Warhammer 40,000: Deathwatch

Av i i

Warhammer 40,000: Deathwatch

Warhammer 40,000: Deathwatch tar steget från mobilspel in i närmsta konsol eller dator. Lyckat? Viktor har testat och har svaret.

Rodeo Games har gjort sig kända för en väldigt specifik typ av spel. Tur-baserade tredjepersons action-RPG:n med fokus på gruppstrid. De är också väldigt duktiga på att skapa dessa spel. Deras första två spel, Hunters och Hunters 2 var båda av denna typ och var väldigt välgjorda mobilspel. Spelen fylldes av namnlösa space marines vars motivation var lika svag som spelets gameplay var starkt. Efter att Rodeo Games fått förtroendet att hantera en Warhammer-licens från Games Workshop skapade de en dungeon crawler variant av Hunters som hette Warhammer Quest. Jag hade personligen inte lika roligt med det spelet, även om det var väldigt bra för att vara ett licensspel. När Rodeo Games sedan släppte sitt nästa spel i Huntersserien var det inte en överraskning att det var med Warhammer 40K som licens. Space marines, fantastiska platser och episka motståndare är några av de saker som gör Warhammer 40K så populärt. Det känns som en perfekt matchning för de två företagen.

Gameplaymässigt har jag alltid tyckt om Huntersserien. Du ger en serie order till dina truppmedlemmar för att ta sig ut kniviga situationer. Det är inte ovanligt att känna sig helt övermannad och att spelet verkligen kräver dig att tänka till, ta risker och utnyttja dina soldaters förmågor till det yttersta. Spelet ger ytterligare möjlighet för dess spelare att applicera sig själv strategiskt genom att erbjuda avancerade vapensystem och gruppkompositionsmöjligheter. Spelet är stort med nästan 40 banor och därmed en hel del speltid. Detta är dock på gott och ont. Precis som många strategiska turbaserade spel kan tiden verkligen springa iväg när man spelar detta spel. Dels för att det är roligt att förlora sig själv i turbaserad strategi (Civilization 5 säger hej), men även eftersom det tar lång tid att spela igenom en runda. För mig kändes detta efter ett tag tradigt. Ett uppdrag kan ta mellan 10-35 minuter att spela igenom och med tanke på hur mycket innehåll som finns i uppdragen är det ibland för lång tid för mig.

Utseendemässigt är Deathwatch riktigt snyggt för vad det är. Miljöerna är detaljerade och så varierade som man kan hoppas rymdstrider skulle vara. Warhammer-universumet kommer till sin rätt i Rodeo Games händer. Spelets action känns en aning stel på grund av den turbaserade strukturen i spelet. Jag ser inte att detta skulle kunna göras mycket annorlunda utan att offra för mycket av spelets identitet. Man kan dock se på spel som X-Com 2 som exempel på hur ett spel kan vara turbaserat men fortfarande behålla mycket av en actionkänsla.

Det stora problemet med Deathwatch till PS4 för mig är just formatet. Vi talar om ett spel som funnits tillgängligt för mobiltelefoner i över ett år redan, men som nu släpps även till konsol och PC. Jag har alltid avnjutit Rodeo Games spel på mobila enheter. För de passar så utmärkt där. Enheternas touchscreen är bättre anpassad för den här typen av spel och det gör inget att spelet rör sig en aning långsamt. När jag spelar Deathwatch på min TV känner jag mig bara fjättrad till upplevelsen och önskar snabbt att jag hade spelet i en surfplatta eller en mobiltelefon. Det är precis ett sånt spel som passar perfekt att spela under en bussresa med bra musik i hörlurarna. Slutligen måste jag också kommentera på priset. PS4-versionen har förvisso mycket bättre grafik än mobilversionen, men kostnaden är otroligt hög i jämförelse. Deathwatch till iOS kostar idag 20 kr. PS4 versionen kostar tio om inte tjugo gånger så mycket. För mig är det inte en fråga om vilken plattform jag hellre spelar på.

Det Bra

  • Bra grafik
  • Strategiskt utmanande
  • Vässad spelstudio

Det Dåliga

  • Stel action
  • Kostnaden (PS4)
  • Plattformen (PS4)

Skriven av: Viktor Larsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Göteborgsbaserade indiestudion Skyglobin avslutar nu sin trilogi The Journey Down. Vad väntar Bwana och hans vänner… https://t.co/a9m5dNOpdv
Beetlejuice är en mycket excentrisk och busig figur, vilket borde passa bra in i LEGO-universumet. #Legodimensions… https://t.co/byC1Z34XUN
Pokkén Tournament är en handburen återutgåva av det mycket populära Wii U spelet med samma namn.… https://t.co/nyq6ZogsSV