Uncharted 3: Drake’s Deception

Uncharted 3: Drake’s Deception

Naughty Dog fortsätter traditionen att tänja på gränserna mellan film och TV-spel i Uncharted 3. Resultatet blir en upplevelse som inte går att få i något annat spel just nu.

Spelserien Uncharted hör till en av de mer hyllade samlingar spel och har vunnit mängder av priser. Det är därför förståeligt att utvecklaren Naughty Dog har haft lite prestationsångest inför släppet av det tredje spelet i serien. De kan andas ut nu för Uncharted 3: Drake’s Deception är en värdig uppföljare som inte bara slår sin föregångare utan likt den också sätter en helt ny standard.

Uncharted-serien har alltid pressat Playstation 3 till max och det är beundransvärt att se tillbaka på hur spelen utvecklats. De tidigare spelen har alltid karaktäriserats av otroligt välskriven dialog och handling, storartade situationer och filmlika upplevelser. Uncharted 3 tar detta till en helt ny nivå samtidigt som Naughty Dog försökt ta tag i några klagomål från förra spelet. Den större delen av klagomålen bottnade i att förra spelet var för likt det första. Och visst verkar det rätt likt fortfarande. Vår hjälte Nathan Drake och hans mentor Sullivan måste än en gång hitta en försvunnen stad innan de onda gör det. Vad som skiljer del tre mot sina föregångare är att spelets handling är mycket mer oförutsägbart. Vid flertalet tillfällen är man övertygad om vad som skall hända men så byter spelet helt riktning. Känslan av att aldrig helt säkert veta vad som skall hända är uppfriskande, och gör att man verkligen lever sig in i det som händer på bilden.

Handlingsmässigt har man valt att skippa temat svek som följt de två tidigare spelen. Fokus ligger istället på hur Nathan och hans mentor Sullivan lärde känna varandra. För att vara spelserie som handlat om att jaga historia har man fått veta förhållandevis lite om huvudpersonerna. Efter två spel förstår man verkligen hur mycket dessa två människor betyder för varandra.

Hur man kontrollerar Nathan har inte förändrats mycket sedan tidigare spel. Man klättrar och skjuter fortfarande en hel del men närstridssystemet har uppgraderats så man kommer att smyga betydligt mer. En sak som märks i Uncharted 3 är att man väldigt sällan blir uttråkad eller att storyn hamnar i baksätet för en massa skjutande. Naughty Dog har lyckats blanda story och strider på ett bra sätt vilket gör att varje eldstrid känns betydelsefull.

Uncharted 3 är svårt att bedöma som ett vanligt spel när det är så mycket mer. Att kalla det ett spel vore att sälja det kort. Det är en upplevelse som ingen borde gå miste om. Man är så engagerad i spelets story att man inte längre bryr sig om vad vilka knappar gör och hur man styr Nathan Drake.

När jag pratar om Uncharted 3 för mina vänner pratar jag inte om funktioner i spelet utan om de tillfällen när jag hållit andan av spänning. När Nathan är i knipa och desperat försöker kämpa sig igenom en snudd på omöjlig utmaning. Känslan av att jag står där bredvid och peppar honom att gå vidare genom mina knapptryckningar. Jag inser så klart att det är ett spel jag pratar om men när Nathan verkligen bryter ihop av utmattning så känner jag den också.

Allt detta fungerar till stor del tack vare att detta just är den tredje delen i spelserien. Alla känner vid det här laget till huvudpersonerna och vilken relation de har till varandra. Man njuter av den skämtsamma dialog som pågår mellan Nathan och Sully samtidigt som man spänt vill veta vad som händer i på/av-relationen mellan Nathan och Elena. Stor del i realismen spelet förmedlar kommer från de skickliga skådespelarna som varit med i alla spelen. Uncharted 3 är lite unikt i att de inte bara använder rösterna utan också deras rörelser vilket medför att karaktärerna både låter och rör sig verkligt.

Det som händer på bilden ackompanjeras av ett musikaliskt mästerverk och otrolig grafik. Grafiken storslagenhet syns i de små detaljerna. Detaljer som hur sand trycks undan av Nathans fötter i öknen, hur eld ormlikt försöker klättra upp längst väggarna eller hur solens sken påverkas av hur ett flygplan darrar. Spelet är ett tekniskt mästerverk tekniskt mästerverk helt enkelt.

När väl kampanjen är slut och eftertexten har rullat är det dags att bege sig in i spelets multiplayer. Naughty Dog introducerade en robust multiplayer i Uncharted 2 som nu blivit rejält uppgraderad. Man har valt att lägga till så kallade Boosters och Kickbacks som kan liknas vid Perks och Killstreaks ur Call of Duty-serien. Boosters är förmågor som är aktiva under hela matchen medan Kickbacks måste tjänas ihop under matchen. En Booster kan vara att du till exempel vaknar till liv fortare eller kan klättra bättre. En Kickback kan va att du får en RPG efter du tjänat ihop rätt antal medaljer.

Efter varje match får man XP och pengar som kan användas för att låsa upp Boosters, Kickbacks, karaktärer och kostymer till dem. Det är ett väl fungerande belöningssystem som gör att man hela tiden vill bli bättre och låsa upp mer saker. Även de gånger man spelat en dålig match tickar mätaren för XP och pengar vilket minskar känslan av förlust.

Tack vare att man kan klättra och hänga från kanter känns multiplayer i Uncharted 3 väldigt fräsch jämfört med andra spel. De olika spellägena är varierade och extra roligt är 2vs2vs2 läget som passar perfekt till att spela med delad skärm. Det finns även tre olika kooperativa lägen där ett innehåller uppdrag med lite mer story i. Att man kan spela med delad skärm i alla spellägen är väldigt uppskattat och något som förvånansvärt många utvecklare väljer att utelämna.

Uncharted 3 är den bästa upplevelsen jag upplevt i år utan tvekan. Det är inte perfekt och väldigt linjärt men på ett sätt som kan liknas en väldigt spännande berg- och dalbana. Spelet är bra från början till slut och har en multiplayer som kommer att hålla länge. Alla karaktärer, grafiken, ljudet och storyn är i toppkvalité. Det finns helt enkelt inget spel just nu som håller samma klass som Uncharted 3. Det är bara att lyfta på hatten för Naughty Dog som gjort det igen. Nu är det bara att avvakta den multiplayer DLC som komma skall.

• Otroligt bra story.
  • Grafiken.
  • Skådespelarna.