Velocity 2X

Velocity 2X

Att vara strandad på en planet långt, långt hemifrån är inte det lättaste. Inte för spelaren heller för hen måste skynda sig och åter skynda sig i hissnande farter.

Du är den kvinnliga astronauten löjtnant Kai Tana som strandat någonstans ute i den mörka rymden. Kai letar efter en väg hem samtidigt som hon måste möta fientliga styrkor. Dessutom finns gott om överlevanden i olika rymdkapslar som hon måste rädda. Vidare måste Kai samla in en sorts kristaller som används som bränsle till hennes rymdskepp. I ärlighetens namn så är den textbaserade handlingen inte speciellt intressant. Som tur är kan den som inte gillar handlingen stänga av berättandet helt och hållet.

Velocity 2X är ett spel som egentligen kan spelas på två sätt – antingen som det är tänkt, i högsta fart, eller så kan man ta det lilla lugna. Det låter kanske inte klokt så låt mig förklara. Grunden i Velocity 2X är runner-spel i blixtrande hastigheter. Det gäller att ta sig genom banorna på tid. För att få bästa betyg, och därmed mest XP, så gäller det att skynda sig så in i hoppsan. Samtidigt ska man samla överlevanden och kristaller. De ger också XP och för att få max XP måste alla överlevanden och kristaller samlas in. Det är svårt om man samtidigt vill få max XP på tidsdelen. Därför fick jag ofta spela om banorna – en gång på tid, och en gång i lugnare takt. Fast om du inte samlar tillräckligt med XP så får du problem längre fram i spelet eftersom det behövs XP för att låsa upp banorna.

Velocity 2X är faktiskt två olika spelgenrer i ett. Båda är tvådimensionella och i samma grafiska stil. Den ena är det en rymdshooter där man färdas i ett rymdskepp. Den andra en plattformsdel där löjtnanten tar sig fram till fots. Båda spelmomenten blandas i en och samma bana genom att när man dockar med sitt rymdskepp så hoppar Kai ut och plattformsdelen börjar. Detta är en riktigt kul sak som ger variation. Samtidigt finns ett irriterande aber. Utvecklarna, Futurlab, har valt att använda olika kontrollschema på de olika spelmomenten fast de hade kunnat vara mer lika varandra.

Både rymdshootern och plattformsdelen går som sagt på tid och teleportering en viktig del inom båda delarna. Man teleporterar sig korta sträckor för att hoppa över hinder. Det går snabbt och man måste ibland verkligen hålla tungan rätt i munnen för att klara det, speciellt när flera teleporteringar kopplas till varandra i rask takt.

I plattformsdelen finns förutom den korta och snabba teleporteringen även en betydligt långsammare. Man kastar då iväg en teleporteringsmanick. Sedan teleporteras man dit manicken finns. Det gör att man kan teleportera sig längre sträckor än man kan när man med den snabba teleporteringen. Det är faktiskt tack vare teleporteringmöjligheten som jag gillar plattformsdelen. Hade det inte varit för den hade plattformshoppande fallit pladask.

Det finns en liknande teleporteringsportal när man rattar rymdskeppet. Den placerar man ut där vägen förgrenar sig. Sedan fortsätter man på ena vägen och när man är klar där teleporterar man sig tillbaka till förgreningen så att man kan fortsätta på den andra vägen.

Velocity 2X är en stor utmaning om du vill få så högt XP som möjligt. Det räcker inte med att vara snabb, man måste även samla på grejer. Det gör spelet till en stor utmaning.

• Snabbt
  • Utmanande