Unit 13

Av i i Recensioner, 2 Mer

Unit 13

Unit 13 bjuder på smygaraction till PS Vita. Smyg dig fram och eliminera fienden ljudlöst eller skjut hejdlöst. Vilket väljer du? Ibland kan du välja, men inte alltid.

Att Sony kontrakterade Zipper Interactive för att utveckla Unit 13 är kanske inte så konstigt med tanke på hur bra de lyckats med SOCOM-spelen. Eftersom denna spelserie är mycket omtyckt var det med glädje jag tog mig an Unit 13.

Om du gillar spel med en omfattande story så kommer du att bli grymt besviken. Unit 13 har ingen story utan här kastas du, på gott och ont, rakt in i bana efter bana och som terroristbekämpande elitsoldat är det bara att göra ditt jobb. Avsaknaden av story kan dock även kännas bra då spelet fokuserar på själva spelandet och att det möjliggör korta spelsessioner vilket är bra på en bärbar spelmaskin.

Unit 13 är ett spel inom genren smygaraction. Det innebär att du ofta ska ta dig fram osedd och eliminera fienden ljudlöst. Det finns dock olika typer av banor i Unit 13 och det finns alltid alternativa sätt att lösa uppgiften. Därför är det inte alltid viktigast att smyga utan vissa banor går på tid och då kan du förlora värdefull tid om du smyger upp bakom fienden och riktar ett välriktat knivblad mot dennes strupe. Det kan exempelvis vara lämpligare att sätta på ljuddämparen på pistolen och sänka fienden med välriktade huvudskott. Eller varför inte plocka fram AK-47:an och meja ner alla du ser?

Spelkänslan är bra mycket beroende på en väl fungerande kontroll som är lätt att sätta sig in i och som fungerar klanderfritt. De två styrspakarna gör att det är lätt att ta sig fram och man kan snabbt titta runt på banorna. Kontrollen använder pekskärmen på ett bra sätt för att exempelvis ladda om skjutvapnet eller plocka upp saker. För övrigt används inte Vitans specialfunktioner.

När du spelat klart en bana får du poäng beroende på hur bra du klarat banan. Man kan få poäng på många sätt, exempelvis genom huvudskott, att smyga omärkt, att vara träffsäker eller att vara snabb. Poängen ligger sedan till grund till hur fort din karaktär utvecklas. Poängsystemet gör att det ofta finns en morot att komma tillbaka till redan avklarade banor. Dessutom belönas man med stjärnor beroende på hur bra man spelat och dessa stjärnor behövs för att låsa upp olika saker vilket ger ytterligare motivation till att spela om banor.

I ett smygarspel är fiendens intelligens (AI:n) viktig och här har Zipper Interactive inte lyckats fullt ut. AI:n är ojämn och fienden är stundtals ganska dum och uppträder då underligt. På andra ställen är fienden betydligt smartare och på vissa ställen känns de nästan övernaturligt sinnade.

När du spelar Unit 13 kan du inte välja svårighetsgrad vilket är synd. Visserligen tycker jag att svårighetsgraden är väl avvägd men för en nybörjare kan spelet kännas lite oförlåtande. Ett fåtal träffar kan göra att du dör. Då kan det kännas skönt att det ofta inte är speciellt långt mellan kontrollpunkterna så att man kan nöta svåra partier genom att spela om dessa gång på gång.

Onlinespelandet bjuder på ett roligt samarbetsläge där du kan ta dig igenom samtliga banor med hjälp av en kompis. Ett annat roligt inslag är de så kallade dagliga utmaningarna. Du får dagligen ett nytt uppdrag där ditt resultat jämförs med andra spelares.

Unit 13 ger en bra spelkänsla och ett hyfsat varierat spelande trots att miljövariationen är relativt låg. Spelet är väl anpassat till det bärbara formatet bland annat genom att man kan plocka upp spelet för korta spelsessioner. Till sist vill jag tacka Sony för att de försett Vitan med två styrspakar. Det gör att kontrollen blir klart överlägsen mot hur den skulle ha varit med enbart en spak.

Det Bra

  • Bra kontroll - det är skönt med två analoga spakar
  • Poängsystemet ger omspelsvärde
  • Co-op
  • Väl anpassat till Vita
  • Ingen story

Det Dåliga

  • Fler svårighetsgrader vore bra
  • Stundtals dumma fiender
  • Ingen story
  • Miljövariationen kunde ha varit bättre
7

Skriven av: Mats Ernofsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Efter en lång tid av fiktiva framtidskonflikter återvänder Call of Duty-serien till sina rötter, 1900-talets krig m… https://t.co/mhPLwbld6N
I Sonic Forces har Sonic Team försökt utveckla ett klassiskt Sonic-spel i modern tappning. Hur väl har de lyckats m… https://t.co/qkdspKuxJK
Once more into the fray. Uppsalabaserade studion MachineGames ger oss åter möjligheten att meja ner nazister.… https://t.co/qmRlUbjLSq