Uncharted: Golden Abyss

Uncharted: Golden Abyss

Med tanke på tidigare Unchartedspels succéer så var det bara förväntat att Golden Abyss skulle bli ett av premiärspelen och dragplåstren till Playstation Vita.

Uncharted: Golden Abyss har mycket att leva upp till då de tre tidigare Playstation 3-spelen, och då speciellt de två senare delarna, höjts till skyarna. Playstation Vita har ju en hel del nydanande finesser och den är konsolen dessutom bärbar vilket måste ha varit en utmaning för utvecklarna Bend Studio.

Unchartedspelen till Playstation 3 har hyllats för att storyn berättats på ett starkt och filmiskt sätt. Till en början blev jag klart besviken över Uncharted: Golden Abyss då såväl manus som spelande kändes tamare i jämförelse med sina storebröder. Golden Abyss växte dock i ganska raskt tempo och en välberättad, filmisk story växte fram. Handlingen är mestadels förlagd till Sydamerikanska djungler och om jag ska klaga på något så är det att miljövariationen kunde ha varit bättre.

Playstation Vita har försetts med en rad finesser och Bend Studio har lagt ner ett bra jobb på att implementera dessa i spelandet. Samtidigt kan man ofta själv välja om man vill använda en konventionell tv-spelskontroll eller Vitans specialstyrning. Exempelvis kan man peka på skärmen och liksom rita en väg som huvudrollsinnehavaren Drake ska klättra utmed. Alternativt kan man även använda traditionella kontroller för att klättra uppför väggar och klippor. Jag lärde mig snart att blanda dessa båda styrsätt och använda den som kändes bäst för stunden.

Bäst har nog utvecklarna lyckats med siktet i samband med eldstriderna. Man grovsiktar med en styrspak och genom att luta konsolen används det inbyggda gyrot till att finjustera siktet. Det fungerar mycket bra och gör att eldstriderna är riktigt, riktigt underhållande. När man använder krypskyttegevär kan man zooma in och ut med hjälp av styrplattan på baksidan av PS Vita.

Förutom actionmomenten innehåller Uncharted: Golden Abyss såväl plattfomsklättrande som problemlösning. Slutresultatet är ett underhållande spel i sann äventyrsanda som starkt påminner om de olika Indiana Jones-filmer. Den filmiskt berättade storyn backas upp av välutvecklad problemlösning där man ska lösa mysteriet bakom en 400 år gammal massaker på spanska soldater i den sydamerikanska djungeln. Man samlar mängder av ledtrådar, skatter och historiska föremål i en bok.

Uncharted: Golden Abyss utnyttjar även PS Vitans fantastiska skärm på ett utmärkt sätt. Det är inte bara filmsekvenserna som lyser utan även grafiken i själva spelandet är ypperlig med urtjusiga animationer. Grafiken kanske inte når fullt upp till Playstation 3:s nivå, men det är inte långt ifrån.

Många gamers kanske inte gillar att utvecklarna av de tidigare spelen, Naughty Dog, fått stå tillbaka till förmån för Bend Studio under utvecklingen av Golden Abyss. Bend Studio har dock gjort ett alldeles utmärkt jobb. Kanske är storyn lite tamare jämfört med Playstation 3-spelen men annars saknar jag inte Naughty Dog. Uncharted: Golden Abyss är en mycket, mycket bra lanseringstitel till Playstation Vita. Konsolen sjuder av liv när storyn i Uncharted: Golden Abyss vecklas ut och actionmomenten är väl övervägda med skönt insprängd problemlösning.

• Bra blandning mellan traditionell styrning och nya Vitafunktioner
  • Gyrot är toppen i eldstriderna
  • Mycket snygga och bra filmsekvenser