Yakuza 4

Yakuza 4

Yazuzan är den Japanska motsvarigheten till den Italienska maffian. Det är ett brottssyndikat som sträcker sig över hela Japan även om verksamhetens hjärta är Tokyo.

I denna skumma värld utspelar sig Yakuzaspelen. Som de tidigare spelen i serien så centreras Yakuza 4 runt ett par olika karaktärer som alla blir inblandade i Yakuzans värld på ett eller annat sätt. Den förste karaktären spelaren lär känna är Akiyama som driver en utlåningsfirma. Han lånar pengar till folk som inte har säkerhet utan att ta ut varken ränta eller avgift. Dock måste varje kund genomgå ett eller flera test som Akiyama bestämmer utifrån vem personen är och vad han finner att personen behöver ändra i sitt liv. Akiyama blir snart indragen i mer problem än han borde och har snart både poliser, gangsters och kvinnor efter sig.

Spelet är mycket vackert och Tokyodistrikten som Yakuza 4 utspelar sig i är väldigt levande och välgjorda. Tack vare den grafiska styrkan i PS3 kan världen populeras av hundratals människor som alla rör sig för att skapa en levande värld. Särskilt vackert blir det på kvällen när neonen från hundratals butiker lyser upp gatorna. Man märker också att likt vissa andra spel som Metal Gear Solid, så har Yakuza 4 cinematografiska ambitioner. Spelet består till stor del av cutscenes som är allt mellan en och tjugo minuter. Som en person som gillar att spela tv-spel mer än att titta på dem så fann jag detta vara väldigt enerverande. Att få spela kanske fem minuter var tjugonde minut är inte nog i min mening. Dock lyckas Yakuza snabbt skapa en djupgående story som blir något av en drivkraft genom spelet. Detta är också någonting som Grand Theft Auto lärde sig på senare dagar. Ifall man vill driva ett sandlåde-spel framåt måste man göra det med en engagerande story, annars kommer spelaren bara köra över pensionärer i en vecka och sedan tröttna på spelet. Jag tycker däremot att Grand Theft Auto lyckades mycket bättre med balansen mellan cutscenes och gameplay.

En av spelets starkaste sidor är i min mening stridssystemet. De olika karaktärerna är alla vassa på närstrid och kan ta till både combo-moves och upphittade, tillfälliga vapen. Striderna är oftast roliga och blir mer och mer utmanande desto längre in i spelet man kommer. I takt med att man levlar upp sin karaktär får man tillgång till fler och fler ”moves” att använda och detta är en drivande kraft i spelet. Varje slag du landar ökar även din ”heat gauge” som tillåter en sorts avslutningar på motståndaren. Beroende på vem du anfaller med vad så får du olika resultat. Detta tillför värde i form av omväxling och ofta humor. Jag hade gärna sett fler strider men inser att storyn redan verkar ha svårt att få plats med de som finns i spelet nu. Flera gånger händer det att ”street punks” kommer fram och vill slåss för att man ska ha kollat snett på dem.

Yakuza 4 erbjuder även många sidospel som man kan ägna sin tid åt. Man kan spela det japanska kulspelet pachinko, arbeta för att skapa den perfekta klubbvärdinnan eller kultivera olika sorters vänskaper. Det finns sannerligen mycket att göra för den som känner sig hemma i Yakuza spelens värld. Mycket kommer dock vara bekant från tidigare spel.

Sammanfattningsvis är Yakuza ett annorlunda spel. Det påminner i stil och utseende lite om GTA-serien, men är mer fokuserat på att berätta en historia. Jag finner dock att spelet inte erbjuder nog med engagerande gameplay för att hålla mig intresserad. Att spelet inte är dubbat, utan på orginalspråk är ett stort plus.

• Orginalspråk
  • Vackert
  • Stridssystem