World of Warcraft

Av i i Recensioner, 3 Mer

World of Warcraft: Cataclysm

Världens populäraste onlinerollspel, World of Warcraft, får en ny expansion. Stora delar av spelvärlden förgörs i en enorm katastrof, för att sedan återfödas i en ny form.

Den förunderliga världen Azeroth har under sex års tid förändrats mycket. Krig har härjat dess yta och nya regenter tar vid där de gamla faller. Spelare finner vänskap i varandra och en djupare spelupplevelse än många av de trott möjligt. Det finns många som har en väldigt verklig koppling till denna digitala värld, och därför även många som ser på med visst vemod när nu Azeroth slits itu.

I och med denna nya expansion till världens populäraste onlinerollspel, förändras spelet för alltid. Stora delar av den värld som spelet bestått av förgörs, för att sedan återfödas i annan form. Katastrofen, eller kataklysmen orsakas av draken Deathwing som länge vilat under Azeroths yta. Han har nu sprungit från sin viloplats och hotar att slutgiltligen förstöra den värld som så många kallar sitt hem. Som hjälte i denna värld manas spelaren att utforska och övervinna många nya områden och grottor. För den som redan nått level 80 finns mycket att utforska i nya zoner som Mount Hyjal, Uldum och Twilight Highlands. Självklart finns det även mycket nytt raid-innehåll och nya 5-manna grottor. Själv gillar jag särskilt ”The Vortex Pinnacle”, ett tempel i molnen där djinner och sphinxer vaktar.

Även om det finns mycket nytt innehåll för den erfarne spelaren så finns det nästan mer nytt för den som väljer att starta en karaktär från början. Det talang-system som spelet är byggt på är nu helt förändrat så att den som väljer att spela t.ex. en eldmagiker verkligen känner att det är vad han spelar redan på level 10. Man har tidigare känt detta väldigt lite innan level 30 och denna förändring gör det roligare att prova på nya sätt att spela. Då större delen av den gamla världen är omskakad så finns det mycket nytt att upptäcka även för erfarna spelare. Cataclysm kommer även med två nya raser, en för varje faktion. Alliance får Worgen, ett folk drabbat av varulvens förbannelse, medan Horde får Goblinerna, ett girigt och lustigt folk. Båda dessa raser har väldigt välgjorda startupplevelser som tar en lång tid att slutföra. Särskilt Worgen har en väldigt stämningsfylld och atmosfärisk begynnelse. Även om du spelar enbart en av faktionerna skulle jag rekommendera att spela igenom båda startområdena bara för att de är så bra delar av spelet.

Jag har hittills hunnit spela en Protection Warrior till level 84. Även om man inte levlar lika fort på level 80 som vid level 30 så känns det som att dessa fyra levlar nästan flugit förbi. Det finns många zoner kvar i spelet som jag inte rört vid, och flera grottor jag inte satt min fot i. Jag måste erkänna att jag inte gillade de första level 80+ zonerna lika mycket som de senare. Jag har aldrig varit varken en vattenperson (Abyssal Depths) eller en naturnära druidlirare (Hyjal). Däremot fann jag mig tycka väldigt mycket om Uldum med ett egyptiskt mytologiskt tema och Twilight Highlands med ett lite mer klassiskt WoW-tema. Jag känner dock att Lich King lyckades bättre med sina zoner än Cataclysm än så länge. Instanserna jag spelat är roliga och det är kul att se att Blizzard än en gång sätter vikt vid användningen av ”crowd control”. Jag ser mycket fram mot att börja springa Heroic Dungeons och kanske även raida lite.

För den som slutade spela runt ett sen finns det flera förbättringar i spelet att komma tillbaka till. Den jag uppskattar mest är Dungeon Finder, ett verktyg som låter spelare från olika realms kopplas ihop automatiskt till en femmanna grupp. Detta gör att en process som tidigare kunde ta uppåt en halvtimme (hitta healer, hitta tank, hitta dps, flyga till instansen) nu kan ta bara några sekunder under rätt förutsättningar. Detta gör att spelare med lite mindre speltid, som jag själv, kan hinna med en instans även om de inte kan spela mer än en timme åt gången. Det innebär även att många av de tidigare instanserna som Shadowfang Keep och Deadmines blir fullt spelbara igen, inte bara något man ber en level 80 kompis boosta en igenom för att man behöver Robes of Arugal eller Smite’s Reaver.

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag är nöjd med vad Cataclysm är. Det är en god anledning för mig att börja spela Warcraft igen. Det är riktigt roligt, och självklart en aning beroendeframkallande. Det är en bra tid att komma tillbaka till Azeroth och en mycket bra tid att besöka världen för första gången.

Det Bra

  • Mycket nytt
  • Talangsystemet
  • Startområden

Det Dåliga

  • För många druider
9

Skriven av: Viktor Larsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

En man brinner upp på ett mystiskt sätt. Självmord? Mannen son, David, börjar tvivla. Ligger det något övernaturlig… https://t.co/noa95GHp21
Ni har väl inte missat vår Adventstävling? https://t.co/dHL0YJJls2 https://t.co/2IKCB2RSRx
Letar du efter en mikrofon som utlovar professionell kvalitet för alla gamers, Youtubers, Twitchare och poddare? Bl… https://t.co/0aT81iZIyt