WRC 5

Av i i Recensioner, 7 Mer

WRC 5

Roger gillar rally men det är få av de senaste spelen som håller måttet. Nu har han fått hårdtesta WRC:s officiella spel WRC 5.

Rallygenren har varit ute på hal is ett bra tag nu enligt mig. Det senaste jag fastnade riktigt ordentligt för var Codemasters fantastiska Dirt 3. Det släpptes 2011 och har sedan dess varit ohotat i toppen. De officiella WRC-spelen har mest varit bleka ointressanta skuggor och de har sällan erbjudit något som sticker ut både rent tekniskt och gameplaymässigt. Mina förväntningar var därför inte jättehöga när jag drog igång den femte delen i serien men blev ganska snart positivt överraskad. Det visade sig att WRC 5 har en hel del att erbjuda rallyfantaster.

Okej, en hel del kanske är fel uttryck då spelet rent presentations- och innehållsmässigt känns rätt skralt. Titelskärmen innehåller ett karriärläge, en multiplayerdel samt möjlighet att köra enstaka rallyn eller banor. Det finns också tidsbegränsade onlineutmaningar som dyker upp med jämna mellanrum som visserligen piggar upp.

Det jag har fokuserat på mest är karriärläget. Här börjar man som ung och oerfaren förare i juniorligan J-WRC och ska sedan jobba sig upp till toppskiktet i WRC (World Rally Championship). Självklart finns det gott om licensierade bilar och förare att välja mellan och innan varje rally får du chansen att pilla med både bilens och kartläsarens inställningar. Detta är dock inte spelets starkaste del då det känns rätt fattigt och oinspirerat rent presentationsmässigt. Många oinsatta ser nog rally som rätt tråkigt och undrar vad det är som är kul med att stå och vänta en kall regnig kväll på att en bil ska susa förbi på en smal grusväg i 160 km/h. Jag förstår precis vad de menar när jag ser presentationen i WRC 5. Här finns ingen onödig glamour och ingen musik som sätter stämning. Detta är en rallysimulator i dess största bemärkelse. Det enda som betyder något här är mellantider och pallplaceringar. Även om jag förstår vad utvecklarna siktar på så hade det inte skadat med mellansekvenser eller något som höjer spänningen inför varje lopp.

Som tur är så handlar ju rallyspel mest om själva körningen och detta är definitivt WRC 5:s starka sida. Bilarna känns otroligt medvetna om att det är just rally de håller på med och beter sig också därefter. De kränger och glider runt i kurvorna precis rätt. De känns tunga samtidigt som det inte är några problem med att få dem att flyga över en krök, precis som det ska kännas. Det är svårkontrollerat och det tar tid att vänja sig vid sin bil men när man väl blivit ett med sitt fordon så är känslan riktigt fenomenal. Det var som sagt länge sedan jag njöt av ett rallyspel men WRC 5 fyller mitt tomrum på den punkten utan tvekan. Även ljudet briljerar med perfekt knasterljud under däcken när man kämpar sig fram på trånga grusvägar och bilarna smäller härligt när växlarna får jobba. Sitter man med hörlurar på så kan man ibland höra billjudet eka mellan träden i Finlands skogspartier vilket är en väldigt fin ljudupplevelse.

Något som däremot inte sticker ut lika mycket är grafiken. Att kalla den ful är nog lite överdrivet då den har sina ljusglimtar men överlag så ser det rätt fattigt ut på sina ställen. Suddiga texturer och popups är inget ovanligt. Ibland glänser den dock till och när man kommer över ett krön och ser solljuset strimma genom träden en tidig morgon på en bana i Sverige så mår man fantastiskt bra. Bilduppdateringen är också ganska opålitlig vilket stör en hel del speciellt när man kommer från spel som Forza 6 där det är stadiga 60 bilder i sekunden. Dock kan jag inte hjälpa att gilla utseendet på spelet av någon anledning. Det beror kanske på att det är just ett rallyspel och där ska det vara rätt skitigt och avskalat.

Jag har inte lagt ner jättemycket tid på själva multiplayern men de lopp jag har testat funkade som de skulle och det är ju alltid kul att kämpa mot både tider och levande motstånd ute i skogarna. Jag föredrar faktiskt rally framför banracing när det kommer till multiplayer. I rally är det bara du och bilen mot tiden vilket gör att man slipper att bli tacklad i baken av en alltför taggad motståndare som bara vill förstöra. I rally är det enbart din skicklighet som avgör vad din tid blir vilket jag uppskattar.

Det finns gott om banor och rallyn att medverka i och de flesta är otroligt roliga att köra. De skiljer sig åt ganska mycket vilket förhöjer loppen. Ett tips är att lära sig att lyssna på sin kartläsare och att följa pilarna på skärmen. Gör du detta så får du inte ett mycket bättre flyt i kurvor och körstil. Ett plus är att spelet innehåller en rätt djup rallyskola där spelet går igenom de flesta scenarier som man kan stöta på i ett rally. Här får man lära sig att hantera sin bil och hur man tar kurvor utan att tappa allt för mycket fart ut ur dem. Positivt om man vill lära sig mer om hur bilen fungerar ute på vägarna.

WRC 5 växte på mig under recensionstiden. Från att ha gått ifrån ett ganska innehållsfattigt spel med medelmåttig grafik till ett väldigt djupt, inte jättefult rallyspel med en underbar körkänsla. Ger man spelet tid och njuter av skogarna så kommer man inte bli besviken. Det finns som sagt en hel del saker som kunde varit bättre vad gäller innehåll och grafik. En stor besvikelse är också att inte utvecklarna inte utnyttjat skakfunktionen i Xbox Ones handkontroll. Den hade varit perfekt för att simulera ett grusigt gropigt underlag tack vare motorerna som finns inbyggda i kontrollen. Istället har man varit sparsmakade med vibrationerna vilket retar mig lite. Rallyfantaster bör trots bristerna inhandla detta snarast och för de som är sugna på att testa ett rallyspel så är det detta ni ska införskaffa.

• Grym körkänsla
  • Ljudet
  • Gott om rallyn