Xcom 2

Xcom har bjudit på turordingsbaserade strategispel under mer än 20 års tid. Nu är det nionde spelet i serien här.

Spelserien Xcom sträcker sig långt tillbaka till 90-talet och har sedan dess haft en stor skara fans. Själv har jag aldrig fastnat för turbaserade strategispel, kanske för att jag var tv-spelare och sällan spelade på PC där de flesta strategispelen fanns. Det var inte förrän när Firaxis släppte Xcom: Enemy Unknown för runt fyra år sedan som jag fick upp ögonen för genren. Spelet funkade väldigt bra att spela med handkontroll trots att dessa spel oftast är utvecklade med mus och tangentbord i åtanke. Spelet hade också en kampanj som jag uppskattade och som jag tycker är otroligt viktigt då jag oftast spelar för mig själv. Nu är uppföljaren till Enemy Unknown släppt till konsol och kriget mot utomjordingarna fortsätter.

Xcom 2 utspelar sig 20 år efter föregångaren och jorden är ockuperad av utomjordingar. Xcoms armé har förlorat kriget och är numera en motståndsrörelse i skuggorna som gör allt för att befria jorden. Taktiskt slår de ut betydande mål för att decimera fiendens styrka och framkomlighet. I spelets inledning räddas du, the Commander, från fångenskap och tar återigen upp jakten på dessa elaka rymdmonster. Ditt mål är att leda motståndsrörelsen mot seger och det innebär inte bara att ge sig ut i strid. Du har också en bas som ska underhållas och byggas ut. Soldater skall tränas och nya vapen, rustningar samt andra hjälpmedel behöver tillverkas för att ens ha en liten chans att vinna kriget. Mitt emellan allt detta behöver du stå till tjänst när andra länder kallar samt att du har en chef som inte tycker om när man förlorar soldater och pengar bara för att man spelar dåligt.

xcom_2_03

Om vi börjar med stridsdelen så pratar vi alltså om ett turbaserat strategispel där du förflyttar dina soldater ett antal steg varje runda och försöker slå ut fiender och mål så effektivt som möjligt. Du kan antingen välja att förflytta din soldat en längre sträcka eller dela upp din tur i två delar genom att avancera en liten bit och sedan utföra en attack eller liknande. När uppdraget börjar är oftast dina soldater dolda för fienden och du kan avancera framåt utan större problem men så fort en fiende får syn på dig är det dags att sätta dina soldater i skydd och tänka så taktiskt du kan. För i Xcom 2 är strategi viktigare än någonsin. Tabbar du dig en gång så kan hela uppdraget vara förlorat. Som tur är tillåter spelet dig att spara när du vill så mitt tips är att spara ofta för att slippa spela om hela uppdraget eller förlora dina värdefulla krigare. Överlever dina soldater så stiger de i grad och får på så sätt mer fördelar på slagfältet. Dör de så är de borta för gott och du får träna upp nya. Det jag gillar med Xcom är att man har möjlighet att göra sina egna karaktärer, med en egen valfri bakgrundshistoria om man så vill. Då jag inte har tillgång till tangentbord på Playstation 4 så väljer jag att endast döpa om dem och ändra deras utseende så att de liknar hela min kompiskrets. Detta gör att jag tänker efter en gång extra innan jag offrar någon ur mitt team för att kunna lyckas med mitt uppdrag.

xcom_2_05Går vi sedan in på management-biten så är det minst lika mycket som kan gå fel. Gör du bra ifrån dig på slagfältet så får du forskare och andra användbara personer som du sedan kan sätta i arbete. I forskningsavdelningen kan du välja mellan en drös olika saker att utveckla och utvinna. Behöver du träna soldater till en speciell klass finns det en avdelning för det och behöver du fler rum kan du välja att gräva ut ditt tillhåll. Kruxet är att alla dessa saker kräver både pengar och tid. All forskning, träning och utgrävning tid att utföra vilket innebär att det gäller att tänka en gång extra här också varje gång du gör ett val. Är din chef nöjd med vad du åstadkommer så kan han välja att ge dig en större summa pengar vid varje utbetalning, men han kan också dra in på resurser. Upplägget är riktigt roligt och för den som inte är så insatt i genren så är spelet bra på att förklara för dig vad som behöver göras.

Rent tekniskt så briljerar Xcom 2 inte speciellt mycket på konsolen. Grafiken är relativt avskalad men designen väger upp en hel del. Det ser absolut inte dåligt ut men rent tekniskt så sviktar det rejält ibland. När det blir mycket rörelse på slagfältet så upplever jag att spelet haltar till och att navigera känns då lite som att röra sig i sirap. Det känns tråkigt då spelet borde kunna flyta på rätt bra med tanke på den avskalade grafiken. Laddningstiderna är också en aning för långa vilket irriterar en del mellan uppdragen. Dock så gillar jag karaktärernas rörelsemönster och animationer. Jag gillar också den ostiga dialogen och mellansekvenserna då de känns som en klassisk sci-fi-rulle från tidigt 90-tal.

Xcom 2 fortsätter på samma linje som föregångaren och medför förbättringar samtidigt som det lider av tekniska brister emellanåt. Det är ett välgjort spel på många vis och kampanjen får godkänt även denna gång. Det ska dock nämnas att spelet är otroligt svårt. Jag började spela på normal svårighetsgrad men fick erkänna mig besegrad och knallade ner till easy. Även där kan det vara svårt som bara den emellanåt. Risken finns att de som är nya till genren skräms bort på grund av att de hela tiden får stryk. Det borde ha funnit en enklare svårighetsgrad helt enkelt för de oinvigda. Samtidigt är det en otrolig känsla varje gång man lyckas utföra ett uppdrag helt perfekt och få alla soldater med sig hem igen. Det är förmodligen det som utvecklarna vill åt och det håller jag inte emot dem.

• Välgjorda och roliga strider
  • Bra kampanj
  • Underhållande basbyggande