Typoman

Typoman

Bokstäver som bygger upp karaktärer. Bokstäver som bildar ord som ger kommandon. Bokstäver som…

Typoman är i grund och botten ett plattformsspel som hamnar i samma grupp som Limbo. Det är ett sidscrollande spel med grafik i främst gråvita skalor. Viktiga saker kan däremot vara färgade. Gasmoln är exempelvis gröna. Ganska fint, men inte lika effektfullt som i Limbo. Vad som är unikt med Typoman är att det finns bokstäver överallt. Det börjar med ett rullande O. Sedan stöter man på ett E som bildar ett studsande torso. Slutligen kommer ett H. Det bildar benen på din karaktär. Vips så har du en bokstavsgubbe.

Nu är det inte bara gubben som är uppbyggt av bokstäver. Nej, själva finessen med Typoman är istället pusslen som löses med hjälp av bokstäver (och plattformshoppande). Du ska samla ihop bokstäverna och bilda ord som passar situationen. Att ON sätter på en strömbrytare är kanske inte så svårt att förstå. Snart blir dock problemlösningen mer komplex och ibland är det viktigt att vara snabb. Hur ska man exempelvis skydda sig mot ett gasmoln? Det är så stort att du inte kan hoppa igenom det utan att dö. Som tur är finns några bokstäver mitt i molnet. Kan du använda dem och bilda ett lämpligt ord?

Typoman börjar enkelt och lunkar på i ett makligt tempo. Det är inte speciellt svårt att lista ut vilka ord som eftersökes, men spelet blir som sagt svårare. Betydligt svårare till och med. På vissa ställen var det riktigt frustrerande att möblera runt bland bokstäverna för att hitta rätt ord. Det kan ta lite tid att lista ut lösningen på problemen. Om det blir för svårt så kan du leta rätt på ett citattecken som ofta finns i närheten. Det innehåller ett citat som ger dig en ledtråd.

Själva plattformshoppandet kan ibland vara utmanande. Om det är utmanande på rätt sätt överlåter jag åt dig, fast om jag ska erkänna tyckte jag att utmaningarna ibland inte var skapade efter min smak (läs de är ibland frustrerande). Det kan exempelvis vara att man måste läsa av olika plattformars rörelser och starta hoppandet i precis rätt ögonblick. Eller att avståndet mellan två plattformar är sådär precist lika långt som du kan hoppa. Precisionshoppande kallas det. Eller kalla det trial-and-error.

Typoman är ett läckert spel med intressant spelmekanik. Utan hjälpsystemet hade jag kanske inte klarat alla problem. Om det är något jag ska klaga över så är det plattformshoppandet där det ofta gäller att försöka och försöka tills man lyckas. Det blev ibland frustrerande och det sänker betyget från bra (7) till ganska bra (6).

• Snygg grafik
  • Intressant spelmekanik
  • Utmanande problem