Valiant Hearts: The Great War

Valiant Hearts: The Great War

Det är hundra år sedan första världskriget bröt ut. Det uppmärksammar Ubisoft med ett fantastiskt äventyrsspel som belyser många av krigets alla fasor.

Det är lätt att tankarna far iväg åt alla håll om man leker ”tänk om”-leken vilket jag gjort när jag spelat Valiant Hearts: The Great War. Tänk om Franz Ferdinand, tronarvinge i Österrike-Ungern, inte hade mördats i Sarajevo. Vad hade hänt då? Tänk om kriget därmed aldrig brutit ut. Hade mänskligheten då sluppit det fasansfulla krig som orsakade miljontals dödsfall? Hur hade Europa och övriga världen sett ut? Tänk om Hitler i och med det inte kunnat få sin militära träning. Hade han då skrivit Mein Kampf och bildat nazismen eller hade vi sluppit det? Alla straff som Tyskland fick efter första världskriget ledde till misär och ett utbrett missnöje bland tyskarna. Det ledde till att Nationalsocialistiska tyska arbetarepartiet röstades fram och kunde ta makten i Tyskland. Tänk om det tyska folket inte varit så missnöjda eftersom första världskriget aldrig brutit ut. Hade folket då verkligen röstat fram nazisterna med Adolf Hitler i spetsen? Och vad hade hänt om Adolf Hitler aldrig kommit till makten? Ja, kort sagt tänk om första och därmed i förlängningen även andra världskriget inte hade brutit ut om Franz Ferdinand inte mördats. Hade vi då levt i en helt annan värld?

Med den egenutvecklade spelmotorn UbiArt framework har Ubisoft kunnat skapa flera riktigt bra spel – två Raymanspel, Child of Light och nu Valiant Hearts: The Great War. De tre första spelen fick alla åtta eller bättre i betyg. Det visade att motorn verkligen kan användas till högkvalitativa spel. Valiant Hearts: The Great War är inget undantag från detta.

Valiant Hearts: The Great War utspelar sig under första världskriget. Du skjuter dock väldigt sällan mot fienden utan istället ställs du inför en mängd problembaserade uppdrag som du måste lösa. Det är egentligen bara på ett ställe där dina soldategenskaper verkligen kommer till nytta. Det är när du rattar ett klumpigt bepansrat krigsfordon.

Uppdragen kunde ha varit något mer variationsrika. Det är den svagaste länken i Valiant Hearts: The Great War. Problemen består ofta i att dra i spakar och leta efter olika föremål. Man får bland annat att hjälpa folk att fly, rädda människor undan senapsgas och plåstra om sårade. Ganska ofta har man en kompis vid fötterna. Det är en hund som är riktigt väldresserad och som hjälper dig med problemlösningen. Hunden kan inte bara hämta saker åt dig utan den kan även dra i spakar vilket givetvis är mycket användbart.

Det allra största plusset får Valiant Hearts: The Great War för hur Ubisoft Montpellier har återskapat första världskriget och alla dess fasor. Man får följa några människors öden under kriget. Det är inte bara soldater utan även en sköterska. Trots den grova, men väldigt snygga grafiken som påminner om en tecknad serie, har utvecklarna verkligen lyckats återge de olika karaktärerna med värme. Man får följa dem under ett fåtal lyckosamma ögonblick, men framförallt under alla de fasor som fanns under kriget. Här finns bland annat labyrintformade skyttegravar, kall och sträng vinter, allvarliga skador, hunger, världshistoriens första bepansrade fordon, zeppelinare och mycket mera.

Valiant Hearts: The Great War är verkligen en historielektion som gör allt för att vi ska behålla minnet av ett fasansfullt krig. Det är inte bara att man stöter på en mängd olika händelser och platser från kriget utan Ubisoft Montpellier har även lagt in en massa information om kriget. Här får man veta mer om skotten i Sarajevo, hur soldaterna hade det, slagfälten, sjukdomar, senapsgas och mycket mera. Dessutom finns det ganska många föremål att samla på. Valiant Hearts: The Great War är ett av få spel där jag verkligen brunnit för att hitta samlarföremålen. Anledningen är att även dessa berättar något om kriget. Här finns brev från soldater, id-brickor, kläder, mynt med mera.

Nu tänker du kanske att Valiant Hearts: The Great War måste vara en trist historielektion. Men, nej så är verkligen inte fallet. Allt man hittar anknyter nämligen på ett bra sätt till spelets handling. Dessutom har Ubisoft Montpellier varit duktiga på att inte leverera för mycket information. Information är riktigt välskriven på ett ganska kort, men kärnfullt sätt. Den svävar aldrig ut åt något tråkigt håll. Därför känns det aldrig som korvstockning.

Vad ska jag då säga om grafik och ljud? Du bör faktiskt uppleva det själv genom att spela spelet för att förstå helt ut. Ubisoft Montpellier har nämligen skapat ett spel där samspelet mellan musik, grafik, ljudeffekter och gameplay verkligen är i toppklass. Allt går in i varandra och passar ihop på ett ypperligt sätt. Musiken är till exempel underbar. Jag kan ta ett exempel på hur musiken kan variera under en kort spelsekvens. Jag körde en bil och ackompanjerades av en hurtig och snabb cancanmusik som helt plötsligt gick över i en lugnare stil för att snart åter gå tillbaka till cancan innan biljakten var slut.

Grafiken är, precis som andra spel som baseras på UbiArt Framework tvådimensionellt. Man rör sig alltså inte helt fritt utan man kan bara förflytta sig i djupled på bestämda ställen. Det kan låta som en svaghet att inte kunna röra sig i alla tre dimensioner, men det tycker jag inte är fallet här. Det passar istället jättebra in i spelet och dess serieliknande grafik med korthuggna repliker under gameplay. Mellan spelsekvenserna berättar en röst om de olika personerna och krigets fasor på ett ypperligt sätt.

Vem är då skurk i detta spel? Jo, det är givetvis tyskarna, men en av karaktärerna är faktisk tysk. Ubisoft är ett franskt företag, men trots det säger man inte fy åt tyskarna på samma sätt som de allierade gjorde efter kriget. Istället har fokuset hamnat på själva kriget. Även om tyskarna är skurkarna så spelar det inte lika stor som det faktum att första världskriget var ett grymt krig på många, många sätt.

Det finns egentligen inte mycket att klaga på i Valiant Hearts: The Great War. Spelet kunde ha varit mer variationsrikt, men det gör inte så mycket. Dessutom tror jag att vissa av er kommer att tycka att spelet är lite för enkelt. Har man överinseende med det, vilket jag tycker att alla ska ha, så är Valiant Hearts: The Great War ett underbart spel som borde göra alla historielärare gröna av avund. Spelet är nämligen lika fantastisk som historielektion som spel.

• Underbar historielektion
  • Underbart spel
  • Samspelet mellan musik, ljudeffekter och grafik