XCOM: Enemy Within

Av i i Recensioner, 5 Mer

XCOM: Enemy Within

Utomjordingarna invaderar än en gång jorden och det blir XCOM:s uppgift att stoppa dem. Detta i ett spel som går i sin föregångares fotspår samtidigt som allt blivit mer och bättre.

Gamla klassiker får ibland moderna uppföljare som tyvärr allt för ofta brukar bli en total smutskastning av ett lysande original. Ibland träffar dock utvecklarna helt rätt, som till exempel är fallet med Blizzards Diablo III och Starcraft 2 eller Deus Ex: Human Revolution. När XCOM: Enemy Unknown släpptes var det många fans som höll andan. 1990-talets XCOM-spel hade charmat många och det vore en stor sorg om 2010-talets uppföljare inte skulle hålla måttet. Som tur var lyckades Firaxis Games, utvecklarna bakom bland annat Civilization V, leverera ett grymt spel som på ett elegant sätt kombinerade gamla igenkända element med ny, förbättrad spelmekanik och modern grafik.

XCOM: Enemy Within är ett omsläpp av förra årets XCOM: Enemy Unknown men innehåller dessutom massvis med nytt innehåll. Som en liten bonus finns två mindre DLC-packs inkluderade. Det ena innehåller nya kosmetiska alternativ till soldaterna och det andra innehåller en handfull extra uppdrag med fokus på Kina. Det som emellertid är mest iögonfallande med XCOM: Enemy Within är för det första den nya resursen MELD. Den återfinns i särskilda behållare som är utspridda i spelets uppdrag. När spelaren startar ett uppdrag sätts en dold timer igång. När timern når 0 förstörs MELD-behållarna på banan. Därför kan man inte spela så defensivt som var möjligt i XCOM: Enemy Unknown. Är spelaren mån om att samla på sig MELD-resursen krävs det att man har en aggressiv spelstil och snabbt rycker framåt för att hinna före timern.

MELD kan användas på två sätt. Det första innebär att man spenderar MELD för att bygga om sina soldater till cybernetiska superkrigare. Efter att ha genomgått omfattande kirurgi som avlägsnar soldatens extremiteter byggs en mekanisk stridsrustning som soldaten nu använder i strid. Rustningen kan beväpnas med eldkastare, miniguns, railguns och partikelkanoner. Dessutom får soldaten olika typer av modifikationer beroende på vilken klass den tillhörde innan omvandlingen.

Det andra sättet att använda MELD på är genom att forska fram och applicera genmodifikationer på ens soldater. Modifikationerna man har att välja mellan påverkar en mängd av spelets element och öppnar upp för helt nya strategier i karaktärsbygge. Dessutom kan soldater utveckla psioniska krafter som kan användas mot fienden.

Ett annat nytt inslag i XCOM: Enemy Within är EXALT, en mänsklig organisation utan kopplingar till det utomjordiska hotet men som utnyttjar den desperata situationen för att föra ett gerillakrig mot XCOM. Deras motiv är dunkla och deras metoder är svekfulla och livsfarliga.

XCOM: Enemy Within tillför mycket matnyttigt till ett redan stabilt spel. Det expanderar i alla riktningar, dels vad gäller alternativ för ens egna soldater och dels vad gäller nya fiendetyper och uppdrag. Det är otroligt häftigt att se sin första soldat utrustad med mekanisk rustning eller när de använder sina psioniska krafter för första gången. Att slåss mot mänskliga fiender i form av EXALT-agenter är en uppslitande upplevelse, särskilt med tanke på att den nya fienden inte snålar med handgranater och raketgevär.

Det enda negativa som bör nämnas är att utvecklarna inte rättat till vissa buggar. Till exempel hamnade jag i ett läge där jag inte kunde spara mitt spel, vilket resulterade i att flera timmars spelande gick förlorat. Sådant ska inte behöva hända.

För den som gillade XCOM: Enemy Unkown är det nästan ett måste att införskaffa XCOM: Enemy Within. Det känns som att spelet blivit dubbelt så stort och variationsrikedomen har ökat något enormt.

Det Bra

  • Ger mer än vad man kan begära av en expansion
  • Supercoola cyberkrigare
  • Variationsrikedomen är enorm

Det Dåliga

  • Innehåller några buggar
9

Skriven av: Ola Lundin

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Nintendo har dammat av Mario & Luigi: Superstar Saga för att passa Nintendo 3DS. #BowsersMinions… https://t.co/bmfVjwvNCL
Göteborgsbaserade indiestudion Skyglobin avslutar nu sin trilogi The Journey Down. Vad väntar Bwana och hans vänner… https://t.co/a9m5dNOpdv
Beetlejuice är en mycket excentrisk och busig figur, vilket borde passa bra in i LEGO-universumet. #Legodimensions… https://t.co/byC1Z34XUN