Word Wizard 3D

Word Wizard 3D

Korsord, Alfapet och andra ordlekar är populära i stugorna. I Word Wizard 3D finns åtta småspel där du testar dina engelskkunskaper på din Nintendo 3DS.

Ordspel har varit populära så länge jag kan minnas och frågar jag min mormor så kan jag garantera att hennes mor och far satt och löste korsord med kaffekoppen i högsta hugg. Personligen har jag alltid upplevt ordspel som en social aktivitet. En regnig söndagsmorgon ska man tillsammans kura ihop sig i sängen med just en kaffekopp, och en tidning fylld med pussel och bokstäver.

Nu har vi våra smarta telefoner och läsplattor där vi digitalt kan kliva in och göra exakt samma sak som våra morföräldrar och deras föräldrar gjorde en gång i tiden. Det har inte förändrats allt för mycket förutom att vi har en manick som på en millisekund kan svara på om vi skrivit rätt eller fel. Vi kan också spela mot människor i hela vårt avlånga land utan att ens behöva resa oss från toalettstolen. Detta är inget negativt, det är fortfarande en social hjärnaktivitet där vi kan göra upp om vem som kan mest om vad som helst just den dagen. Det är en spännande, lättillgänglig kick som vi kan uppleva var vi än befinner oss, just för att vi har våra smarta manicker.

Nu ska jag förklara varför Word Wizard 3D inte speglar min text ovan, trots att det är ett ordspel. Word Wizard 3D innehåller inte mindre än åtta olika sorters lekar med ord. Det låter kanske spännande och visst, alla klassiska spel finns här som till exempel.

Pickletter: Create as many words as you can with the upper screen letters. Place your first letter by touching a cell on the bottom screen.

Alphadoku: You must fill the grid so that each and every row, column, and region contains each letter only once.

Wordblast: Create as many words as possible in the grid. Select letters and touch the green button to validate your word.

Om ni inte förstod så mycket av texten ovan så är detta absolut ingenting för er. Hela spelet är nämligen på engelska vilket skruvar upp svårighetsgraden till det yttersta för oss som inte har engelska som modersspråk. Undertecknad har problem nog att hitta halvsvåra ord i svenska versioner av den här typen av spel, vilket gör det i princip omöjligt att få några högre poäng om man inte är ordentligt påläst.

Som tur är så gör det ingenting om man misslyckas gång på gång eftersom man inte spelar mot någon annan än sig själv och sitt senaste resultat. Det innebär att det inte finns någon flerspelarmöjlighet överhuvudtaget. Om man vill så kan man ju turas om med konsolen för att försöka slå rekorden men eftersom man inte får skriva in några initialer eller namn när man väl lyckats knäcka sin motståndares poäng så känns det bara meningslöst.

Spelet gömmer 813 ord och det finns en framstegsmätare som visar hur många du lyckas upptäcka. Det finns tre svårighetsgrader att välja på och det är den enda inställningen som spelet erbjuder. Varje spel har en tidsgräns och när den är slut är spelomgången över. Problemet är att tidsgränsen är alldeles för lång, oftast fem minuter. Det kanske inte verkar länge men tro mig, det hade räckt med två. Spel av den här sorten ska erbjuda ett stressmoment och du ska känna poängen rinna ifrån dig när hjärnsläppet sätter till. Den spänningen försvinner totalt när man efter några minuter börjar slöpeka på skärmen i ren tristess.

En annan sak som kommer att driva dig till vansinne är spelets musik. Det är korta slingor som repeteras om och om igen under spelomgångarna, vilket gör att fem minuter känns som det tredubbla. Grafiken är sparsmakad och tydlig men 3D-effekten är fullständigt meningslös då den inte fyller någon som helst funktion mer än att menyrutor och bokstäver sticker ut lite från skärmen.

Ska jag säga någonting till spelets försvar så är det förmodligen inte utvecklat för den svenska marknaden och engelsktalande länder har förmodligen lite roligare med detta än vad jag har haft, men bara lite. Bristerna finns där även för dem som kan språket flytande. Har du skaffat en mobil under de senaste tio åren så hittar du garanterat ett roligare och bättre ordspel bland dennes bibliotek av spel och appar – förmodligen gratis dessutom.

Du behöver inte detta spel till din Nintendo 3DS. Följ mitt råd istället och kura ihop dig under täcket med en god kopp kaffe, och en tidning fylld med pussel och bokstäver. Eller varför inte lyssna på Melodikrysset, där har du en riktig nöt att knäcka.

Spelet kan laddas ner från Nintendo eShop.

• Trots allt ett fungerande ordspel
  • Inget flerspelarläge