World of Final Fantasy

Av i i Recensioner, 3 Mer

Efter snart 30 år i Final Fantasys värld är det dags att återvända. Nu gäller det att fånga och besegra Mirages innan det dyker upp gamla Final Fantasy-karaktärer från tidigare titlar.

Det är med ett stort leende som jag får återbekanta mig med en samling av gamla och nya karaktärer från Final Fantasys värld. Detta i ett spel som bara dryper utav nostalgi och värme för en serie utav spel som berört och skänkt otrolig glädje igenom sina nu imponerande 29 år sedan denna serie fick sin start.

I World of Final Fantasy spelar du som tvillingarna Lann och Reynn som försöker ta reda på vilka de verkligen är då de drabbats av minnesförlust. Sakta men säkert börjar pusselbitarna falla på plats angående deras liv och vad deras egen mamma har för roll i denna nya värld Grimoire som de hamnat i. För att inte avslöja för mycket om saker och ting så ska jag försöka hålla mig kort och så spoilerfri som det bara går.

Det är kanske inte den mest nyskapande berättelsen, men trots detta så är den fortfarande väldigt intressant och charmig för att hålla kvar ens intresse. Humorn mellan karaktärerna är något jag uppskattar tillsammans med sitt sockersöta yttre, som är utav en chibi-inspirerad estetik och jag kan inte annat än älska det.

world_of_final_fantasy_ny11

Man märker snabbt av att Square Enix har hämtat inspiration från inget mindre än Pokémon gällande en stor och viktig del utav spelet, vilket är att fånga och besegra Mirages för att kunna använda dem i striderna och det är fruktansvärt beroendeframkallande att försöka fånga allihop. Du behöver heller inte vara orolig över att samla ihop dem innan spelets handling är över då du snällt kan få fortsätta ditt samlande efter spelets huvudhandling. Spelet erbjuder en rätt intressant spelmekanik kring detta och under striderna, där du får välja mellan vilka Mirages du vill ha i ditt team. Mirages är uppdelade i tre olika kategorier Small, Medium och Large. Det finns även XL, men dem har inte lika stor betydande roll i det stora hela. Föreställ dig likt en pyramid där minst är längst upp och störst längst ner, samma premiss är det kring hur du bygger din stack för strider. Sedan baserat på vilka olika Mirages du kombinerar ihop ändras helt och hållet vilka förmågor du har tillgång till. Otroligt roligt att kombinera och levla upp de olika monstren du samlat på dig för att se vad du kan utveckla dem till och vilka nya förmågor du kan kombinera fram.

En längre bit in i spelet börjar du även låsa upp gamla Final Fantasy-karaktärer från tidigare titlar som fungerar lite som en kraftig specialattack, som du kan använda efter du har byggt upp dess mätare tillräckligt. Du kan totalt ha med dig tre hjältar som har lite olika förmågor.

world_of_final_fantasy_ny10Men om du är en Final Fantasy-veteran kan jag gissa att spelet är för lätt för den redan inbitne, då man redan vet vad de flestas svagheter och styrkor är. Men är World of Final Fantasy första introduktionen för dig är det utan tvekan ett perfekt första spel som kommer även introducera dig till karaktärer från tidigare titlar. Trots att jag kan tycka att det är för lätt så är det fortfarande ett underhållande spel som jag kan starkt rekommendera både till nya och gamla spelare.

Det som Square Enix har gjort är att ha återvänt till sina gamla rötter gällande striderna då du kan välja att köra med ett turbaserat stridssystem från Final Fantasy 10 och bakåt, det är en av många saker med World of Final Fantasy som vinner mitt hjärta då jag föredrar just detta framför dagens mer actionbetonade system. Jag älskar hur Square Enix designat spelet, som en hyllning till sin snart 30-åriga historia för denna otroliga spelserie som verkligen lyckas på så många vis vinna många gamers hjärtan genom decennier.

Så i slutändan är World of Final Fantasy ett spel som fångar ditt hjärta rätt tidigt och lever upp till sina föregångares höga standard och jag ser gärna att Square Enix fortsätter i detta spår framöver.

Det Bra

  • Stridssystemet
  • Estetiken
  • Humorn
  • Alla gamla karaktärer
  • Samlandet av Mirages

Det Dåliga

  • Kan vara för lätt ibland
9

Skriven av: Toni Thörnqvist

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Efter en lång tid av fiktiva framtidskonflikter återvänder Call of Duty-serien till sina rötter, 1900-talets krig m… https://t.co/mhPLwbld6N
I Sonic Forces har Sonic Team försökt utveckla ett klassiskt Sonic-spel i modern tappning. Hur väl har de lyckats m… https://t.co/qkdspKuxJK
Once more into the fray. Uppsalabaserade studion MachineGames ger oss åter möjligheten att meja ner nazister.… https://t.co/qmRlUbjLSq