Uncharted: The Nathan Drake Collection

Av i i Recensioner, 3 Mer

Uncharted: The Nathan Drake Collection

Nathan Drake har tagit sig helskodd igenom tre äventyr. Nu är det dags för en sammanfattning där du får samtliga tre spel till priset av ett.

Naughty Dog ställer sig än en gång i ledet för att som så många andra utvecklare bidra med ytterligare några spel återskapade i ny tappning, och denna gång är det Uncharted-serien som får sig en ”remastered” utgåva. Så kallade ”remastered” eller ”definitive” utgåvor är något som ploppat upp lite varstans i spelvärlden sedan den nya konsolgenerationen tog fart. Det dessa utgåvor erbjuder är en återskapad version av ett spel som först och främst fått genomlida en rejäl skönhetsoperation. Skönhetsingreppen behöver förstås inte enbart referera till det grafiska, utan kan även innebära att allt från kontrollens styrschema till musiken ses över.

Allt som allt kan en återskapad version av ett gammalt spel vara ganska trevligt. Speciellt om det handlar om ett spel som man verkligen tycker om, eller om ett spel som man aldrig tog sig tiden att spela under förra generationen. Personligen tillhör jag den sistnämnda kategorin när man talar om Uncharted, vilket jag fram tills idag kanske inte varit så stolt över. Men efter att ha fått ägna ett rejält antal timmar tillsammans med Nathan Drake får jag nog lov och säga att jag är ganska glad att jag väntade. Uncharted triologin har nämligen fått sig en rejäl uppgradering i och med The Nathan Drake Collection. Framförallt när det kommer till grafik, men även när det kommer till antal tillgängliga svårighetsgrader och spellägen inom kampanjen, för att inte nämna att man numera får tre spel till priset av ett.

Mitt initiella intryck av spelserien Uncharted är att saker och ting inom det så kallade Uncharted-universumet verkar te sig väldigt filmlikt. Spelens upplägg känns närmare bestämt väldigt Indiana Jones-inspirerade. Detta inte enbart på grund av att Nathan Drake för det mesta letar skatter i omgivningar som påminner om Indiana Jones-filmerna och med jämna mellanrum listar ut de mest intrikata pussel. Det faktum att Nathan Drake besitter en hel del arkeologiska kunskaper hjälper förstås också till att forma helhetsbilden av spelet och karaktären. Samtidigt som de typiska actionsekvenserna, där exempelvis byggnaden man står på börjar falla och tvingar Drake att frenetiskt springa mot närmsta fastmark, är något som direkt får mig att tänka på typiska äventyrsfilmer.

Den känsla som dessa dramatiska – och stundom löjligväckande – ögonblick bidrar med är något som spelskaparna bevarar och nyttjar väl, framförallt genom Drakes sätt att agera under dessa ögonblick. Drake som personlighet är nämligen väldigt relaterbar och känns som vilken man som helst. Han har ett sätt att se på saker som man lätt kan koppla till och han är sällan sen med att sätta ord på det som händer honom. Detta gäller inte enbart under skriptade actionsekvenser, utan även vid slumpmässiga tillfällen som när man lyckas klippa till en fiende på ett snyggt sätt, eller när man sätter ett ”headshot” för trettionde gången. Små subtila saker som dessa håller en som spelare fast i nuet och inne i spelupplevelsen, vilket är en väldigt befrianda känsla som inte många spel lyckas förmedla. Sedan om upplevelsen i sig kräver att man gillar Indiana Jones eller liknande äventyrsfilmer låter jag vara osagt.

I helhet är Uncharted en medryckande spelserie, med många minnesvärda ögonblick. Detta säger jag utan att tänka speciellt mycket på någon av uppgraderingarna som skett sedan förra generationen. Det som bidrar till detta intryck är förstås det ovanämnda, men också det faktum att filmsekvenser, ljudeffekter, karaktärer och omgivningar kombineras på ett intresseväckande vis. Omgivningarna är omväxlande och väldigt vackert designade och det är inte bara huvudkaraktären som är intressant, utan övervägande delen av spelets karaktärer är något man lägger på minnet. Kanske framförallt tack vare de många härliga konversationerna karaktärerna emellan och det i helhet högklassiga röstskådespeleriet.

Ska jag däremot klaga på något så bör det påpekas att det existerar en förvånande mängd skottlossningar under spelens gång, vilka inte alltid är så omväxlande. Detta för att allt skjutande baseras på ett ”duck-and-cover-system”, likt Gears of War, som inte alltid känns så innovativt. Systemet fungerar helt okej, men kan bitvis upplevas som en aning stelt. Vilket bidrar till ett något enformigt och repetitivt skjutande i längden. Detta trots att AI:n som fienderna besitter faktiskt gör ett bra jobb och ibland tvingar en att tänka om.

Går vi sedan in på det som uppdaterats sedan spelen först släpptes, så märks det att utvecklarna legat i. Grafiken är avsevärt mycket bättre på PS4-versionen än på PS3-versionen och spelen spinner numera på i 60 bildrutor per sekund, vilket faktiskt är en riktig fröjd för ögat. Men det märks också att det måste varit ett väldigt omfattande jobb för utvecklarna, då en del saker fallit mellan stolarna. Det finns nämligen en del väl synliga buggar som titt som tätt sällskapar en under resans gång. De tydligaste är de som rör texturerna och som ibland lämnar så kallade hål i grafiken som gör att man kan se genom texturerna och ”ut i tomma intet”. Detta tillsammans med att Nathans ben ibland flippar ur och utför en del bissarra manövrar gör att man stundom tappar lite av känslan, även om det bara är kortvarigt. Men ska man å andra sidan jämföra det lilla jag har sett av Uncharted från föregående generation med det som nuvarande generation har att erbjuda, skulle jag kort sagt vilja säga att den nuvarande generationen – trots sina smärre problem – är en klar uppgradering. Framförallt om man ser till grafiken, men även när det kommer till kontrollen gällande skjutandet, som numera inte är lika sladdrig.

Slutligen vill jag egentligen bara understryka att jag haft det väldigt kul med Uncharted Collection. Naughty Dog förvånar mig gång på gång och att jag tidigare inte spelat igenom något av Uncharted-spelen får mig faktiskt att skämmas lite. Det är underbara spel som förtjänar den uppmärksamhet som spelvärlden redan givit dem, och har man tidigare inte vågat chansa på denna spelserie så är detta ett alldeles utmärkt tillfälle.

Det Bra

  • Omfattande grafikuppdatering
  • Härlig atmosfär
  • Relaterbara karaktärer
  • Medryckande
  • Tre spel i ett

Det Dåliga

  • Ett par buggar
  • Repetitivt skjutande
9

Skriven av: Sannie Jönsson

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi