Unreal Tournament 3

Av i i Recensioner, 3 Mer

Unreal Tournament 3

Ett par månader efter PC-debuten av det fartfyllda actionliret Unreal Tournament 3 släpps slutligen spelet även på Xbox 360. Spelet som alla suktande first-person-lirare har längtat efter är här och än en gång ställs man inför frågan, håller det?

Som alla andra Unreal-spel är även detta ett väldigt snabbt och intensivt spel med mycket våld, mycket hoppande, mycket springande och mycket skjutande. Det är ju bara självklart att spelet även ska vara mycket snabbt. Det är just detta som kännetecknar det jag skulle vilja kalla för Unreal, och det är förmodligen det många diehard-fans älskar med Unreal-serien.

Men nu efter två storybaserade spel och ett multiplayerbaserat spel är det lika roligt då? Självklart är det lika kul, men det är inte nyhetens behag precis. Däremot börjar det bli lite kult och det är minst lika bra. Saken är den att Unreal Tournament är det enda jag skulle vilja spela om någon skulle be mig välja mellan Halo 3, Call Of Duty 4 och Team Fortress en spelkväll över Xbox Live. Det är det enda rätta, det är det enda som har tillräckligt många spellägen att välja på och det enda spelet som jag anser vara så pass hardcore att det håller att spela på seriös nivå. Därmed inte sagt att Call Of Duty 4, Team Fortress och Halo 3 inte är hardcore. För även de spelen går att spela på seriös nivå.

Det jag vill komma till är att Unreal Tournament 3 faktiskt håller en högklassig nivå som tillåter duktiga spelare att visa vad de går för och det är precis det som Unreal alltid har varit bra på. Det som dock sumpar spelets riktiga glöd och extremt hetsande tempo är den alltför klumpiga kontrollen som 360-versionen erbjuder. Det går näst intill inte att spela med en vanlig spelkontroll, om man inte är riktigt van vid det. Det är i princip bara detta som är problemet med Unreal Tournament 3 till 360, annars är det precis samma fantastiska spel som på PC.

Det som i slutändan skiljer 360-versionen från PC-versionen är enkelheten med Xbox Live-tjänsten och den stora skillnaden på kontrollen mellan de båda. I övrigt är det precis samma spel med lika snygg grafik, samma trevliga ljudeffekter och kommentarer efter ex antal avrättade fiender och precis lika stor spelglädje som alltid. Om denna recension skulle handlat om PC-versionen så skulle spelet förmodligen fått en nia, men på grund av den förbarmade kontrollen så kan jag inte med att ge spelet mer än en åtta.

Det Bra

  • Frenetiskt action
  • Kult

Det Dåliga

  • Kontrollen förstör det roliga
8

Skriven av: Sannie Jönsson

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi