Worms W.M.D.

Av i i Recensioner, 7 Mer

Worms W.M.D. (Switch)

Worms är en i grunden rätt absurd spelidé där krigiska maskar förgör varandra och sin omgivning i ett Tank Wars liknande spel.

Det är få spelserier som har funnits så länge och stannat i händerna på samma utvecklare som Worms hos Team17. Genom tiderna har Worms-serien genomgått en serie förändringar. Den mest påtagliga mellan det första och andra spelet då spelets serietidningslika grafiska stil etablerades. Efter Worms Armageddon upplevde serien en period av dåliga spel och brist på riktning som varade väldigt länge. Med Worms W.M.D. har serien återvänt till vad som gjorde den bra från början. Mycket av spelet känns bekant för den som spelat Worms 2 eller Worms Armageddon. Allt i en mycket modern och putsad förpackning med ett par nyheter.

I grunden är Worms ett turbaserat multiplayerspel där spelare turas om att flytta karaktärer och utföra en attack av något slag. Maskarna är inte vidare mobila och terrängen är ofta otillåtande. Till sin hjälp har de därför ninjarep, jet-packs, fallskärmar och teleporters. Varje handling är viktig och att antingen missa sitt mål, fumla och ramla eller, värst av allt, skjuta sig i foten straffas hårt. Den spelare som är sist kvar med levande maskar vinner. Lätt upplägg, men svårt att utföra.

Det som lockar med Worms harför mig alltid varit dess stil och charm. Spelet är som sagt serietidningsliknande både i grafisk stil, ljuddesign och vapendesign. Maskarna är gulliga och roliga. Mycket möda har lagts ner på att skapa en mängd olika röster och fraser som peppras under spelets gång. Ett lag kan spela budgetrappare medan det andra laget spelar medeltida riddare. Båda förstås utrustade med hagelgevär och målsökande missiler.

En annan aspekt av spelets design är hur överdrivet det kan vara. Det räcker inte med att döda en motståndare. Du vill spränga honom i bitar, förolämpa hans mamma och gärna bränna hans lagkamrater med syra i samma veva. Allt medan en himmelsk fanfar spelar i bakgrunden och änglarna gråter.

En del av spelets vapen gör just denna sorts överdrivna effekter. Worms har alltid varit känt för att innehålla en hel del vapen som har det där lilla extra. Heliga handgranater, mattbomber (med explosiva mattor), super-får etc. I Worms W.M.D. finns även en del nya häftiga vapen som OMG Cannon som skjuter en solfjädersformad laserstråle från en satellit och decimerar slagfältet, pansarvagnar och mechs med otrolig förstörelsekraft eller min favorit W-1 Rocket som avfyras från en ubåt mot ett valfritt mål och anländer efter 1-5 rundor med förödande kraft. Det är då viktigt att minnas vart den där missilen riktades.

Spelet har en del andra nyheter, bland annat möjligheten att bygga (crafta) vapen och utrustning från smådelar. Detta är ett smart sätt att ge tillgång till spelets mer avancerade vapen men kändes som ett steg för långt i det strategiska för mig. Worms har aldrig handlat om att min-maxa på det sättet för mig utan varit mer av ett partyspel. Det är också något som ger en rutinerad spelare ett stort övertag över en ny spelare, något som kanske förtar från spelupplevelsen med kompisar. Som tur är kan man slå av crafting och massa andra saker i spelets inställningar. Menyn för att skapa egna lag, egna vapenuppsättningar och spellägen är mycket väl utvecklad och låter dig ställe in spelet precis som du vill ha det. Ett stort plus för detta.

Som ett single-player spel känns Worms rätt tamt. Det finns en kampanj i form av en mängd utmaningar mot AI där man kan samla poäng och låsa upp nya kosmetiska uppgraderingar. Det är dock inte spelets huvudläge. Spelet är som bäst när du och en eller två vänner tillsammans spelar för att göra kaos med varandra.

Worms W.M.D. är väl anpassat till Switchens formfaktor och portabilitet. Eftersom spelet är turbaserat funkar det utmärkt med pass-and-play där man turas om att hålla i spelkonsolen. Detta kändes både naturligt och mycket roligt när jag spelade med en kompis. Att spela med olika kontroller på samma skärm fungerar såklart också bra. Det är dock viktigt att alla spelare är något sånär lika duktiga då spelet är mycket oförlåtande mot nya spelare.

Sammanfattningsvis är Worms W.M.D. ett roligt multiplayerspel som belönar den rutinerade spelaren, men kan avnjutas av mindre erfarna spelare också som ett partyspel. Det är väl anpassat för Switch som konsol och behåller strålglansen från de tidiga Worms spelen.

• Den grafiska stilen
  • Bra lokal multiplayer
  • Roliga vapen