Worms W.M.D.

Worms W.M.D

De ständigt krigande maskarna är tillbaka bestyckade med mer vapen än de någonsin tidigare haft.

Worms utvecklare Team17 hör till ett av världens längst överlevande spelutvecklande företag. Jag som börjat bli åt åren har många minnen från de spel de släppte redan på den tid när Amiga 500 hörde till utvecklingens höjdpunkt. 1995 släppte de sitt första Worms-spel och det blev populärt. Så populärt att de sedan dess har släppt 25 titlar med Worms med i namnet. Vissa spel har varit i 3D men det är den klassiska varianten i 2D som alltid varit mest popolär.

Att förklara Worms kan därför kännas lite överflödigt. Spelen kan alla i princip sammanfattas med att lag bestående av maskar på en spelplan i tur och ordning försöker eliminera varandra med hjälp av en hel arsenal av vapen. Det finns betydligt mer avancerade strategispel men Worms har alltid varit roligt tack vare de galna vapnena samt att maskarna besitter en otrolig charm.

Worms W.M.D ses som en uppföljare till det populära Worms Armageddon som släpptes 2009. Grafiken är än en gång i 2D och spelfunktioner som maskklasser, vattenfysik och dynamiska objekt har tagits bort. Istället har man valt att inkludera möjligheten att skapa nya vapen med hjälp av antingen delar man samlar på banorna eller vapen man väljer att plocka sönder. Det finns även en rad nya vapen medan andra klassiker som den heliga granaten, får och gamla tanten är tillbaka. En annan ny funktion är att man har möjlighet att gå in i byggnader för att söka skydd. Väl inne i byggnaden syns man inte på de andras bild vilket gör att man lätt glöms bort och öppnar upp för överraskningsattacker.

Ännu en nyhet är att det finns fordon och stationära vapen som maskarna kan använda. De gör mycket skada men medför även en risk för föraren när man oftast blir ett ännu attraktivare mål för motståndarna.

I övrigt känns och ser detta spel ut som Worms Armageddon. Grafiken är naturligtvis snyggare men känslan är densamma. Worms W.M.D innehåller möjlighet att spela lokalt både mot och med andra spelare samtidigt som datorstyrda lag kan läggas till. Det går även att spela online i antingen rankade matcher där man möts en mot en eller orankade där fler lag än två tillåts. Att det inte är möjligt att spela rankat med fler motståndare än en känns lite trist för det är ju matcherna med flera lag som är de roligaste. Att spela mot datorn är likt många andra spel aldrig lika kul som mot en mänsklig spelare. Dels är de sällan lika duktiga och gör inte dumma misstag. Datorstyrda lag tar även onödigt lång tid på sig vilket gör att matcherna drar ut på tiden.

Att man nu kan skapa nya vapen med hjälp av att plocka isär gamla eller hitta delar på banan förändrar en stor del av spelserien till det bättre. Speciellt eftersom man kan bygga sina vapen när det inte är ens egen tur. Worms kan vara rätt tråkigt när motståndarnas drag inte involverar ens egna maskar så det är ett smart drag att låta spelarna bygga vapen under tiden man väntar på sin tur.

Med Worms W.M.D visar Team17 att Worms fortfarande är ett aktuellt och kul spel. Det är mer av samma i lyxigare förpackning samt med några nyheter. Är man ett fan av Worms-spelen kommer man definitivt tycka om W.M.D. Hör man däremot till gruppen som inte tycker om Worms finns det inget här som kommer förändra den åsikten. Även om spelet har ett helt okej läge för Singleplayer är det online eller med vänner i soffan spelet skiner som mest.

• Fordon
  • Kan ta skydd i byggnader
  • Skapa nya vapen