Turtle Tale

Turtle Tale

Turtle Tale är traditionellt, sidscrollande plattformsspel som tydligt hämtat inspiration från NES- och SNES-spelen inom denna genre.

Turtle Tale har inte speciellt mycket story. Det enda är en kort filmsnutt i början av spelet. Tyvärr måste jag erkänna att jag inte förstod den till 100 procent. Var det pirater som invaderade en ö? Efter att ha fusktittat på Saturnine Games hemsida så förstår jag att det är en piratkapten – Captain O’Haire – som har invaderat en ö med sina mannar. Nu är det upp till Shelldon att driva bort inkräktarna. Shelldon är för övrigt en urgullig sköldpadda som möter fienden med en vattenpistol i högsta hugg. Det konstiga är dock att man inte slåss mot pirater utan mest mot fåglar, apor och annat.

Att Shelldon har en vattenpistol är förstås kul och gulligt, men ibland önskade jag att han fått riktiga vapen också. Men, en vattenpistol gör givetvis att spelet inte känns speciellt våldsamt. Därför passar det jättebra till barn då de slipper riktiga vapen. Att spruta vatten är dock inte exakt som att använda ett riktigt vapen. För det första böjer strålen sig och man kan inte skjuta på distans. För det andra så blir fienden olika mycket skadade beroende på hur mycket vatten som träffar dem. En kul och intressant aspekt minst sagt.

Turtle Tale är ett plattformsspel som stöpt ur den gamla tidens konsoler som saknade 3D-funktioner. Spelet är sidscrollande. Man hoppar alltså helt i två dimensioner. Om man ska jämföra med moderna sidscrollande plattformsspel som Donkey Kong Country: Tropical Freeze, Rayman Legends och Super Mario Bros U så ligger Turtle Tale verkligen i lä. Turtle Tale är varken lika finessrikt, snyggt eller innehållsrikt som dessa spel. Nu är dock denna jämförelse inte speciellt relevant. Turtle Tale liknar istället flertalet av de sidscrollande spelen som gavs ut till NES och SNES.

Spelupplägget är mycket enkelt. Hoppa på plattformarna, skjut fienden och samla all frukt. Det sistnämnda är verkligen viktigt om man vill kunna spela hela Turtle Tale. Det låses nämligen upp ett nytt uppdrag om man lyckas samla alla frukter. Det var dock inte speciellt svårt att samla frukterna, men jag måste erkänna en sak. Jag lyckades initialt inte samla alla frukter på två av banorna. Med svansen mellan benen kontaktade jag Saturnine Games. När jag väl fått lösningen var det inga problem.

Banorna var väldigt enkla till en början. En stor gäspning gick ända nerifrån från tårna och upp till munnen där den ljudligt flödade ut. Senare i spelet blev banorna som tur var betydligt mer utmanande. Tyvärr ökar variationen inte speciellt mycket utan banorna är ganska lika varandra. Det tillkommer dock nya fiender allt eftersom man spelat. När jag väl låst upp det andra uppdraget så kom jag till en bana som var väldigt svår. Faktum är att vissa partier i det andra uppdraget är frustrerande, framför allt beroende på att det blir svårt att hinna med och svårt att tajma hoppandet.

Turtle Tale vinner inget pris i skönhet eller ljudmässigt. Banorna är väldigt lika varandra och inte speciellt avancerade. Saturnine har inte skapat någon 3D-effekt på banorna eller på Shelldon. Däremot är bakgrunderna grymt snygga. De är uppbyggda av väggliknande skikt med ett imponerande djup. Tyvärr stal bakgrunderna en del av uppmärksamheten från själva banorna då det på några ställen kunde vara svårt att urskilja banorna med dess fiender från bakgrunden.

Huvudkampanjen i Turtle Tale tar tyvärr slut ganska fort. Spelet är emellertid så billigt att det är värt pengarna att köpa spelet för dig som gillar gammeldags plattformsspel. Spelet är även barnvänligt med oförargliga fiender och en vattenpistol.

Du kan köpa och ladda ner spelet från Nintendo eShop. Till sommaren släpps spelet även till Wii U.

• Snygga bakgrunder
  • Retrostilen