Yo-Kai Watch 2: Psychic Specters

Av i i Recensioner, 2 Mer

Yo-Kai Watch 2: Psychic Specters

Om du inte tröttnat på att samla monster är Yo-Kai Watch 2: Psychic Specters ett intressant spel. Det bjuder på en stor variation av charmiga, och mindre charmiga varelser.

Har du samlat på något någon gång i ditt liv? Troligtvis har du det. Det kan vara något så klassiskt som frimärken eller sportbilder, eller något modernare. Du har kanske en fin spel- eller musiksamling? Du kanske gillar något så naturligt som fina stenar.

Samlandet är också ett viktigt inslag i många spel. I vissa spel samlar man på saker att använda till att tillverka eller uppgradera saker. I andra för att strida med. Pokémon är ett tydligt exempel på samlarivern. Där samlar man såväl farliga som gulliga monster. Det leder otvivelaktigt mig vidare till Yo-Kai Watch.

Ettan släpptes 2013 i Japan och så sent som 2016 i Sverige. Yo-Kai Watch 2 släpptes 2014 i Japan och då i två versioner – Bony Spirits och Fleshy Souls. Dessa två spel var mycket lika varandra, ungefär som att det kommer ut två Pokémonspel åt gången som är näst intill identiska. Yo-Kai Watch 2: Psychic Specters innehåller allt från Bony Spirits och Fleshy Souls samt ytterligare innehåll, bland annat nya uppdrag och platser samt en utökad version av Yo-Kai Watch Blasters lokala co-op-läge.

Spelets grundpelare är att bygga upp ett bra team genom att samla Yo-Kai. Det är olika varelser och monster som charmar dig… eller inte. Samlandet påminner en del om Pokémon. Det finns dessutom en del annat att samla på i spelen. Totalt finns över 300 spelbara Yo-Kai.

Innan jag satte klorna i Yo-Kai Watch 2: Psychic Specters var jag lite orolig för att spelet skulle vara lite svårt att komma igång med. Många rollspel utvecklade i Japan är trots allt tunga pjäser som kan vara svåra för nybörjare. Yo-Kai Watch 2: Psychic Specters stoltserar dock med en mycket bra inlärningsdel. Det tillsammans med ett lättillgängligt, men för den skull långt ifrån dåligt, gameplay gör att även nybörjare och lite yngre spelare kan spela.

Du har en mystisk klocka i din ägo – Yo-Kai Watch. Med den kan du lokalisera Yo-Kai-varelser som du inte ser med blotta ögat. Man kan likna dessa Yo-Kai med spöken osynliga för allt utom Yo-Kai Watch. Här används pekskärmen på ett ypperligt sätt. Den gör det mycket lätt att scanna av omgivningarna efter nya Yo-Kai. Kontrollen fungerar för övrigt mycket bra överlag där pekskärmen används till mer än klockan.

Ett gäng Yo-Kai kommer till Springdale med ett enda mål – stjäla Yo-Kai Watch. De sprider kaos i staden och skrämmer dess invånare. Du som spelar ska nu stoppa gänget. Detta som något av grundskolebarnen Nate eller Katie.

Jag har inte spelat ettan så jag kan inte jämföra spelen, men vad jag kan förstå är grundmekanismen mycket lik den från det första spelet. Man utför diverse uppdrag och upptäcker mer och mer av Springdale och dess omgivningar. Man stöter på Yo-Kai lite varstans och det gäller att bygga upp ett följe, eller team, om sex Yo-Kai. Med detta team utmanar man andra Yo-Kai som man förhoppningsvis till sist blir vän med.

Jag skrev tidigare att Yo-Kai Watch är likt Pokémon. De största likheterna är själva samlandet och att det släppts två nästan lika spel åt gången. Striderna är däremot inte speciellt lika mellan spelen. Det gör att dessa två spel trots likheterna är helt olika varandra. Yo-Kai Watch bygger, precis som Pokémon, på turordningsbaserade strider, fast man kan säga att likheterna stannar där. Striderna var kul, men efter flera timmars spelande kändes de repetitiva.

Man har inte fullkomlig kontroll över teamet utan enskilda Yo-Kai utför de flesta dragen automatiskt utan din medverkan. Som spelare har man dock viss kontroll över ens Yo-Kai. Den viktigaste är soulmate power som varje Yo-Kai innehar. Vad är då det? Jo, det är små minispelsaktiga drag som spelaren spelar.  Rätt utfört ger det i slutändan en kraftfull attack. Personligen hade gärna sett än större möjligheter att påverka Yo-Kai i striderna.

Det finns en humoristisk underton i Yo-Kai Watch 2: Psychic Specters som jag fann ganska barnslig. Den passade dock bra ihop med den färgglada, serieliknande grafiken. Sammantaget gjorde det att jag blev lite fundersam över spelets målgrupp. Är det barn, ungdomar eller vuxna? Jag tycker dock att Yo-Kai Watch 2: Psychic Specters passar de flesta som gillar lite lekfulla spel. Stridssystemet, som jag finner vara spelets hjärta, är nämligen tilltalande även för mig som vuxen. Den är lagom avancerad.

Den lite barnsliga humorn och grafiken gör tillsammans med stridssystemet att Yo-Kai Watch 2: Psychic Specters till ett charmigt spel. Det känns som ett fräscht inslag bland alla rollspel som japanska spelutvecklare gett oss. Efter en trög inledning tog spelet fart och gav mig en hyfsat kul upplevelse. Det fanns en stor mängd Yo-Kai som var mycket variationsrika. Precis som många andra turbaserade rollspel blev dock Yo-Kai Watch 2: Psychic Specters enformigt i längden. Betyget dallrar mellan en sexa och en sjua. Slutbetyget blir dock en svag sjua.

Det Bra

  • Många, många Yo-Kai
  • Bra variation mellan Yo-Kai
  • Kontrollen
  • Charmigt

Det Dåliga

  • Blev enformigt i längden
  • Hade gärna sett större möjligheter att påverka Yo-Kai i striderna
  • Lite barnslig humor
7

Skriven av: Mats Ernofsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Dynasty Warriors möter Fire Emblems. Hack ’n’ slash möter strategiskt rollspel. Tillsammans fås ett spel med annat… https://t.co/C1zlNfdWa5
Efter en lång tid av fiktiva framtidskonflikter återvänder Call of Duty-serien till sina rötter, 1900-talets krig m… https://t.co/mhPLwbld6N
I Sonic Forces har Sonic Team försökt utveckla ett klassiskt Sonic-spel i modern tappning. Hur väl har de lyckats m… https://t.co/qkdspKuxJK