Z-Run

Z-Run

Om det finns zombies överallt gäller det att springa och om det inte hjälper får man attackera dem eller ducka undan deras attacker. Välkommen till ett runnerspel fyllt med odöda.

Runnerspel är framför allt populära som mobilspel. Ofta är de ganska snälla och harmlösa med inget eller enbart lindrigt våld. Z-Run är däremot ett spel till Playstation Vita som är betydligt tuffare än merparten av spelen inom genren. Det gäller verkligen att överleva och använda den mängd våld nöden kräver. Spelet är nämligen fyllt med zombies som gärna attackerar dig.

Du kanske inte känner till vad ett runnerspel är. Det är ett spel där din karaktär springer helt automatiskt och där det gäller att undvika diverse hinder. I Z-Run springer du i djupled i en hyfsat snygg 3D-värld. Din karaktär, som antingen är en kvinna eller en man, kan göra några olika saker för att undvika såväl odöda som fasta hinder såsom bilar och bommar. Du kan hoppa, ducka, attackera och glida. Det ser faktiskt riktigt lustigt ut när man hoppar. Om man håller in hoppknappen så börjar nämligen din snubbe att springa i luften vilket gör att man kan hoppa längre.

Nu tror du kanske att det bästa sättet att bekämpa zombies är att använda olika vapen. Visst, det finns ett flertal sådana i Z-Run, men de är faktiskt inte speciellt bra utan ofta känns det som om det är slumpen som styr om man träffar fienden eller inte. Man missar nämligen alltför ofta vilket resulterar i att man förlorar hälsa då man istället blir attackerad av de odöda. Detta är faktiskt riktigt frustrerande och gjorde att Z-Run inte blev mitt favoritspel. Istället är det bättre att så mycket som möjligt försöka undvika de odöda eller att glidtackla dem. Det är betydligt effektivare. Dessutom är det bra att plocka upp behållare med hälsa eller stamina (uthållighet) som finns utslängda lite här och där. Man har nämligen enbart begränsad mängd stamina och när den är slut kan man varken hoppa eller glida.

Det finns flera olika vapen utmed banorna och dessa kan du plocka upp. Vad sägs exempelvis om att banka vettet ur zombierna med en elgitarr? Vissa vapen kan du bara använda en kort stund medan andra håller längre. Exempelvis är de två första vapnen man stöter på basebollträn i trä respektive metall. Det i trä håller enbart för några slag medan man kan använda det i metall längre.

Det finns även ett antal olika egenskaper som kan förbättras allteftersom man spelar. Det är ett system av förmågor som verkar ha inspirerats av olika rollspel. Exempelvis får man ökad uthållighet, mer ammunition eller blir allmänt tuffare. Det borde ha gett ett större djup åt spelandet, men tyvärr tycker jag inte att dessa egenskaper tillförde speciellt mycket.

Det finns två spellägen i Z-Run – dels en kampanj och dels Survival. Kampanjen innehåller ett flertal banor som absolut är i kortaste laget och dessutom för få. I Survival gäller det däremot enbart att springa så långt som möjligt på en oändligt lång bana.

Musiken förtjänar att nämnas. Den är nämligen mestadels ganska hård och passar därför bra in spelets tema som hårdkokt runnerspel. Fast, om du inte gillar den typen av musik så lär du sänka volymen på musiken ganska tidigt i spelet.

Som du säkert förstått är jag inte speciellt förtjust i Z-Run. Det är framförallt den dåliga kontrollen som bland annat gör att det är lite av ett lotteri om ens attacker fungerar eller inte som gör att jag inte vill rekommendera Z-Run. Visst är det kul att det finns en kampanj och att spelet därmed inte enbart är en oändligt lång bana, men det hjälper inte. Z-Run är helt enkelt inte speciellt kul att spela.

• Finns både en kampanj och en oändligt lång bana
  • Olika egenskaper att förbättra

• Lotteri om ens vapen träffar eller inte