Wii Sports

Wii Sports

Just när gallret gled upp den sjunde december en minut i midnatt hördes ett vrål som väckte många Stockholmare. Alla hade vi väntat och väntat på detta ögonblick, Wii-släppet. Genom Stockholms underjord rusade vi en timme senare fram mot Akalla där en del skulle sova men de flesta bara ville spela.

Även fast klockan var ett på fel sida av dygnet hade vi aldrig varit mer vakna och efter en kort inkopplingsprocess började Wii lysa. Lite oense var vi om vilket spel som skulle testas först, men till sist kunde vi enas om att Wii Sports var rätt spel då det kom tillsammans med konsolen. Sex personer men bara fyra kontroller var inget problem då Wii Sports matcher inte är speciellt långa.

Killarna började spela medan tjejerna satt vid sidan om under filtar. Allra först testade vi tennis som var spektakulärt roligt med väldigt bra kontroller. Racketen kontrolleras med hjälp av Wiimoten medan karaktärerna springer av sig själva. Då en snabb boll kom emot mig i hög hastighet tvekade jag inte att hoppa för att ta den och till min stora förvåning hoppade även min gubbe i spelet. Inget av de andra spelen var nog riktigt lika roligt som Tennis när man hade tre andra motspelare.

Golf kan man spela antingen tre eller nio hål och här gör det inget ifall du bara har en Wiimote då upp till fyra spelare kan spela genom att turas om. Cyberklubborna känns väldigt mycket som riktiga klubbor utom puttern då vart och varannat slag går fel. Att grafiken i Wii Sports, likt många av speluppläggen, är enkel är något man uppskattar snarare än stör sig på. Risken att komplicerade kontroller eller spelupplägg skulle avskräckt många nya spelare är för stor för att vilja riskera något. Om man sedan även lägger ner tiden på att skapa egna spelkaraktärer, eller Miis som de kallas, så ökas spelgläjden mångfalt när man kan se sig själv golfa mot farsan eller boxas med kusin Martin.

Ligger man åt det mer tillbakalutade hållet eller vill introducera något nytt till Wii är nog bowling den bästa grenen Det är något de flesta gillar och har provat på ett par gånger. I bowling kan man likt i verkligheten skruva klotet med ett knyck i handen och öka hastigheten genom att svinga Wiimoten snabbare. När du slår din första strike och får se den i slowmotion känner du dig som kung i rummet.
Efter bowling finns även baseball och boxning som båda är ganska roliga men inte i nära tennis eller bowling enligt mig. Galna högerkrokar och blixtsnabba slagcombos är roliga att titta på när de utförs men spelet är väldigt svagt på att svara på dem.

Om man ser på hela paketet är det mycket tillfredställande och Nintendo gjorde sannerligen rätt när de inkluderade det med Wii konsolen. Det kommer absolut vara spelet som introducerar en ny generation och en gammal till Wii och säkerligen kommer väcka tankar om Wii-inköp i många hjärtan. Jag har själv spelat många timmar och min Mii är ett riktigt tennis-ess. Utan extra kontroller är spelet inte riktigt lika kul då både tennis och boxning båda kräver minst två Wiimotes men alla som har ett Wii bör förhoppningsvis inom kort kunna plocka upp ännu en Wiimote. Lite fler banor i golfen och kanske lite bättre gensvar i kontrollen i boxning är det enda man skulle kunna be om i ett annars utmärkt multiplayerspel.

• Roligt för hela familjen
  • Lätt att börja spela
  • Gratis med konsolen