Yooka-Laylee

Av i i , 5 Mer

Yooka-Laylee

Vill du färdas tillbaka till Banjo-Kazooie-seriens storhetstid? Hoppa då in i Yookas och Laylees färgglada plattformsvärld.

Det är många plattformsälskare som tänker tillbaka på Banjo-Kazooie-serien med glädje. Det var en omtyckt spelserie som uppnått kultstatus i vissa kretsar. Nu kommer en uppföljare, fast inte. Nej, det är ingen uppföljare på riktigt, men Yooka-Laylee marknadsförs faktiskt som en andlig uppföljare till Banjo-Kazooie. Det finns nämligen en hel del likheter mellan spelen. Bland utvecklarna på Playtonic Games finns några personer som tidigare jobbat på Rare med att utveckla Banjo-Kazooie. De har satt sin prägel på Yooka-Laylee.

Yooka är en grön ödla vars sidekick, Laylee, är en lila fladdermus. De är precis lika färgglada som resten av spelet. De finner sin värld tömd på böcker. De finns utspridda, i form av olika sidor, i en värld som bjuder på många problem och givetvis en del fiender. Det blir givetvis din uppgift att leta rätt på alla sidor hur väl gömda de än är.

Bland det första som slog mig var allas underliga språk. Varje individ i Yooka-Laylee tycks ha sitt eget språk vilket gör att det är konstigt att de förstår varandra. Konversationerna är dock otroligt enerverande på grund av de olika, högljudda, tjattren.

Nästa grej var kameran. Den är fruktansvärd. Vi får hoppas att de fixat till den bättre än med den patch jag laddat ner. Jag blev faktiskt åksjuk! Det är första gången (om man undantar VR-spel) på 15-20 år som jag mått illa av ett spel. Visserligen bara lite lätt, men ändå. Kameran ändrar nämligen vinklar väldigt ofta och dessutom inte alltför sällan obegripligt. Jag brukar ständigt titta mig runt med kameran, men spelet hade starkare vilja än mig på den fronten. Värst var kameran vid vissa bosstrider. Snacka om att jag blev förtvivlad när kameran inte ville som jag ville.

Det är synd att kameran är som den är. Det förtar en hel del av spelglädjen. Yooka-Laylee är nämligen i grunden ett fantastiskt spel. Det är mycket kul att hoppa runt i de färgglada världarna och lösa problem. Fast här finns ytterligare ett problem – svårighetsgraden på vissa problem är väl hög. Man kan tvingas spela om vissa partier flera gånger. På andra ställen är spelet i lättaste laget. Snacka om att man blir förvirrad av den ojämna svårighetsgraden.

Jag blev lite förvirrad i början. Jag kom till uppdrag efter uppdrag utan att kunna klara av dem. Det visade sig snart att jag missat att jag var tvungen att köpa nya rörelser av en väsande orm som älskar sin mobiltelefon. Det kändes lite konstigt, men det är bland annat så man förbättras i Yooka-Laylee. Förutom nya rörelser kan man låsa upp diverse stärkande drycker (tonic) av en stor tvättsvampliknande dam. Exempelvis krävdes det en dryck för att kunna vinna ett race. Drycken gjorde att man kunde rulla lite längre och därmed inte blev uttröttad så fort. Varje dryck ger en specialegenskap, men man kan enbart ha en dryck aktiv åt gången.

Spelets fokus är problemlösning och plattformshoppande. Lyckas man inte fånga tillräckligt med sidor kommer man heller inte vidare i spelet eftersom sidorna låser upp nya delar av existerande världar eller helt nya världar.

Att hjälpa olika karaktärer i nöd är en vanlig del av problemlösningen. Vissa problem går ut på att man ska spela något minispel. I ett festligt minispel åker man kolvagn och ska fånga tillräckligt många ädelstenar. Det finns till och med en arkadmaskin där man kan låsa upp ett spel per värld. Dessa spel är ganska festliga och man kan spela dem när man vill och till och med mot en kompis.

Andra problem är inte direkt baserade på ett minispel utan kan exempelvis vara att stampa på rätt stenar utan att bli träffad av laserstrålar. Andra är att komma på hur man använder buskar med olika egenskaper. Dessa buskar har bär som gör att du bland annat kan spruta eld eller vatten.

Spelets färgsättning, karaktärernas utseende och en del annat inbjuder barn till spelet. Fast det är viktigt att barnen kan engelska. En hel del problemen introduceras med text som är uteslutande på engelska. Förstår man inte språket så förstår heller inte vad som ska göras.

Nej, Yooka-Laylee är inte i första hand ett barnspel även om designen för tankarna dit. Själv tycker jag att designen går hem hos alla grupper. Åtminstone hos mig. Vissa andra kanske tycker att den är lite väl retroaktig och för färgglad. Visst, grafiken är inte ett tekniskt underverk, men spelvärldarna är urläckra. Då menar jag inte enbart grafiskt utan även bandesignen där man skuttar runt bland plattformar, moln, klippor och mycket annat. Jag gillar även Yooka-Laylee rent ljudmässigt. Allt utom dialogerna vill säga – de är hemska.

Jag gillar Yooka-Laylee. Det är ett härligt plattformsspel i modern tappning trots att det andas äldre Banjo-Kazooie-spel. Yooka-Laylee är nästan värt en åtta i betyg. Jag kan dock inte sätta ett så högt betyg med de stora brister spelet har, med främst en kass kamera.

• Fantastiskt färgglad och fin grafik
  • Härliga världar
  • Klurig problemlösning