Warhammer: End Times – Vermintide

Av i i Recensioner, 4 Mer

Att råttor kan förpesta tillvaron vet nog många. Men, vad händer om de beväpnar sig och får mer mänskliga drag?

Warhammer: End Times – Vermintide släpptes i oktober 2015 till PC och har sedan dess fått en hängiven skara spelare. Ett år senare, har det portars till PS4:an och Xbox One så att konsolspelarna kan ta del av detta intensiva samarbetsspel. Vermintide är en förstapersonsskjutare som utspelar sig i Games Workshops kända Warhammer-universum.

Staden Ubersreik är på väg mot sin undergång och svärmar över med Skaven; massiva, beväpnade humanoida råttor som endast för med sig ond bråd död. Det är upp till dig att gå ihop i ett team av fyra personer och välja en av fem hjältar: Eldmagikern, Häxjägaren, Soldaten, Skogsväktaren och Jägaren för rädda Ubersreik från dessa förpestade varelser. Var och en av hjältarna har unika förmågor och utrustning som skiljer sig tillräckligt mycket från varandra för att göra variationen tillräckligt kul för att längta tillbaka till efter huvudmenyn för att testa på en ny karaktär.

Vermintide är ett onlinebaserat spel för fyra personer där man tillsammans tar sig an ett antal mer eller mindre varierade uppdrag på olika banor, eller kartor. Om det skulle uppstå en situation där spelet inte fylls på med riktiga spelare så förser dig spelet med en till tre botar. Mitt första problem med porten uppstod redan här. Då jag tidigare har spelat Vermintide på min dator känner jag att jag blivit bortskämd med de korta väntetiderna för att paras ihop med ett glatt gäng hjältar. På PS4:an skedde det mer än en gång att jag väntat i mer än 10 minuter på hitta ett team vilket ledde till att jag mestadels spelade med botar.

Själva spelet är i sig är inte så komplext. En kopiös mängd Skaven anfaller dig och dina kumpaner och det är er uppgift att slakta de. Och slakt blir det, för likt Fatsharks tidigare zombieslasherspel Left-4-Dead flyger avhuggna kroppsdelar lika febrilt som fyrverkerier på nyårsafton. PS4-kontrollerna flyter på hur bra som helst och trots att detta är ett spel i förstaperson och många nog skulle föredra en mus och tangentbord så tycker jag att responsen och ergonomin känns klockren i detta spel. Det ska däremot läggas till att jag mestadels spelade med närstridsvapen och inte med skjutvapen.

Men lätt är spelet definitivt inte och ständig kommunikation mellan dig och dina medspelare är mer eller mindre avgörande för om du kommer att överleva uppdraget eller falla offer för råttorna. Om du skulle råka dö så är det upp till de andra hjältarna att rädda dig och om de inte gör det så hamnar du i en återupplivningszon där en av de andra spelarna krävs för att väcka dig till liv igen. När jag spelade med gruppchatten påslagen och alla kunde tala om när de hade dött eller behövde hjälp så flöt spelet på mycket fint och jag njöt av känslan av att vara i ett oslagbart team av råttdräpare.

Tyvärr medförde Vermintide på PS4:an alltför sällan denna känsla. Oftast hade de jag spelade med sin chatt avslagen. Detta ledde till att kommunikationen banaliserades till simpla gester så som att peka och vinka med karaktärerna och det fick mig att åter igen hellre spela med botar än att som en galning vinka i flera minuter för att få en av hjältarna att öppna en dörr.

Warhammer: End Timed – Vermintide är ett kul, intensivt, ibland riktigt snyggt och härligt spel… när det fungerar. Tyvärr kände jag att spelet inte alls kändes lika smidigt på konsol som det gjorde på PC:n och om jag fortsätter spela det så kommer min dator att vara den som jag går till först när jag känner för att ha ihjäl lite råttor.

Det Bra

  • Snygg estetik
  • Bra kontroller
  • Riktigt kul när det fungerar

Det Dåliga

  • Långa väntetider
  • Ingen bra kommunikationslösning
  • För lite variation på uppdragen
6

Skriven av: Stefan Stanisic

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi