Yoshi’s Woolly World

Yoshi’s Woolly World

Yoshi har övertagit Marios roll som plattformshjälte. Denna söta dinosaurie slukar såväl fiender som eld med hjälp av sin långa tunga.

E3-presentation var en klar besvikelse för alla Nintendos fans. Det var tunt med nyheter och vissa kritiker har gått så långt i sina uttalanden att de förutspått Wii U:s död. Jag vill inte spekulera i det utan fokuserar på Yoshi’s Woolly World som gör det mesta rätt och visar att Wii U fortfarande är att räkna med.

Om jag med några få ord ska beskriva Yoshi’s Woolly World så är det likt ett Super Mariospel där Mario bytts ut mot Yoshi som har lite andra egenskaper. Det gör givetvis att spelupplevelsen i Yoshi’s Woolly World inte helt blir densamma som i ett Super Mariospel.

Yoshi’s Woolly World utspelar sig i en fantastisk och färgglad värld där allt byggs upp av garn och tyg likt Kirby’s Epic Yarn. Det ökar gullighetsfaktorn betydligt jämfört med andra Yoshispel. De karakteristiska äggen som Yoshi får i släptåg efter att ha slukat fiender har ersatts av garnnystan. Yoshi och hans vänner är också uppbyggda av garn. Här finns blixtlåsförsedda dörrar, stickade hundar, lavamonster skapade av garn och vattenfall som består av svajande blå trådar. Allt är helt enkelt underbart vackert.

Kamek utnyttjar att alla lill-Yoshisar är av garn och nystar upp dem i garnnystan. Det blir din huvuduppgift att hitta alla garnnystan och på så sätt befria lill-Yoshisarna. När du hittat samtliga fem garnnystan på en nivå stickar Yoshi ihop garnnystanen så att du befriar Flower Yoshi, Yoghurt Yoshi, Burt the Yoshi och alla andra lill-Yoshisar.

Att hitta alla lill-Yoshisar och andra samlarföremål är givetvis inte det lättaste. Om det skulle bli för svårt kan du dock alltid slå på Mellow Mode som är avsedd för den som inte är en hårdkokt spelare. Då bär Yoshis vingar och gör att han kan flyga hur länge som helst. Annars kan han bara flyga kortare sträckor innan hans vingar ger upp. Man kan när som helst växla mellan Classic och Mellow Mode vilket gör att du kan använda Mellow Mode endast när det verkligen behövs.

Bandesignen är verkligen finurlig och påminner en hel del om Super Mariospelen. Det är inte lätt att hitta alla samlarföremål. Med Yoshi’s Woolly World bevisar Nintendo att de behärskar plattformgenren in i minsta detalj. Ett garnnystan kan vara gömt bakom ett skynke så det gäller att söka igenom väggarna efter svaga punkter. På vissa ställen finns garnystan utanför skärmen så det gäller att försöka nå de mest avlägsna platserna. Eller så måste du hoppa upp på exakt rätt ställe vilket gör ett moln synligt som i sin tur gömmer något viktigt. Yoshi kan även använda sin tunga för att ta tag i lösa trådändar och nysta upp block av garn. Finurligt som sagt och det gäller verkligen att vara skärpt för att kunna hitta alla platser där samlarföremålen göms.

Yoshis tunga är mycket användbar. Med den kan han sluka fiender och förvandla dem till garnnystan som han sedan kan skjuta iväg. Det används inte enbart för att bekämpa fiender utan även för att exempelvis sticka nya plattformar att hoppa på. Yoshi kan dock inte enbart sluka fiender utan annat också. Eld till exempel. Med den kan han smälta is eller tända lampor. Att sluka is är ett annat alternativ och melonkärnor blir till traditionsenliga kulsprutor.

Så långt allt gott. Det finns nämligen inte många svagheter i Yoshi’s Woolly World. Det är ett formidabelt och näst intill perfekt sidscrollande plattformsspel. Det finns dock lite smolk i bägaren. Bosstriderna håller nämligen inte samma höga klass som övriga spelet. De är enkla och framför allt har alla bosstrider samma tema. Vart har Nintendos fantasi tagit vägen här? Nintendo brukar även vara bra på soundtrack, men musiken i Yoshi’s Woolly World är inte spelets starka sida.

• Fantastisk grafik
  • Bandesignen
  • Klurigt