Ultra Space Battle Brawl

Av i i Recensioner, 4 Mer

Ultra Space Battle Brawl

Ultra Space Battle Brawl, utvecklat av den indonesiska indieutvecklaren Mojiken studio, kan beskrivas som ett snyggt paketerat Street Fighter-pong i rymden.

Som grund och kärna har du det klassiska spelet Pong, som du sedan packar ner i en låda av nostalgi för 80-talets fightingspel, med olika karaktärer, specialattacker, story-mode, 1v1/2v2 versus och ett galleri där du kan låsa upp artwork. Paketet dekoreras du sedan med en charmig japansk 8-bitars stil, och avsluta till sist med en rosett gjort av ett synt-baserat soundtrack – och vipps så har du ett färdigt paket Ultra Space Battle Brawl.

Spelet handlar om den intergalaktiska sporten Ultra Space Battle Brawl där två lag spelar en pongliknande match med målet att förstöra motståndarens kristall och skydda sin egen.

Precis som i de gamla Street Fighter-spelen så finns det olika karaktärer att välja mellan när du ska kliva in i arenan.  Vad sägs om den barbröstade rockabilly raggaren Djarwani, plugghästen Yayuk eller skoggshuggar-hipstern Brodin?

Varje karaktär sin egen specialattack, eller ULTRA som den kallas, och det skiljer sig även hur snabbt karaktären kan ta sig runt, hur hårt och snabbt de kan slå, och hur mycket kontroll du har när du väl får in ett slag. Tyvärr så saknas det någon riktig beskrivning på vad de olika Ultra-förmågorna gör, så här får man helt enkelt testa sig fram och se vad som händer när man släpper lös sin ULTRA.

Med spelare i hand och rivaler utpekade så är det dags att välja arena.  Här kan du välja att utspela din match i omloppsbana runt fem planeter: Jorden, Mars, Venus, Jupiter och Saturnus. Alla med olika utformningar.

Med frågorna vem och var besvarade så är det dags att börja spela.  Reglerna är enkla: precis som i dom gamla fightingspelen så är det bäst av tre ronder som gäller, och varje rond varar i upp till 60 sekunder. Varje rond startar med en boll i mitten av planen, spelarna på varsin sida och bakom spelarna: kristaller som agerar som liv för spelarna.  Runt kristallerna flaxar det även runt en flock av skyddsankor som tar emot smällarna från bollen. Ankorna kan hantera två träffar innan de försvinner, vilket lämnar en lucka i kristallens försvar.

Varje slag på bollen skjuter iväg denna i högre och högre hastighet tills att den träffar antingen en anka eller själva kristallen. Detta innebär att tempot snabbt trappas upp, och det blir svårare och svårare för varje slag att hålla koll på bollen och se till att den inte slingrar sig runt din spelare och skadar ditt försvar.

Förutom slagträ av olika fabrikat och ett följe ankor till försvar så har varje spelare även en special attack kallad Ultra. För att kunna släppa lös sin Ultra på motståndaren så finns det en mätare att hålla koll på. Vid full mätare kan du slänga ur dig en specialattack som har potential att vända matchen till din fördel. Mätaren fylls långsamt upp allt eftersom, men du får även extra påfyllnad när dina ankor eller din kristall tar skada, något du kan använda till din fördel för att vända ett underläge till en stark offensiv.

De olika karaktärerna har alla sina egna ultra-attacker. Det kan vara allt från att släppa lös en skur av slag på bollen, trolla fram en vägg mitt i spelplanen, till att drämma till bollen med full kraft och skjutsa iväg den i maxhastighet på varje slag.

De olika arenorna ger spelet variation, där till exempel Jupiter har två kristaller per sida, en i vartdera hörn, något som kan ge dig nya infallsvinklar och zoner att försvara. Venus har en mindre kristall på varje sida, men lägger istället till flipperspelets bumpers i mitten för att göra det hela mer oförutsägbart.

Tyvärr blir den strategiska delen av spelet inte mycket djupare än så här. Skydda din kristall, försök finta bollen runt motståndaren och använd din ultra för lite extra sprutt i attackerna. Detta kanske är till det bättre då spelet helt saknar någon form av beskrivning på vad som är vad, eller ens instruktioner om vilka knappar som ska användas. Men trots detta elddop så är man uppe och snurrar inom bara någon minut eller två.

Ultra Space Battle Brawl är snabbt, det är intensivt, och det är svårt att förutse hur bollen ska studsa, speciellt under vissa Ultra-attacker som gör bollen osynlig eller blåser en hård vind över planen.  Det gäller att försöka lura motståndaren med oväntade vinklar och snabba pareringar för att bryta sig igenom försvaret.

Spelets story mode är något tamt, där varje karaktär får ett intro på några meningar, därefter får man nöja sig med one-liners. Totalt är det åtta matcher man spelar igenom med ökande svårighetsgrad. En av matcherna ger istället för den vanliga motståndaren en form av utmaning där man ska försöka träffa ankor under tidspress. Här hade det varit trevligt med lite mer att bita i. Man hade kunnat berätta mer om karaktärerna och världen runtomkring, kort sagt saknas det något. Detta tillsammans med den redan charmiga stilen och musiken hade kunnat göra spelet till en höjdare.

Det är inte bara storyn som är tunn, även spelmekaniken hade mått väl av lite extra verktyg under bältet. Låt karaktärerna göra mer än bara slå och använda sin Ultra, bredda utbudet av arenor, lägg till mer föremål under matcherna, lägg till utmaningar och fler spellägen än story och lokal versus.

Ultra Space Battle Brawl är ett charmigt spel som passar utmärkt för korta, intensiva spelsessioner, speciellt med vänner över. Dock gör bristerna i storymode och det smala utbudet på varierad mekanik att spelet snabbt känns upprepande efter en tid. Men, med en kort inlärningskurva, enkel och intensiv mekanik, härlig stil och medryckande soundtrack så förtjänar Ultra Space Battle Brawl sin plats i samlingen med partyspel.

Det Bra

  • Musiken
  • Stilen

Det Dåliga

  • Klent urval av spellägen
  • Verktyg under matchen
6

Skriven av: Henrik Starefors

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi