WRC 7

WRC 7

Roger gillar racingspel, och då främst rallyspel. Därför lade han gladeligen vantarna på WRC 7. Läs hans omdöme.

Bilspelshösten är igång till min stora glädje. Jag har alltid varit svag för ett riktigt snyggt och lättspelat bilspel. Med lättspelat menar jag att även om man, som jag, spelar med en handkontroll så skall det kännas som att man är en racingstjärna. Det skall finnas tillräckligt med hjälpmedel för att göra spelet roligt även för oss utan ratt. Personligen så tycker jag att man bör införskaffa sig en ratt om man verkligen vill få ut allt av den nya generationens bilsimulatorer då fysiken börjar bli så pass bra att det inte längre känns okej med en handkontroll. Det viktigaste för mig när jag spelar bilspel är dock att det ska vara roligt att spela samt att det skall se vykortsvackert ut på minst ett par sträckor i varje lopp. Då har man mig som i en handske. WRC 7 uppfyller båda dessa krav.

Rallyspel har alltid varit min favorit när det gäller motorsport. Hade jag bara fått välja ett bilspel så hade jag valt ett rallyspel utan att tveka. Jag älskar upplägget med att man kör mot sig själv och försöker få en så bra tid som möjligt. Jag älskar också att man kan starta på en ödslig grusväg för att sedan ta sig an en stor skog och avsluta på en asfaltsväg, allt inom samma sträcka. Tekniken att ratta sin bil genom en trång skog är så otroligt tillfredsställande när man lyckas sladda sig snyggt igenom vare kurva. Och detta är precis vad jag får uppleva i det senaste spelet i WRC-serien.

Redan i inledningen märker jag att detta är ett spel i min smak. Efter inledningsloppet får jag möjlighet att välja mellan att spela en simulator eller att bara ha kul. Jag väljer att ha kul alla dagar i veckan så valet är lätt. Och roligt är precis vad det är. Eftersom jag inte vill spela en simulator så anpassar sig istället spelet efter att låta dig som spelare tro att du är världens bästa rallyförare. Med små hjälpmedel som bättre kurvtagning och liknande känner du dig som en världsmästare. Givetvis kan man ställa i svårighetsgraden på motståndet så att det blir precis sådär lagom svårt. Det bästa är att jag inte ens märker att jag får hjälp av spelet att hålla bilen på banan. Detta är en viktig punkt när det kommer till bilspel. Det skall aldrig kännas som att spelet hjälper dig på traven. Det tar bort all närvarokänsla. WRC 7 lyckas väldigt bra med att få mig att tro att jag gör allting själv samtidigt som jag har väldigt roligt med spelets alla banor och sträckor.

Här finns givetvis allt man kan begära när det kommer till sträckor och länder som givetvis skall representeras i ett officiellt rallyspel. Allt från snöiga Finland till det varma Italien finns att tillgå och rent grafiskt tycker jag att det ser väldigt bra ut. Det känns som att utvecklarna lagt mer tid på att få varje sträcka att glänsa lite extra, om det så bara är en kvällssol som sipprar igenom träden. För mig är det myskänsla direkt och min kaffetermos jämte mig bidrar till stämningen. Både bilmodeller och miljöer känns väldigt välgjorda. Dock är spelets menyer lika tråkiga och stela som de alltid har varit. Ett par klickbara rutor och ett gränssnitt som speglar en regnig kall dag i skogen i väntan på att få se en rallybil susa förbi. Det är alltså inget spännande eller spektakulärt med spelets menyer utan här har man gjort det nödvändigaste och sedan fokuserat på loppen istället. Inte mig emot då jag har så otroligt roligt på själva sträckorna. En arkadkänsla infinner sig och jag gillar detaljen att kameran åker ut vid sidan av bilen när man går in i en kurva. Det gör att det känns mer dynamiskt.

Spelet bjuder på en matig kampanj där du får prova på lite olika serier och bilar. Du får hela tiden erbjudanden från andra stall och du får uppdateringar om vad ditt team tycker om dig och hur positiva de är till dina resultat. Här finns också möjlighet att meka med bilen och som vanligt går det mesta att ändra på. Vill man hellre spela mot andra spelare så funkar det lika bra. Här finns både möjlighet till enstaka sträckor eller längre lopp mot sina vänner. Titt som tätt så läggs det också ut onlineutmaningar där man ska tävla om snabbast tid på en utvald bana mot alla andra spelare runt om i världen. WRC 7 erbjuder också split-screen vilket jag alltid tycker är välkommet. Spelet erbjuder det som förväntas av det utan att slå på allt för stort när det gäller spellägen.

WRC 7 tog mig lite på sängen. Visst har jag gillat andra delar i serien men detta har jag haft absolut roligast med sedan Dirt 3. Lättillgänglighet blandas med snygga banor samtidigt som det inte bjuder dig som spelare på för mycket märkbar hjälp. Spelar du med ratt så kommer du garanterat få en helt annan upplevelse än den som jag eftersträvar i ett bilspel. Men förhoppningsvis blir du nöjd hur du än väljer att spela det. Om jag skall klaga på något så är fortfarande kartläsaren alldeles för dåligt applicerad. Visst, den gör sitt jobb men meningarna är så tråkigt inlästa att det inte blir något naturligt flyt i dem. Lite som när man ringde till Fröken Ur, om ni nu minns detta. Utöver den fadäsen så har jag bara gott att säga om WRC 7. Det erbjuder det som jag är ute efter i ett rallyspel och jag rekommenderar er fantaster att införskaffa detta på momangen.

• Lättillgängligt
  • Roligt

• Trista menyer