iväg, desto högre poäng. Gissa om jag blev paff när jag en gång placerat ut minorna superbra men tornet rörde sig inte ur fläcken. Så snopen jag blev. Slutligen finns ett spel där man ska bygga bryggor. Inte lika lätt som det låter när klossarna man har är för korta.

Om man bortser från kontrollen är Tumble VR ett toppenspel. Enkelt att lära och spela men riktigt utmanande. Perfekt för spelare i alla åldrar. Kontrollen gör dock livet surt av och till och visar på en av de största bristerna hos Playstation VR – kontrollens precision och tillförlitlighet.

• Roligt
  • Utmanande
  • Kul att spela i äkta tre dimensioner